توانمندسازی اعضای نهاد کتابخانه‌ها در حوزه صحیفه سجادیه
کد خبر: 3600073
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
جوهرچی مطرح کرد:

توانمندسازی اعضای نهاد کتابخانه‌ها در حوزه صحیفه سجادیه

گروه ادب: مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از برگزاری نخستین دوره آموزش صحیفه سجادیه و به کارگیری پتانسیل اعضای نهاد کتابخانه‌ها در شهرستان‌ها، به منظور توانمندسازی این افراد خبر داد.

محمد جوهرچی، مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره طرح آموزش صحیفه سجادیه به همکاران این مرکز عنوان کرد: نهاد در نظر دارد که برای آموزش همکاران این طرح را برگزار کند و برنامه‌ها در سه بخش به صورت منسجم دنبال می‌شود.

وی با بیان این مطلب افزود: یکی از این بخش‌ها با محوریت معارف قرآنی انجام می‌شود که آموزش‌های فرهنگی را شامل می‌شود. بخشی دیگر از این موضوع به آموزش‌ صحیفه سجادیه اختصاص یافته است و بخش سوم نیز به آموزش تخصصی ویژه توانمندسازی همکاران بنا به نیازسنجی باز می‌گردد.

جوهرچی با اشاره به فعالیت‌های بخش فرهنگی که با محوریت آموزش صحیفه سجادیه اتفاق می‌افتد، گفت: بنا بر این شد که از همکاران نهاد در استان‌های کشور که پتانسیل آموزش این کتاب را دارند دعوت شود تا به تهران بیایند و دوره آموزشی ببیند و خود منشأ آموزش همکاران نهاد کتابخانه‌ها در استان‌ها و میان اعضا باشند.

وی با بیان اینکه از هر استان،‌ یک همکار خانم و یک همکار آقا دعوت شد،‌ ادامه داد: همکاران ما باید تحصیلاتی در مسائل حوزه و رشته‌های الهیات و معارف اسلامی داشته باشند؛ البته برخی از همکاران در رشته‌های دیگر بودند که این آموزش‌ها را ندیده،‌ ولی پیشگام بودند و توانایی و تعهد در انتقال و ارائه مطالب به سایر همکاران را داشتند.

جوهرچی در ادامه توضیحاتش پیرامون این گروه از افراد عنوان کرد: این افراد بادی دارای قدرت بیان و توانایی اداره کلاس بوده و انگیزه پیشبرد این برنامه را داشته باشند. به همین ترتیب 60 نفر از کتابخانه‌ها و ادارات استانی و شش نفر از همکاران طی هفته گذشته در این دوره شرکت کردند.

مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌ها در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: این افراد طی 16 ساعت آموزش‌های ابتدایی را فرا گرفتند. پس از آن هم در این دوره با محتوایی حدود سه برابر آموزش حضوری،‌ یعنی به صورت غیرحضوری این آموزش‌ها دنبال شد و آزمون آن هم در آینده برگزار می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: این دوره در مراکز استانی و با محوریت همکارانی که در این دوره آزمون را گذرانده‌اند، استمرار می‌یابد. آزمون این طرح پس از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و برنامه آموزشی در استان‌ها با محوریت همکاران برپا خواهد شد.

جوهرچی در پاسخ به اینکه کدام بخش از صحیفه سجادیه برای آموزش به همکاران نهاد کتابخانه‌ها در نظر گرفته شده است این گونه توضیح داد: به اقتضای مخاطبان نوع مطالبی که به آنان منتقل می‌شود با نیاز آنها متناسب است و به موضوع افزایش و ارتقای فضل و دانش آنها بیشتر توجه می‌شود.

وی به نکاتی درباره نگرانی مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزش قرآن کریم و معارف اهل بیت(ع) نگرانی جدی وجود دارد و آن اینکه همان طور که این جدیت و نگرانی در موارد مشابه وجود دارد،‌ در این باره حساسیت بیشتر است و به دلیل جایگاه این معارف نگران هستیم که مبادا ناکامیابی روی دهد.

جوهرچی از رعایت نشدن ارجمندی قرآن و معارف اهل بیت(ع) در این باره یاد و اظهار کرد: امیدوارم که کارها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تا حدی شایسته این جایگاه باشد و آموزش طوطی‌وار برای مخاطبان اتفاق نیفتد.

به گفته وی، نخستین دوره آموزشی تربیت مربی صحیفه سجادیه با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و موسسه احیای فرهنگ قرآن و نهج‌البلاغه با حضور ۶۵ نفر از همکاران ستادی و کتابداران نهادی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد. «روش مطالعه و تحقیق در صحیفه سجادیه»، «کتاب‌شناسی صحیفه سجادیه» و «روش انس و شرح صحیفه سجادیه» عنوان دروسی بود که توسط محمدمهدی علیقلی و حجت‌الاسلام اعوانی در روز نخست تدریس شد. روز دوم این دوره نیز به شرح و بررسی «روش آموزش درس‌نامه صحیفه سجادیه»، «روش برداشت از صحیفه سجادیه» و «روش تحقیق و پژوهش در صحیفه سجادیه» توسط حجت‌الاسلام حمید محمدی و محمدمهدی علیقلی اختصاص داشت.

این مسئول نهاد ادامه داد: «ایجاد انس و الفت با صحیفه سجادیه و امام سجاد(ع)، جهت تقویت فضای معنوی جامعه»، «تقویت احساس کرامت اخلاقی و برانگیختن عزت‌ نفس و روحیه نظم و انضباط در تعدیل عواطف»، «تقویت روحیه حقیقت‌جویی، تعقل، تفکر، مطالعه، تعمق، نقادی و ابتکار در زمینه فرهنگ اسلامی» و «افزایش بصیرت و آگاهی و تأمین رشد و استقلال فکری جامعه اسلامی» از اهداف کلی برگزاری این کارگاه به شمار می‌آمد.

جوهرچی همچنین عنوان کرد: از اهداف کاربرnی این دوره آموزشی می‌توان به «آشنایی با صحیفه سجادیه و سیره عملی صاحب کلام، حضرت امام سجاد(ع)»، «متن‌خوانی و متن‌شناسی صحیفه سجادیه و دسترسی به الفاظ و مفاهیم آن به شیوه‌های مختلف و جذاب»، «سبک زندگی اسلامی و کوشش در تحقق آرمان‌های جامعه اسلامی در ابعاد فردی و اجتماعی» و «نخبه‌پروری در زمینه حفظ و تفسیر صحیفه سجادیه و تربیت مربیان توانا» اشاره کرد.

captcha