روزه برای تقویت اراده انسان و رسیدن به تقواست
کد خبر: 3603821
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱

روزه برای تقویت اراده انسان و رسیدن به تقواست

گروه معارف: یک استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: روزه برای تقویت اراده انسان است و از لحاظ اخلاقی انسان را به تقوا می‌رساند.

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: خداوند متعال از تشریح احکام الهی به دنبال تربیت انسان است و تمام دستورات دینی  نظیر نماز، روزه، جهاد و انفاق مال یک جنبه از شخصیت انسان را شکل می‌دهد.
وی گفت: روزه برای تقویت اراده انسان است و از لحاظ اخلاقی انسان را به تقوا می‌رساند و تقوا در حقیقت یک اراده در وجود انسان می‌باشد که انسان را از انجام کارهای نادرست حفظ می‌کند در حقیقت تقوا اراده‌ای است برای اینکه انسان هر چیزی را نبیند، نشنود و نخورد و در مراتب بالاتر هر کاری را انجام ندهد.
گرجی افزود: روزه باعث سلامت جسم نیز می‌شود، یعنی علاوه بر اینکه قدرت روح انسان را بالا می‌برد، جسم انسان را هم شاداب می‌کند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روزه از لحاظ اجتماعی انسان را با درد فقرا آشنا می‌‎کند، بیان کرد: اهل بیت(ع) فرمودند روزه واجب شده تا ما سختی تشنگی و گرسنگی را بچشیم و درد فقرا را احساس کنیم تا روحیه دلسوزی و محبت پیدا کنیم.
وی در خصوص اینکه چه باید کرد تا در این ماه نشاط روزه‌داری را داشته باشیم و از عبادت لذت ببریم، گفت: ما باید آمادگی‌های لازم را کسب کرده باشیم و آمادگی جسمانی به صورتی باشد که بتوانیم روزه بگیریم، یعنی باید برنامه تغذیه‌ مناسب داشته باشیم تا توان جسمی ما تحلیل نرود. در کنار این مهم، باید از لحاظ فکری نیز به ارزش ماه مبارک رمضان توجه داشته باشیم.
گرجی ادامه داد: از لحاظ روحی نیز باید آمادگی و اشتیاق داشته باشیم و درک کنیم که در این ماه، ما مهمان یک میزبان بزرگ هستیم، میزبانی که بالاترین قدرت و خالق ما و همه هستی ما است و اگر با این آمادگی‌ها وارد ماه مبارک رمضان شویم، می‌توانیم از برکات ماه رمضان استفاده کنیم.
وی در خصوص برخورد با روزه خواران در ملأعام، گفت: مردم اگر فکر می‌کنند با تذکر دادن، حرف‌شان ایجاد درگیری و ناراحتی می‌کند، واجب نیست که واکنشی نشان دهند، ولی می‌توانند با رفتار و برگرداندن سر و یا اخم کردن، حرف خود را به طرف مقابل بفهمانند، ولی اگر فکر می‌کنند که طرف مقابل یعنی فرد روزه خوار به حرفشان گوش می‌کند، باید تذکری شیرین و مختصر به او بدهند، نه اینکه او را تحقیر کنند. تذکر دادن باید به گونه‌ای باشد که وحدت اجتماعی، آرامش اجتماعی و امنیت در سطح کشور حفظ شود.
captcha