نبود مدیریت امکانات برای اثرگذاری فعالیت‎های دینی
کد خبر: 3596736
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
مزاری انتقاد کرد:

نبود مدیریت امکانات برای اثرگذاری فعالیت‎های دینی

گروه جامعه: رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور با اشاره به دلایل ضعف فعالیت‎های فرهنگی و اجتماعی گفت: عدم مدیریت صحیح از امکانات موجود برای اثرگذاری تبلیغات دینی و اسلامی در سطح جامعه بیشتر در حیطه شعار بوده تا عمل که همین عوامل بر پیشرفت کشور نیز تاثیر منفی داشته است.

عادل مزاری، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به علل ضعف و ناکارآمدی برخی فعالیت‎های فرهنگی و مغایرت آنها با اصول و مبانی اسلامی، گفت: یکی از مهمترین دلایل ضعف و ناکارآمدی فعالیت‎های فرهنگی و اجتماعی در سطح جامعه عدم وجود کارشناسان خبره این حوزه و یا مشغول به این حوزه‎ است.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی‌که سکان‎دار کارهای فرهنگی در جامعه هستند، بدون داشتن تخصص و با پرداختن به ظواهر به این حوزه آسیب جدی وارد کرده‎اند؛ یکی دیگر از عوامل موجود در ضعف فعالیت‎های فرهنگی مشکلات زیرساختی و بعضا اقتصادی در جامعه است؛ چراکه مشکل اقتصادی باعث ایجاد مشکلات فرهنگی می‎شود و تا زمانی که مشکلات اقتصادی حل نشود شاهد بسیاری از ناهنجاری‎ها خواهیم بود.

رئیس کمسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور افزود: از علل دیگر ضعف در این حوزه، فعالیت‎های ضعیف صدا و سیما در مقابل شبکه‎های ماهواره‎ای است؛ بعضا می‎بینیم یک شبکه ماهواره‎ای تنها با 50 کارمند کل مخاطب کشور را به خودش اختصاص می‎‏دهد و صدا و سیمای ایران با داشتن چندین هزار کارمند و بودجه فراوان هنوز نتوانسته است مخاطبان خود را تحت پوشش قرار دهد.

صدا و سیما نیازمند اصلاحات اساسی است

مزاری در ادامه گفت: صدا و سیما نیازمند اصلاحات اساسی است تا به‎عنوان یک پایگاه اساسی بتواند برای ترویج و تبلیغ فعالیت‎های فرهنگی، اجتماعی و تقویت باورهای دینی جامعه اثرگذار باشد.

حوزه حرف و عمل مسئولین یکی نبوده


رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور بیان کرد: متاسفانه حوزه حرف و عمل مسئولین یکی نبوده و مردم ما نسبت به خیلی از مسائل بدبین شده‎اند و همین امر در عدم اثرگذاری این فعالیت‎ها موثر است.

عدم مدیریت صحیح از امکانات موجود

وی تصریح کرد: آنچه که امروز شاهد آن هستیم عدم مدیریت صحیح از امکانات موجود برای اثرگذاری و تبلیغات فرهنگ دینی و اسلامی است و فعالیت‎های که انجام شده بیشتر در حیطه شعار بوده تا عمل؛ لذا همین عوامل بر پیشرفت کشور نیز تاثیر منفی داشته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور، یکی دیگر از مهمترین گام‎های فعالیت‎ فرهنگی را تولید علم، تحقیق و پژوهش در حوزه‎های روز دنیا دانست و افزود: تا زمانی که آینده‎پژوهی، تحقیق، تهیه محتوای فکری و تولید علم صورت نگیرد، فعالیت فرهنگی و فرهنگ‎سازی شکل نخواهد گرفت و هرگونه کار فرهنگی ناکارآمد خواهد بود.

افزایش آسیب‎های اجتماعی، نتیجه کار بدون پشتوانه

 وی تاکید کرد: ناکارآمدی و عدم تاثیرگذاری فعالیت‎های فرهنگی و افزایش آسیب‎های اجتماعی، نتیجه کار فرهنگی بدون پشتوانه است، لذا آنچه در این زمینه پیشنهاد می‎شود اجرا و برنامه‎ریزی‎ کوچک اما عملیاتی است.

مزاری با بیان خاطره‎ای ادامه داد: چند سال پیش مسئول یکی از شهرهای آلمان میهمان تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری بود؛ وی برای آشنایی با برنامه‎های فرهنگی کشور، دعوت شده بود که بعد از شروع جلسه رئیس وقت سازمان فرهنگی هنری شهرداری به ارائه برنامه‎‏های یک ساله این سازمان می‎پردازد که چندین برنامه بود، بعد از سخنان او از طرف آلمانی درخواست شد تا برنامه یکساله خود را تشریح کنند که او گفت در حوزه فرهنگ برنامه ما بالا بردن 2 دقیقه سرانه مطالعه بین مردم است و هیچ فعالیت دیگری تا تحقق این موضوع نداریم؛ آنها کار را اساسی انجام می‎دهند؛ کارهایی به ظاهر کوچک اما اساسی و عملی؛ اما در کشور بارها می‎بینیم کارهای شعاری زیاد است اما در عمل چیزی رخ نمی‎دهد و در نتیجه این بخش با شکست مواجه می‎شود.

وی با اشاره به نقش رسانه‎ها در تبلیغ و ترویج فعالیت‎های فرهنگی گفت: دست اندرکاران مطبوعات رسالت خطیری در این زمینه دارند و آن این است که به انعکاس، تحلیل و ارایه راهکارهای عملی برای کاهش معضلات فرهنگی و اجتماعی اهتمام داشته باشند تا مسئولان کشوری به‎موقع بتوانند با دردهای جدی، پنهان و پیدای جامعه مواجه، از آنها مطلع و نسبت به علاج آنها مبادرت ورزند.
captcha