آزادسازی حلب، آزادسازی موصل را به‌دنبال خواهد داشت
کد خبر: 3555793
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۷

آزادسازی حلب، آزادسازی موصل را به‌دنبال خواهد داشت

گروه سیاسی: استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: آزادسازی حلب مثل یک دومینو، به آزادی سایر شهرهای اشغالی سوریه و نیز آزادسازی موصل در عراق منجر خواهد شد.

محمد علی بصیری، استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: محور غربی-عربی-عبری با مبانی نظری ضعیف خود و عدم حمایت توده مردمی از آن، در مقابل محور مقاومت رو به افول و شکست است.
 وی افزود: برنامه محور غربی-عربی-عبری این بود که عراق و سوریه را به سمت تجزیه سوق دهند تا بخش عمده محور مقاومت از هم گسیخته و قدرت آن تضعیف  شود، بر همین اساس آنها قصد داشتند حلب را به پایتخت جریان مخالف بشار اسد تبدیل کنند تا عملا سوریه به دو کشور تقسیم شود و همین سناریو را برای عراق و موصل نیز در نظر داشتند. 
بصیری ادامه داد: حامیان جریان تکفیری برای تجزیه کشورهای عراق و سوریه از چهار تا پنج سال پیش برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده بودند و در همین راستا، با اشغال بخش شرقی سوریه، درصدد تصرف بخش غربی آن نیز بودند.
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان بیان کرد: با ایستادگی محور مقاومت و مرتفع شدن روند اشغال سوریه، جریان‌های تروریستی و حامیان آنها مجبور شدند حلب را ترک کنند، در واقع ایده تجزیه و ایجاد دو دولت در سوریه با شکست مواجه شد که این وضعیت به سایر مناطق اشغالی در سوریه نیز سرایت خواهد کرد.
وی گفت: آزادسازی حلب مثل یک دومینو عمل خواهد کرد، به گونه‌ای که سایر شهرهای اشغالی سوریه نیز یکی پس از دیگری از چنگال تروریست‌ها خارج می شوند.
بصیری اظهار کرد: روندی که از یک سال پیش با شکست تروریست‌ها آغاز شد، در حلب به اوج موفقیت رسید که می‌تواند در سایر کشورها این موج را تشدید کرده و به سقوط جریان تکفیری ختم شود، برای مثال تأثیر آزادسازی حلب را متعاقبا بر آزادسازی موصل شاهد خواهیم بود.
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: شالوده فکری جریان تکفیری بر مبانی محکمی بنا نشده تا طرفداران آن بتوانند تا آخرین لحظه ایستادگی و مقاومت کنند و نیز مبانی آن مورد استقبال جدی توده مردم نیست، لذا  اگر نیروهای تکفیری از انگیزه لازم و پشتیبانی مردمی محکمی برخوردار بودند، شکست نخورده و متعاقبا تسلیم نیز نمی‌شدند.
وی افزود: محور مقاومت با ایجاد روحیه پایداری و جانفشانی در نیروهای خود و با تکیه بر حمایت و نیروی مردمی، توانست در مقابل محور تکفیری-غربی ایستادگی کرده و پیروز شود.

captcha