اسلام نگاه ابزاری به حیوانات ندارد/ حفظ حیات وحش، تضمین زندگی انسان است
کد خبر: 3620696
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹

اسلام نگاه ابزاری به حیوانات ندارد/ حفظ حیات وحش، تضمین زندگی انسان است

گروه اجتماعی: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اسلام تنها نگاه ابزاری به حیوانات ندارد، بلکه برای حیوان به عنوان یک موجود زنده حقوقی قائل شده است و در حقیقت حفظ حیات وحش و حیوانات دستور خداوند متعال و تضمین زندگی انسان است.

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌‎و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، در خصوص فلسفه آفرینش حیوانات و حقوق آنها در اسلام، اظهار کرد: قسمت‌های مختلفی از معارف اسلامی به بحث در مورد حیوانات پرداخته است که در آن شاره شده جهان آفرینش و همه مخلوقات عالم، به مصلحت و حکمت آفریده شده‌اند.
وی ادامه داد: در منابع دینی و کتب آسمانی و مخصوصا قرآن که جامع تمام این کتب است، فلسفه آفرینش برخی از مخلوقات  و از الجمله خود انسان به خوبی ذکر شده است.
حجت‌الاسلام گرجی افزود: در منابع علمی نیز، دانشمندان با تحقیقات فراوان فواید هر کدام از حیوانات و موجودات را برای اکولوژی و طبیعت مشخص کرده‌اند و این نشان می‌دهد که آنچه در این عالم خلق شده هوشمندانه، حکیمانه و در جهت مصالح عالی جهان آفرینش و حفظ محیط زیست و همچنین تغذیه مناسب بشریت و انسان‌ها است.
وی با بیان اینکه ما در برخورد حیوانات در اسلام یکسری  وظایفی داریم، گفت: در متن مبانی فقهی‌مان که دستورالعمل و ایدئولوژی زندگی اسلامی است، حرمت برخورد با حیوانات و نحوه استفاده از گوشت و همچنین نحوه ذبخ آن‌ها ذکر شده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اسلام برای حیوانات ارزش قائل است، افزود: در متون فقهی‌‎مان داریم که حفظ جان بعضی حیوانات بر ما واجب است و در آداب وضو داریم که اگر آب فقط به انداره‌ای باشد که بتوان با آن وضو بگیریم و در مقابل حیوانی تشنه باشد بر ما واجب است که آب را به حیوان دهیم تا از بین نرود و ما تیمم کنیم.
وی گفت: در متون دینی آزار حیوانات غیر موذی حرام است و حیوانات موذی نیز اگر آزاری به انسان برسانند، انسان می‌تواند آنها را از بین ببردف ولیکن نباید حیوان را زجر‌کش کند، بلکه باید با یک ضربه آن را از بین ببرد.
حجت‌الاسلام گرجی با بیان اینکه اسلام حقوق متعددی برای حیوان قائل است، افزود: این نشان از این است که دین اسلام تنها نگاه ابزاری به حیوانات ندارد، بلکه برای حیوان به عنوان یک موجود زنده حقوقی قائل شده است و در حقیقت حفظ حیات وحش و حیوانات دستور خداوند متعال و تضمین زندگی انسان است.
captcha