مصادیق اموال باطل در آیه 188 بقره/ هر صنف احکام شرعی تجارت صنف خود را بیاموزد
کد خبر: 3546956
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱

مصادیق اموال باطل در آیه 188 بقره/ هر صنف احکام شرعی تجارت صنف خود را بیاموزد

کانون خبرنگاران نبأ: امام جمعه شریف آباد پاکدشت یکی از مصداق های اموال باطل که در زندگی انسان ها وجود دارد را معاملات و اموالی عنوان کرد که از راه سوگند و قسم دروغ بدست بیاید، کسی که در معامله ای قسم دروغ می‌خورد، اموالی که از این راه بدست می آید جز اموال باطل است.

http://uupload.ir/files/dcs6_photo_2016-11-19_00-25-33.jpg

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام و المسلمین قاسم خداپرست، امام جمعه شریف آباد پاکدشت در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه 28 آبان ماه این شهر که با حضور پر شور مردم و مسئولین شریف آباد در مسجد جامع برگزار شد، ضمن سفارش به تقوای با بیان اینکه خداوند می فرماید: «وَمَن یَتَّقِ اللَّـهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَ‌جًا وَیَرْ‌زُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ»، اظهار کرد: کسانی که با تقوا هستند در دام‌های دنیا گرفتار نمی‌شوند.

رسیدن به صراط مستقیم با تقوا

وی با بیان اینکه با تقوا می‌شود ظلمت و جهالت را درنوردید، گفت: افرادی که باتقوا هستند خدا راه نجات برای آنها قرار می‌دهد تا از گرفتاری‌ها و مشکلات و فریب‌‌های شیطانی حفظ شوند و با تقوا ظلمات و جهالت را می توان در نوردید و به صراط مستقیم، صراط ولایت و هدایت حرکت کرد.

مصادیق اموال باطل در آیه 188 بقره

حجت‌الاسلام خداپرست به بخشی از آیه 188 سوره بقره که می فرماید: «وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَيْنَکُمْ بِالْباطِلِ ... »،اشاره و اظهار کرد: در این آیه خداوند می فرماید اموالتان را به باطل و ناروا مخورید.

وی ادامه داد: یکی از مصداق های اموال باطل که در زندگی انسان ها وجود دارد معاملات و اموالی است که از راه سوگند و قسم دروغ بدست بیاید است، کسی که در معامله ای قسم دروغ می‌خورد، اموالی که از این راه بدست می آید جز اموال باطل است.

هر صنف احکام شرعی تجارت صنف خود را بیاموزد

خطیب جمعه شریف آباد با توصیه به اینکه هر صنفی و شغلی تجاری آداب و احکام شرعی شغل خود را بیاموزد، گفت: از نظر شریعت و احکام اسلامی کسب و کار و فعالیت تجاری و اقتصادی شرایطی و آدابی دارد که یکی از آداب آن این است که انسان احکام شرعی مربوط به تجارت را بیاموزد.

وی ادامه داد: هر شغل و هر صنفی در شریعت برای آن احکام خاص وجود دارد و هیچ صنفی نمیتواند بگوید که من فلان شغل را دارم شریعت و شرع حکمی ندارد.

حجت الاسلام خداپرست با اشاره به برخی ازاحکام و آداب تجارت بیان کرد: صداقت،انصاف در معامله، اجتناب از ظلم و دوری از سوگند و قسم دروغ در معامله برخی از آداب و احکام تجارت می باشند که متاسفانه این موارد از عادات ناپسندی است که در بین بعضی از افراد در معاملات صورت میگیرد.

در هیچ کاری قسم نخورید

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) پاکدشت با بیان اینکه در هیچ کاری قسم نخورید، گفت: قسم خوردن اگر دروغ باشد حرام و جز گناهان کبیره است، اگر هم راست باشد گفتن آن مکروه است و انسان تا می‌تواند از خوردن قسم چه در معامله و چه در دیگر امورات خودداری کند.

امام جمعه شریف آباد با بیان اینکه با سوگند دروغ در معاملات خدا را دست آویز خود قرار ندهید، اظهار کرد: شخص از اصحاب امام صادق(ع) نقل می‌کند، که خدمت امام بودیم، شخصی خدمت امام رسید و کارش معامله و تجارت آهن بود، امام فرمود:مبادا در معاملاتتان قسم بخورید، اگر کسی در معاملات مردم را فریب داد خودش در مالش ضرر می بیند.

حجت الاسلام خداپرست به سه گروه در قیامت که مورد توجه خدا قرار نمی‌گیرند اشاره کرد و گفت: در قیامت سه گروه مورد توجه خداوند قرار نمی‌گیرند که یکی از آنها کسانی هست که در هر معامله ای قسم می خورند.

قسم دروغ در تجارت برکت را می برد

امام جمعه شریف آباد افزود: فرد ممکن است کسی با قسم دروغ سود هم ببرد اما برکت را خدا از زندگیش می برد، اما یک وقت دروغ عملی است جنس خوب و بد را مخلوط و به قیمت جنس خوب می دهد که معامله باطل است؛ خیلی در معاملات دقت کنید لقمه حلال در زندگی انسان تاثیر گذار است.

در محضر خدا حیا را حفظ کنید

خطیب جمعه شریف آباد در خطبه دوم نماز با توصیه مجدد به تقوا گفت: اگر نمی‌توانید تقوا داشته باشید حداقل تا می‌توانید تقوا را در حد کم رعایت کنید، در حد توانتان بین خود و خدا حجابی قرار دهید و حرمت ها را نشکنید و در محضر خدا حیا را حفظ کنید.

چه موقع تقوا انسان را نجات می‌دهد؟

وی ادامه داد: وقتی انسان گرفتار وسوسه‌های شیطانی شد این تقوا دست او را می گیرد و نجاتش می دهد و انسان را بیدار می‌کند که سر سفره خدا نشسته و شایسته این همه بی تقوایی نیست که تقوا باعث نجات انسان می شود.

امام جمعه شریف آباد در ادامه سخنانش در خطبه دوم به دیدار مردم غیور اصفهان با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت:در این دیدار مقام معظم رهبری رهنمودهای راهگشایی برای همه ما و جهان اسلام داشتند که فرمودند مهمترین نیاز کشور بصیرت سیاسی و غافل نشدن از توطئه دشمن است.

وی ادامه داد: دشمن را بشناسید چیزی نیست که مخفی باشد، ان چیزی که مردم را در برابر توطئه ها نجات می دهد به فرموده مقام معظم رهبری بصیرت سیاسی است.

حجت الاسلام خدا پرست افزود: مقام معظم رهبری از مردم خیلی راضی هستند، هر جا مشکل و فتنه ای پیش آمد مردم واقعا با بصیرت بودند این نخبگان و خواص بودند که لغزیدند.

خطیب جمعه شریف آباد با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که آمریکا همان آمریکاست و فرقی نکرده است، گفت: مردم نشان داده اند که با بصیرت و دشمن شناس هستند.

حجت الاسلام خداپرست راهپیمایی اربعین را اقتدار عظمت دانست و اظهار کرد: کربلا ظرفیتش تکمیل شده واین نشان از عظمت و عزت است.

وی با اشاره به هفته بسیج گفت: تشکیل بسیج از الطاف خداوند متعال و ناشی از دور اندیشی امام راحل بود که دشمن را خوب شناخت و هر جا خطری این کشور را تهدید کرده بسیج ایستاد.

بسیج یک نهاد نیست یک تفکر است

امام جمعه شریف آباد بسیج را یک فرهنگ مقدس دانست و اظهار کرد: بسیج یک نهاد نیست یک تفکر است و همه بسیجی هستند و در فتنه ها بسیج کشور را نجات داد، بسیج یک فرهنگ مقدس وشجره طیبه ای است که امروز در یمن و عراق هم ایجاد شده است.

حجت الاسلام خداپرست خاطر نشان کرد: اربعین از جهات مختلفی مورد بحث است،که عدد چهل یک عدد مقدس در اسلام و ادیان آسمانی است و از طرفی در بین ائمه معصومین که همه نور واحدند حسین بن علی(ع) جایگاه خاصی دارد.

چرا حسین بن علی(ع) کشتی نجات است؟

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) پاکدشت با بیان اینکه چرا در بین ائمه(ع) امام حسین(ع) کشتی نجات است،گفت: امام صادق (ع) در پاسخ به اینکه چرا حسین بن علی(ع) کشتی نجات هستند فرمود: همه ما کشتی نجات هستیم اما کشتی حسین(ع) وسیعتر است و در گرداب ها و طوفان های حوادث تندتر حرکت می کند.

وی ادامه داد:ما درباره امام دیگری حتی پیامبر(ص) هم بحث اربعین نداریم،اربعین در واقعه رمز جاودانگی و ماندگاری تفکر عاشور و راهبرد مستضعفان عالم است.

خطیب جمعه شریف آباد در بخش پایانی سخنانش با تسلیت درگذشت خانم مرضیه حدیدچی دباغ،گفت:ایشان از یاوران و سربازان وفادار امام بودند و در خیلی از صحنه های انقلاب نقش احیا نمودند.

امیرمحسن سلطان احمدی

captcha