علم به فهم دین کمک می‌کند
کد خبر: 3581622
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲

علم به فهم دین کمک می‌کند

گروه معارف: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: علم و دین در اسلام یک رابطه همسو و همگرایی دارند و دین برای علم نظریه‌پردازی و جهت دهی و معارف و مبانی علم را تعریف می‌کند و از طرفی دیگر علم کمک به فهم گزاره‌های دینی کرده و فهم و پذیرفتن گزاره‌های دینی را آسان‌تر می‌کند.

حجت‌الاسلام سید عیسی مسترحمی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبر گزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: واژه علم و یا واژه‌هایی نظیر آن  مثل تفکر و فقه بیش از ۷۵۰ مرتبه در قرآن کریم به کار رفته است. 
وی افزود: اولین آیه‌ای که بر پیامبر(ص) نازل شد، آیه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» بودکه این خود تاکید بر خواندن و علم دارد. 
این استادحوزه و دانشگاه بیان کرد: قرآن کریم به گزاره‌های علمی توجه زیادی داشته و دانشمندان را تشویق کرده است و همچنین براساس آیه « إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ؛ از میان بندگان خدا، فقط دانشمندان خدا ترس هستند».
مسترحمی گفت: مطرح کردن شرایطی برای علما و همچنین علم نافع، نشان از توجه قرآن به علم و علم آموزی است و با نگاه کلی به آیات قرآن متوجه می‌شویم که روح علم و علم‌آموزی بر آیات حاکم است.
مسترحمی افزود: خداوند در مورد ایمان آوردن انسان براین نکته تاکید دارد که ابتدا بفهمید وسپس ایمان بیاورید، ولی در ادیان دیگر مثل مسحیت معتقدند که ایمان بیاورید تا بفهمید، یعنی اول بدون هیچ علمی ایمان بیاورید. 
وی در خصوص علم نافع از دیدگاه قرآن گفت: اگر این این علم در راستای اهداف الهی قرار بگیرد و بتواند باعث کمال انسان شود، علم نافع است ولی اگرمانع از رسیدن انسان به کمال شود به تعبیر حضرت امام(ره) به آن علم حجاب و یا حجاب اکبر می‌گویند. 
مسترحمی در خصوص رابطه علم و دین، بیان کرد: رابطه علم و دین بحثی چالشی است که از گذشته‌های دور در  نوشته‌های فلوطین، افلاطون و ارسطو مطرح شده است، ولی رشد آن در زمان رنسانس بوده که به تعبیر مسیحیت هرگاه علم یک گام به جلو رفت، کتاب مسحیت یک گام به عقب قدم گذاشت و البته این مسئله در مسحیت با یکسری تعارضاتی با واقعیت مطرح شد.
وی در ادامه افزود: ولی این دو در اسلام یک رابطه همسو و همگرایی دارند و دین برای علم نظریه‌پردازی و جهت دهی و معارف و مبانی علم را تعریف می‌کند و از طرفی دیگر علم کمک به فهم گزاره‌های دینی کرده و فهم و پذیرفتن گزاره‌های دینی را آسان‌تر می‌کند.
وی در خصوص افول علم درکشورهای اسلامی در قرون اخیر، گفت: زمانی کشورهای اسلامی سر سلسله جنبان علم در جهان بودند و دیگر ملت‌ها برای علم آموزی به کشورهای اسلامی مهاجرت می‌کردند، ولی متاسفانه به دلایل مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و همچنین تنبلی بعضی افراد و همچنین استعمار و غیره، همه اینها دلیل برافول علم در کشورهای اسلامی شد.

captcha