پایین بودن مشارکت، فرصت‌سوزی و عدم بهره‌مندی از موقعیت‌های اجتماعی است
کد خبر: 3597507
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲

پایین بودن مشارکت، فرصت‌سوزی و عدم بهره‌مندی از موقعیت‌های اجتماعی است

گروه سیاست‌ و اقتصاد: دانشیار دانشگاه آزاد نجف‌آباد گفت: مشارکت، فرصت‌سازی خوبی برای یک همگرایی اجتماعی است و عدم مشارکت یک فرصت‌سوزی و عدم بهره‌مندی برای موقعیت‌های اجتماعی فرا روی کشور است.

حجت‌الاسلام مسعود راعی، دانشیار دانشکده حقوق، الهیات و معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با توجه به در پیش بودن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری، اظهار کرد: مسائل اجتماعی از ویژگی خاصی برخوردار هستند و ویژگی اشتراکی آن، موضوع تعیین سرنوشت است. اشتراک در سرنوشت یعنی هر نوع تصمیم در رابطه با مسائل اجتماعی که توسط اکثریت و اقلیت اتخاذ شود، آثار فراگیر اجتماعی دارد و آثار مثبت و منفی آن همگان را دربر می‌گیرد.
وی گفت: به حکم عقل و به حکم یک اندیشه صحیح باید در مسئله‌ای که در سرنوشت یک جامعه تاثیر گزار است، به جای اینکه بی تفاوت و منفعل رفتار شود، فعال عمل کرد و در اتخاذ آن تصمیم شریک بود.
وی بیان کرد: در میان مسائل اجتماعی برخی مسائل حساسیت و اهمیت و جایگاه تأثیر‌گذاری بیشتر و مهم‌تری دارد که بحث شورا‌ها و انتخابات ریاست جمهوری از این جمله است.
حجت‌الاسلام راعی تصریح کرد: هرچند شورا‌ها در سیاست وارد نمی‌شوند، اما اهمیت آن‌ها از باب مباحث اجتماعی، فرهنگی و شهری می‌باشد. در عین حال این مسائل از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.
این استاد دانشگاه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: با توجه به اختیارات و وظایفی که در این راستا وجود دارد و موقعیت‌هایی که برای رییس جمهور بیان می‌شود، اصطلاحا با نگاه function and power در ادبیات انگلیسی اختیارات و وظایف و اهمیت و جایگاه آن با توجه به این دو محور روشن و تبیین شده است.
وی اظهار کرد: اظهار نظر مطلوب در این تصمیمات می‌تواند در سرنوشت همه ما تاثیرگذار باشد، بنا‌براین حضور فعال و موثر در اتفافات، تصمیمات و حوادث اجتماعی به عنوان یک درک و بداهت عقلی می‌تواند مورد تجزیه و تحلیل و دقت همگان قرار گیرد.
وی با اشاره به دلایل مختلف ضرورت مشارکت، گفت: مهم‌ترین دلیل که می‌توان بیان کرد در آثار و نتایجی است که از رهگذر مشارکت ما انتخاب می‌شود. پیشرفت و عمران شهر‌ها در یک مرحله به دست اعضای شورای منتخب و پیشرفت و تعالی و توسعه کشور در مرحله‌ای که به دست رییس جمهور انجام می‌گیرد به‌قدری آثار مثبت فردی و اجتماعی آن بالا است که ضرورت حضور را دوچندان می‌کند.
وی در ادامه تصریح کرد: عدم حضور و یا حضور نامناسب و بدون کیفیت می‌تواند آثار مخرب اجتماعی به همراه داشته باشد که حداقل باید چهار سال جامعه با آن درگیر شود. اگر در کنار این مسئله به تکالیف اجتماعی و شرعی توجه شود به اهمیت این مسئله خواهد افزود.
وی با اشاره به حدیث « ألا كُلُّكُم راعٍ و كُلُّكُم مَسؤولٌ ..» بیان کرد: همه نسبت به یکدیگر مسئول هستند. جامعه با یک منفعت و سرمایه اجتماعی که شورا‌ها و ریاست جمهوری‌ است، مواجه است و این سرمایه‌ها باید به‌دست خود مردم انتخاب شوند. این سرمایه باید درست تعریف و به درستی مراقبت و مواظبت شوند تا بتوان درست از آن‌ها استفاده کرد.
حجت‌الاسلام راعی اظهار کرد: حضور مردم شرط اولیه و اساسی برای شکل‌گیری این سرمایه است و حضور کم‌رنگ و نامطلوب و غیر موثر مردم زمینه شکل گیری این سرمایه را فراهم نمی‌کند. این مشارکت فرصت‌سازی خوبی برای یک همگرایی اجتماعی است و عدم مشارکت یک فرصت سوزی و عدم بهره‌مندی برای موقعیت‌های اجتماعی فرا روی کشور است.
وی گفت: حضور مردم شرط اولیه و اساسی برای شکل‌گیری انتخابات است. این مشارکت فرصت‌سازی خوبی برای یک همگرایی اجتماعی است و عدم مشارکت یک فرصت سوزی و عدم بهره‌مندی برای موقعیت‌های اجتماعی فرا روی کشور است.
وی بیان کرد: این مساله را اگر در کنار اتفاقات بین‌المللی و نگاه‌هایی که به کشور ما دوخته شده است، قرار دهیم، اهمیت این مشارکت مضاعف خواهد شد و نشان‌دهنده نوع روابط سایر کشور‌ها با ما خواهد بود. 
راعی تصریح کرد: به تعبیر روشن مشارکت مردم می‌تواند میزان علاقمندی و پایبندی آن‌ها را به نظام نشان دهد و میزان علاقمندی مردم هم تنظیم‌کننده روابط ومناسبات و نگاه کشور‌های دیگر و دشمنان  با انقلاب اسلامی خواهد بود. بنا‌بر‌این هرچه مشارکت قوی‌تر و جدی‌تر باشد دیگران هم در اتخاذ تصمیمات خود دقت خواهند کرد و هرچه مشارکت کم‌تر باشد اذیت و آزار بیشتر خواهد شد.
captcha