روابط اجتماعی رکن تأثیرگذار دین است
کد خبر: 3547843
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵

روابط اجتماعی رکن تأثیرگذار دین است

گروه اجتماعی: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: در اسلام و قرآن، روابط اجتماعی از ارکان و اصول تأثیرگذار دینی است که اگر به خوبی انجام شود، زندگی در بعد فردی و اجتماعی بهتر خواهد شد و مردم در کنار هم می‌توانند در امنیت و آسایش زندگی کنند.

حجت الاسلام محسن طالب پور، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: روابط اجتماعی باید براساس آموزه‌های قرآنی و دینی باشد، انسان به صورت ذاتی و فطری اجتماعی آفریده شده است.
وی با اشاره به آیه 21 سوره روم «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» اظهار کرد: تعابیر و دستورات الهی خطاب جمعی است. 
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: انسان موجودی اجتماعی است، لذا باید درکنار هم زندگی کنند و مسئولیت‌ها بین افراد تقسیم شود، همچنین روابط اجتماعی باید صحیح باشد و هر کسی وظیفه خود را انجام دهد و بر اساس مسئولیت‌هایی که به او واگذار می‌شود در جامعه نقش ایفا کند.  
وی با بیان اینکه کوچک‌ترین نهاد اجتماعی خانواده است، گفت: در درون خانواده‌ها صله رحم به عنوان یک امر مهم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
طالب‌پور بیان کرد: در محیط اجتماعی افراد باید حق و حقوق یکدیگر را محترم بدانند و به حق دیگران تجاوز نکنند، زیرا در روایات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) آمده است«آنچه برای خود می‌پسندید برای دیگران بپسندید، آنچه برای خود نمی‌پسندید برای دیگران نپسندید».
این استاد حوزه و دانشگاه گفت:  افراد در جامعه باید خود را جزئی از جامعه بدانند، نه اینکه خود را به جای جمع قراردهند و دیدگاه‌های خود را بر دیگران تحمیل کنند.
حجت‌الاسلام طالب‌پورتصریح کرد: در روابط اجتماعی افراد در هر موقعیت و جایگاهی که قرار دارند، باید احترام به دیگران را حفظ کنند و خود را بالاتر و برتر از دیگران نبینند و دچارکبر، غرور و خودبینی نشوند.
وی افزود: همچنین خدمت رسانی به دیگران یکی از اصول معنوی دین است که هر کسی در هر موقعیتی باید بتواند تجربه و علم خود را در اختیار دیگران قرار بدهد.     
نماینده ولی فقیه در لشگر 8 نجف اشرف گفت: افراد در جامعه باید به دیگران کمک و انفاق کنند و صدقه بدهند،  لذا جامعه افراد متفاوتی دارد و توانمندی‌ها مختلف است، باید دیگران را در زندگی خود مساوی و شریک بدانیم.    
وی با بیان اینکه در مسائل عبادی نیز تاکید اسلام بر عبادت جمعی است که نمونه آن اقامه نماز جماعت است، افزود: در اسلام و قرآن، روابط اجتماعی ازاصول تاثیر گذار دینی است که اگر به خوبی انجام شود، زندگی در بعد فردی و اجتماعی بهتر خواهد شد و مردم در کنار هم در امنیت و آسایش می‌توانند، زندگی کنند.  
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به پیشرفت علم، تکنولوژی و رسانه‌هایی که در اختیار انسان‌ها قرار گرفته شده است، گفت: شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های هوشمند در این زمینه مزید برعلت شده است، به‌طوری که افراد به فردگرایی می‌روند و از جمع فاصله می‌گیرند.  
وی بیان کرد: اگر در نهاد خانواده محبت، آرامش و روابط سالمی وجود داشته باشد، جوانان کم‌تر به سمت فردگرایی می‌روند، لذا در قدیم فرار از خانه به‌عنوان یک آسیب جدی در جامعه مطرح بود ولی امروزه این روند کم‌تردیده می شود و این نقطه مثبتی است.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امروزه فرار از خانه در جامعه به شکل دیگری ایجاد شده و آن هم اینکه افراد با وسایل امروزی خود را سرگرم می‌کنند و فاصله‌ای بین نسل جوان و محیط خانواده ایجاد شده است.
captcha