ازدواج برمبنای انتخاب‌ احساسی، منجر به طلاق می‌شود
کد خبر: 3634409
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰

ازدواج برمبنای انتخاب‌ احساسی، منجر به طلاق می‌شود

گروه اجتماعی: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: ازدواج بدون آگاهی و داشتن شرایط مناسب و انتخاب‌های احساسی و بدون دقت، عدم اطلاع از شرایط همسرداری، از عوامل بروز خطا در ازدواج و در نهایت طلاق است.

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، درباره ویژگی‌ها و معیارهای ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)، اظهارکرد: این دو بزرگوار آگاهانه و براساس معیارهای الهی یکدیگر را انتخاب کردند. حضرت زهرا خواستگاران فراوانی داشت و افراد بسیاری آرزو داشتند که داماد پیامبر شوند. اما ایشان از میان این همه خواستگاران فراوان و ثروتمند، حضرت علی را برگزیدند چرا که نور خدا و حقیقت را در ایشان می‌دیدند.
وی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) فدایی اسلام بود و ارزش آرمان‌های پیامبر اکرم(ص) را می‌دانست و تا سرحد جان برای آن فداکاری می‌کرد.
گرجی در مورد دلایل کم‌رنگ شدن ازدواج در این دوره گفت: زمانی که تامین نیاز طبیعی انسان در جامعه‌ای سخت و پیچیده و همراه تشریفات زائد شود، از چشم مردم و مخصوصا نسل جوان خواهد افتاد، مخصوصا هم وقتی شرایط برای پاسخگویی به این نیاز با ارتباطات غیرشرعی فراهم شده باشد، مردم زیر بار ازدواج نمی‌روند و از آن فرار می‌کنند.
وی ادامه داد: عدم اطلاع زوج‌های جوان از حقوق زن و مرد و آداب همسرداری گاهی موجب بروز طلاق و مشکلات خانوادگی شده که برخی از جوانان از این چیزها می‌ترسند و پا پیش نمی‌گذارند و در نتیجه به دنبال ارضاء غرایض خود از راه‌های دیگر هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مشکلات اقتصادی اولین مشکل در سر راه ازدواج جوانان است، افزود: درست است که اقتصاد زیربنا نیست، اما نمی‌توانیم از نقش یک اقتصاد سالم در تنظیم ایمان و معنویت یک جامعه غفلت کنیم. مشکلات اقتصادی در ازدواج همیشه بوده، اما این روزها نقش بسیار پررنگ‌تری دارد.
وی اظهار کرد: مشکل دوم توقعات بالای جوانان و خانواده‌هایشان است که جلوی ازدواج را گرفته است. همچنین تشریفات فراوان و آداب و رسوم تازه ایجاد شده که پیشینه عقلی، دینی و تاریخی ندارند که این یکی دیگر از عوامل تاخیر ازدواج است. علاوه بر این چند مورد، امکان دست‌یابی به زن در غیر مسیر ازدواج، برای جوانان فراهم شده که با این وضعیت آنان زیر بار هزینه‌های سنگین ازدواج نمی‌روند و ازدواج به تاخیر می‌افتد.
گرجی درباره طلاق بیان کرد: این مسئله ریشه‌های متفاوتی دارد؛ ازدواج بدون آگاهی و داشتن شرایط مناسب و انتخاب‌های احساسی و بدون دقت، عدم اطلاع از شرایط همسرداری، از عوامل بروز خطا در ازدواج و در نهایت طلاق است.
وی ادامه داد: زمانی که ما می‌گوییم ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) الگوست، جوانان تصور نکنند که مثل حضرت زهرا باید سوار بر شتر به منزل داماد رفته یا در کلبه گلی زندگی کنند و با ظروف سفالی غذا بخورند؛ منظور ما آن جنبه از شخصیت علی و زهراست که هیچگاه کهنه نمی‌شود؛ که نمونه آن صداقت، افتادگی، علم، صمیمیت، محبت، انسان دوستی و یتیم نوازی، تسریع و تسهیل در امر ازدواج، گفت‌وگوی دوستانه و همدلی و هم‌زبانی است. 

captcha