بحث تقویت دموكراسی و حاكمیت قانون به خبرنگاران باز می‌گردد
کد خبر: 3629693
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
حسینی:

بحث تقویت دموكراسی و حاكمیت قانون به خبرنگاران باز می‌گردد

گروه اجتماعی: رئیس كمیسیون حقوق بشر اسلامی منطقه 2 ایران با اشاره به اهمیت رسالت كار خبرنگاران گفت: بحث تقویت دموکراسی و حاکمیت قانون به رسانه و فعالان این عرصه خصوصاً خبرنگاران باز می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سیدمهدی حسینی، رئیس كمیسیون حقوق بشر اسلامی منطقه 2 ایران شب گذشته، شنبه 21 مرداد در جمع خبرنگاران با بیان اینكه نباید از ادای كلمه حقوق بشر هراس داشت؛ این موضوع جرم نیست بلكه بد تفسیر كردن حقوق بشر جرم است، گفت: حقوق بشر قرار است ایجاد كننده جامعه‌ای سالم،‌ مولد و پیش‌رو باشد، به واقعیت‌های اصیل جامعه، آگاهی‌ها و رشد جامعه كمك كند نه آنكه جامعه‌ای را به گل فرو نشاند.

وی ضمن بزرگداشت 2 مناسبت 14 مرداد روز بین‌المللی كمیسیون حقوق بشر و 17 مرداد روز خبرنگار، به تشریح چگونگی تشكیل و توسعه كمیسیون حقوق بشر پرداخت و گفت: حرف زدن از حقوق بشر و لزوم پاسداشت آن به معنای تقابل با حاكمیت و نظام نیست، حقوق بشر پیمانی‌است كه هیچ قدرت و قانونی نمی‌‌تواند آن را از بین ببرد.

حسینی گفت: به نظر می‌رسد شاید اطلاع‌رسانی عمومی راجع به این کلمه یا نهاد ضعیف بوده كه امروز جاهایی دچار تعارض می‌شویم؛ در پاسخ به این سئوال كه چه کسانی باید تلاش کنند این تعارض از بین برود، قطعاً به خبرنگار و رسانه خواهیم رسید.

این فعال حقوق بشر اسلامی با تأكید بر اینكه با ارتقا آگاهی‌ها و فراهم كردن بستر، باید حقوق بشر از یک پیمان عادی به قاعده‌ای آمره بدل شود، به بیان اهداف اصلی كمیسیون حقوق بشر پرداخت.

حسینی با بیان اینكه توجه به ارزش‌ها و اصول، آزادی، احترام به طبیعت و مسئولیت‌های مشترك بین‌المللی، از اصول اولیه مدنظر كمیسیون حقوق بشر است،‌ گفت: پایان دادن به جنگ‌ها و حذف سلاح‌های شیمیایی و میكروبی و مبارزه با تروریسم، یكی از اصول اصلی مد نظر این كمیسیون به شمار می‌رود.

رئیس كمیسیون حقوق بشر اسلامی منطقه 2 كشور اضافه كرد: توسعه رفاه و ریشه‌کنی فقر،‌ حفاظت از محیط زیست مشترک، تقویت دموكراسی و حاكمیت كامل قانون، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، تامین نیازهای قاره آفریقا، تقویت نهاد سازمان ملل و .. از اصول اصلی مد نظر كمیسیون حقوق بشر است.

وی با یادآوری اینكه موضوع محیط زیست و ضرورت حفظ آن امروز به یك دغدغه بین‌المللی بدل شده است، گفت: بحث تقویت دموکراسی و حاکمیت قانون به رسانه و فعالان این عرصه خصوصاً خبرنگاران باز می‌گردد.

حسینی با طرح این موضوع كه بعضی‌ اوقات این استنباط می‌شود كه حقوق بشر به دنبال براندازی است، گفت: هیچ جای دنیا رد پای سازمان‌های حقوق بشر جهانی در براندازی‌ها دیده نشده است؛ احترام به حاکمیت کشورها اصل اساسی مد نظر فعالان حقوق بشر است، حتی اگر آن حاكمیت از طریق دموکراسی ایجاد نشده باشد.

وی گفت: تقویت دموکراسی از طریق، احترام به حق مردم، عدم خشونت علیه زنان، مبارزه با نژاد پرستی، ایجاد مشارکت همگانی، آزادی رسانه و دسترسی آزاد به اطلاعات، امكان‌پذیر است و برهمین اساس در ماده 19 اعلامیه حقوق بشر صراحتاً بر این موضوع تاكید شده است.

حسینی بیان كرد: برای تقویت دموكراسی، رسانه‌هایی آزاداندیش می‌خواهیم، رسانه‌‌ایی كه بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی و گاه بین‌المللی بتواند حرف بزند و پیام انتقال دهند؛ خبرنگار آزاد اندیش در جامعه‌ای رشد می‌کند که بسترش فراهم باشد.

وی در عین‌حال تأكید دارد كه رشد یافتگی با تقابل کسب نمی‌شود، اگر تمام ارکان حاکمیت را زیر سئوال ببریم نمی‌توان به رشد یافتگی دست یافت.

حسینی گفت: جامعه‌ای با خبرنگاران همراه رشد می‌کند که مردم در آن جامعه قلم و بیان خبرنگار را درک کنند؛ اگر بین فهم عمومی جامعه با قلم خبرنگار تعارض باشد،‌ نوک قلم خبرنگار کند می‌شود.

یادآور می‌شود، در این جلسه زینب شهریاری به‌‌عنوان مشاور كمیسیون حقوق بشر اسلامی جمهوری اسلامی ایران، حكم خود را دریافت كرد.

captcha