آشنایی با ادبیات و زبان قرآن؛ از الزامات تدبر در قرآن
کد خبر: 3619247
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹

آشنایی با ادبیات و زبان قرآن؛ از الزامات تدبر در قرآن

گروه معارف: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از ملزومات تدبر در قرآن، آشنایی با واژه‌شناسی قرآن، ادبیات و زبان قرآن و آشنایی با شأن نزول آیات (یعنی اتفاقات زمان نازل شدن آیه) است.

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، در مورد معنای تدبر در قرآن، اظهار کرد: تدبر به معنای دوراندیشی است. گاهی ما در مورد یک موضوع، عواقب و آینده آن فکر می‌کنیم که این تدبر نام دارد.
وی افزود: تدبر از «دَبر» می‌آید و «دَبر»به معنای پشت می‌باشد و کلمه «دُبُر» هم از این ریشه، ولی به معنای آینده‌نگری و دوراندیشی است.
وی ادامه داد: وقتی از تدبر در قرآن صحبت می‌کنیم، یعنی قرآن بندگان را تشویق کرده که در آینده خود دقت کنند، اما گاهی هم باید در خود قرآن تدبر کرد، یعنی آیات قرآن را با دقت بررسی و تلاوت کنیم.
وی در مورد تفاوت تدبر در قرآن و تفسیر قرآن، اظهار کرد: تفسیر از ریشه «فَسَرَ» و به معنای بازکردن و روشن کردن است.تفسیر قرآن یعنی روشن کردن مفاهیم، مضامین و اهداف قرآن؛ حال تفاوت کلمه تفسیر و تدبر این است که در قرآن گاهی گفته شده که به آینده خود و سرنوشت‌تان در آیات قرآن دقت کنید و به چگونگی آن بیندیشید، اما تفسیر به معنای تشریح کردن مفاهیم قرآن است.
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: یکی از ملزومات تدبر در قرآن، آشنایی با واژه شناسی قرآن، ادبیات و زبان قرآن و آشنایی با شان نزول آیات (یعنی اتفاقات زمان نازل شدن آیه) است.
حجت‌الاسلام گرجی ادامه داد: برای استفاده از قرآن و فهم آن، استفاده از اهل‌بیت(ع) می‌تواند کمک بسیاری به ما بکند، چرا که آنها شاگردان مکتب قرآن هستند و در خانه قرآن رشد کرده‌اند.
captcha