نشست راهکارهای فرهنگی دینی در پیشگیری از اعتیاد برگزار شد
کد خبر: 3617477
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳

نشست راهکارهای فرهنگی دینی در پیشگیری از اعتیاد برگزار شد

گروه اجتماعی: نشست راهکارهای فرهنگی دینی در پیشگیری از اعتیاد با حضور آیت‌الله توحیدی، عضو بعثه رهبری در سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله حسن ضیا توحیدی، عضو بعثه مقام معظم رهبری در نشست بررسی راهکارهای فرهنگی و دینی در مبارزه با اعتیاد که ظهر امروز ۱۹ تیرماه در سالن اجتماعات اداره کل سازمان تبلیغات خراسان رضوی برگزار شد بیان کرد: مفاسد اجتماعی از جمله دزدی، شرب خمر، قمار، تعدی به حقوق دیگران و ... نه تنها از دید جوامع دینی بلکه از دید جوامع غیر دینی نیز منفور است.
///////نشست راهکارهای فرهنگی دینی در پیشگیری ازاعتیاد برگزارشد
وی با اشاره به اینکه آغاز کار برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، اظهار کرد: حدود ۵۰ سال قبل یکی از کشورها بر اساس تحقیقاتی که انجام داد به این باور رسیدند که یکی از مهم‌ترین علل وقوع جرایم در این کشور، مسئله استفاده از مشروبات الکلی است.
آیت‌الله توحیدی با بیان اینکه برای ممنوع کردن مصرف مشروبات ابتدا باید زمینه ترویج این فرهنگ بین مردم فراهم شود، ادامه داد: بر همین اساس با صرف هزینه‌های بالایی ۱۴۰ محقق و دانشمند را به کارگیری کردند تا در خصوص مضرات مشروبات الکلی به تحقیق و پژوهش پرداخته و در جامعه به تبیین این مضرات بپردازند.
وی اضافه کرد: در انتخاباتی که برای مجلس این کشور برگزار شد، اکثر افراد تمایل داشتن به حزبی رأی دهند که از تصویب قانون ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی در این کشور صرف نظر کند.
آیت‌الله توحیدی با بیان اینکه حضرت محمد(ص) در جامعه ای مبعوث شد که مفاسد بیداد می‌کرد، گفت: ایشان در ابتدا زیربنای باورها را تقویت کردند و پس از آنکه مردم به باور درستی از خدا و معاد رسیدند، همه آنچه را که خلاف دین بود به افراد جامعه تذکر دادند.
آیت‌الله توحیدی اظهار کرد: خداوند در کلام وحی با سه آیه مصرف شرب خمر را ممنوع کرده است و توانسته تأثیر بیشتری در این خصوص نسبت به سایر کشورهایی که سرمایه‌گذاری کلان انجام می دهند، داشته باشد.
///////نشست راهکارهای فرهنگی دینی در پیشگیری ازاعتیاد برگزارشد
در ادامه احمد صارمی، مولوی اهل‌سنت گفت : بعد از سه بحران جهانی فقر، نابودی محیط زیست و تهدیدات هسته ای، مواد مخدر و روان گردان به عنوان بزرگترین منکر هزاره سوم، نوع جدید بردگی در دنیای مدرن است که سبب شده اکثر کشورهای جهان با این معضل دست و پنجه نرم کنند.
وی با اشاره به پیشبرد اهداف شوم آمریکا از سیاست ورود به افغانستان گفت: یکی از رویکردهای آمریکا در ورود به افغانستان، افزایش تولید مواد مخدر و ترویج این پدیده شوم بین جوامع اسلامی است.
مولوی صارمی افزود: با توجه به اینکه بیشتر اهل‌سنت در افغانستان به تولید مواد مخدر مشغول هستند اما علمای اهل سنت معامله مواد مخدر را حرام می‌دانند.
وی با اشاره به حکمت و فلسفه بیع، در اهل‌سنت که به بقای نظم و معیشت تأکید دارد گفت: با این تعریف از بیع خرید و فروش مواد مخدر از نظر علمای اهل سنت حرام شرعی است و هرگونه همکاری در این راه معصیت است.
وی با بیان اینکه  دو گروه در تجارت این مواد افیونی دخیل هستند 5 درصد به خاطر دنیا پرستی به تجارت مواد مخدر مبادرت دارند گفت: 95 درصد افراد به دلیل فقر و بیکاری به کسب درآمد از این راه اقدام می‌کنند از این رو دولت باید زمینه اشتغال را فراهم سازد تا افراد از فقر و بیکاری به این تجارت نامشروع روی نیاورند.
در ادامه این نشست ابراهیم قربان‌زاده، دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه  بیش از 3800 شهید و 12 هزار جانباز در راستای مبارزه با قاچاق مواد مخدر تقدیم انقلاب شده اظهار کرد: حفر کانال، مسدود کردن بخشی از مرزها و کشیدن سیم خاردار نیز از جمله اقدامات در جهت مبارزه با قاچاق مواد مخدر بوده است.
وی با اشاره به اینکه همزمان با مبارزه باید پیشگیری انجام شود افزود: در خراسان رضوی 6 هزار معتاد متجاهر تحت درمان هستند که اقدامات منحصر به فردی در این خصوص انجام شده است.
قربان زاده اظهار کرد: در سال گذشته 8 هزار معتاد که از خانواده و اجتماع خود طرد شده هستند در مراکز درمانی نگه داری و تحت درمان قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه هزینه درمان از پیشگیری بیشتر است گفت: با توجه به اینکه  فقط 15 درصد از این افراد تحت درمان پاک می‌مانند و 85 درصد آنان دوباره به اعتیاد روی می‌آورند بهترین اقدام اقدامات پیشگیرانه است.
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان گفت: اعتیاد بیش از همه جوانان، زنان و کودکان را هدف قرار داده است.
وی افزود: خسارت ناشی از استعمال مواد مخدر فقط متوجه فرد نیست بلکه خانواده و اجتماع را فلج و در سطح وسیع نظام زندگی در اجتماع را از هم می‌پاشد.
///////نشست راهکارهای فرهنگی دینی در پیشگیری ازاعتیاد برگزارشد
در ادامه داوود میرزایی مقدم ، دکترای جامعه شناسی اظهار کرد:با استناد بر مطالعات و بر اساس مطالعه میدانی در خصوص رویکرد فرهنگی و دینی در پیشگیری از اعتیاد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه مبلغان و مداحان با شعار اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر از چهار سال پیش آغاز شد.
وی  با بیان اینکه طی این مدت 50 هزار و 200 مبلغ و مداح در سراسر کشور آموزش لازم را دیده‌اند افزود: هرسال حدود 300 کارگاه در این خصوص با استانداردهای آموزشی از سوی سازمان تبلیغات و با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال برگزاری است.

///////نشست راهکارهای فرهنگی دینی در پیشگیری ازاعتیاد برگزارشد            
در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان امضاء شد.                  
captcha