دروغ و بدبینی، سلامت ارتباطات اجتماعی را به خطر می‎اندازد
کد خبر: 3618111
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲

دروغ و بدبینی، سلامت ارتباطات اجتماعی را به خطر می‎اندازد

گروه اجتماعی: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر در روابط اجتماعی و ارتباطات مدنی ما دروغ، خیانت در امانت، خودخواهی، بخل، بدبینی، سوءظن و غیبت حاکم شود، سلامت اجتماع و ارتباطات ما به خطر خواهد افتاد.

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، در رابطه با خصوصیات اخلاق و روابط اجتماعی از منظر قرآن، اظهار کرد: یکی از بخش‌های مهم معارف اسلامی، اخلاق اسلامی است. درواقع مجموعه تعالیم اسلام در سه بخش اصول عقاید یا جهان‌بینی، اخلاق،و احکام اسلامی خلاصه می‌شود.
وی افزود: اخلاق به‌طور کلی مجموعه صفاتی است که یک مسلمان باید خود را به آن آراسته کرده و اضداد آن را از خود دور نماید، برای مثال تواضع و سخاوت را در وجود خود پرورش داده و تکبر، بخل و خساست را از خود دور کند.
حجت‌الاسلام گرجی با بیان اینکه اخلاق اجتماعی، یکی از شاخه‌های اخلاق است، بیان کرد: اسلام همواره به ارتباط و محبت به سایر انسان‌ها سفارش کرده، چرا که اسلام نه دینی فردگرایانه، بلکه دینی اجتماعی است و در جای‌جای قرآن کریم اهمیت به ارتباطات اجتماعی دیده می‌شود.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اصول اخلاقی اسلام، اصول زیبایی است که در رفتار منصفانه و پسندیدن هرآنچه برای دیگران می‌پسندی برای خود هم بپسند که بارها پیامبر اکرم (ع) و معصومین ما را به آن سفارش کرده‌اند و صداقت، امانتداری، محبت، تعاون، خدمت و دستگیری و وحدت اجتماعی خلاصه می‌شود.
وی با بیان اینکه انسان موجودی اجتماعی است و قادر به تنها زندگی کردن نمی‌باشد، افزود: پس انسان برای تامین نیازهایش ناچار است با سایر انسان‌ها در تماس باشد، حال اگر ما می‌خواهیم که از ارتباط با انسان‌های دیگر جامعه بهره ببریم، باید واجد شرایط خاصی باشیم و از برخی برخوردها اجتناب کنیم.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای مثال اگر در روابط اجتماعی و ارتباطات مدنی ما دروغ، خیانت در امانت، خودخواهی، بخل، بدبینی، سوءظن و غیبت حاکم شود، سلامت اجتماع و ارتباطات ما به خطر خواهد افتاد.
وی افزود: قرآن کریم برای تحکیم روابط اجتماعی سفارش‌های جالبی دارد و می‌فرماید: «إِنَّمَا ٱلْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ مومنان با هم برادرند»، یعنی اگر در جامعه‌ای ایمان افزایش پیدا کند، برادری‌ها محکم‌تر خواهد شد.
وی در پایان گفت: تقویت روحیه ایمان،گذشت، تواضع، مشورت و شنیدن نظرات دیگران و احترام به حقوق آنها از جمله عوامل تحکیم روابط اجتماعی است.
captcha