دوری از مذهب؛ دلیل گرایش افراد به خودکشی
کد خبر: 3560220
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳

دوری از مذهب؛ دلیل گرایش افراد به خودکشی

گروه اجتماعی: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: به نظر می‌رسد انسان‌ها زمانی که از مذهب فاصله می‌گیرند بیشتر به سمت پوچی و بیهودگی معنای زندگی می‌روند.

حجت‌الاسلام فعال اصفهانی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبر گزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان در خصوص بحث حرمت خودکشی، اظهار کرد: دلایل فقهی حرمت خودکشی مبتنی برهان، روایت، عقل و اجتماع است.
وی با بیان اینکه انسان نفس محترمه دارد،گفت: اینکه انسان به جسم خود، آسیب برساند حتی آسیبی اندک، حرام است.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اینکه انسان فکر کند چون مالک بدن خود است، پس می‌تواند به خود آسیب برساند کاملا اشتباه است، زیرا مالک حقیقی جسم انسان خداست و نه تنها جسم، بلکه مالکیت روح و حیات انسان نیز به دست خداست و به همین دلیل همه مالکیت‌های دیگر اعتباری است.
فعال اصفهانی با بیان اینکه قاعده فقهی(لا ضرر و لا ضرار) شامل خود انسان به خودش نیز می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد انسان‌ها زمانی که از مذهب فاصله می‌گیرند بیشتر رو به پوچی و بیهودگی معنای زندگی می‌روند و این خود یکی از دلایلی است که آمار خودکشی در جوامع اسلامی نسبت به جوامع غیر اسلامی کمتر است.
وی بیان کرد: هر چه انسان به مذهب نزدیک‌تر باشد، کمتر دچار خطا می‌شود و کمتر احساس بیهودگی در زندگی می‌کند.
فعال اصفهانی گفت: آموزه‌های اسلامی دعوت به صبر و تحمل کرده و همچنین بحث رضایت از زندگی را مطرح می‌کند و اینکه آزمایش‌های الهی برای همه افراد در زندگی وجود دارد.
وی گفت: ضعیف شدن در مقابل نفس و  دوری از فضای مذهبی و بروز آسیب‌های اجتماعی از عواملی است که انسان‌‎ها به سمت بیهودگی در زندگی سوق داده می‌شوند که این باعث گرایش به خودکشی می‌شود.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: انسان وقتی به قابلیت‌های خود آگاه نباشد و توانمندی‌های خود را نشناسد و نداند که با استفاده از این توانمندی‌ها و قابلیت‌ها می‌توان سختی‌ها و مشکلاتش را  از بین برد، نمی‌تواند خود را از بیهودگی در زندگی نجات دهد.
وی در پایان گفت: آموزه‌های اسلامی که  از طریق علما به انسان‌ها انتقال داده می‌شود، می‌تواند انسان را به معنای اصلی زندگی نزدیک و او را  با قابلیت‌های فردی که دارد،  آشنا کند؛ این مهم خودکشی را در جوامع کاهش می‌دهد.
captcha