ازدواج، عاقلانه شروع شود و عاشقانه تداوم پیدا کند/ خانواده خوب جامعه خوب می‌سازد
کد خبر: 3642376
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵

ازدواج، عاقلانه شروع شود و عاشقانه تداوم پیدا کند/ خانواده خوب جامعه خوب می‌سازد

گروه اجتماعی: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: ازدواج احساسی باعث ضرر زدن به افراد می‌شود و تشکیل این گونه خانواده‌ها، نهایتا سرانجام خوبی ندارد، یعنی ازدواج باید عاقلانه شروع شود و عاشقانه تداوم پیدا کند.

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: در معارف اسلامی و همچنین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، خانواده کانون بنیانی جامعه است، یعنی خانواده‌ها هستند که جامعه را می‌سازند.
وی افزود: ثمره خانواده‌های خوب، آرام، علاقمند به علم و ادب و انسانیت دقیقا، ایجاد جامعه‌ای با این ویژگی‌ها است و این ثابت شده که در محل اجتماع خانواده‌های خوب و سالم،  آرامش در محیط و آسایش زندگی در آن محل فراهم می‌شود.
وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم خانواده‌ای با بنیان محکم بسازیم، باید فکر و اندیشه درست در بحث ازدواج و تشکیل خانواده داشته باشیم و آن را به جوانان‌مان منتقل کنیم.
گرجی افزود: جوانان باید با اهداف ازدواج و تشکیل خانواده، زندگی مشترک و همچنین با آداب و رسوم درست و منطقی و شرعی آشنا شوند و آمادگی‌های لازم را برای شروع زندگی از نظر فکری و روحی داشته و جربزه و جوهره اداره زندگی را داشته باشند.
وی گفت: ازدواج احساسی باعث ضرر زدن به افراد می‌شود و تشکیل این گونه خانوادها، نهایتا سرانجام خوبی ندارد، یعنی ازدواج باید عاقلانه شروع شود و عاشقانه تداوم پیدا کند.
وی در خصوص خطراتی که بنیان خانواده‌ها را تهدید می‌کند، بیان کرد: از جمله مهم‌ترین خطری که در کمین زندگی جوانان می‌باشد، این است که زن و مرد معنای زندگی مشترک را نفهمند و ندانند که وارد چه فضایی شده‌اند و به همین دلیل باید بدانند معنای زندگی مشترک هماهنگی، همدلی و صفا و صمیمیت است.
وی گفت: خطر بعدی این است که جوانان معنای تفاهم را درک نکنند و ندانند که اصل اساسی بقا یک خانواده، مبتنی بر تفاهم است.
وی با بیان اینکه این روزها خودخواهی، خودمحوری و غرور زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات شده است، افزود: جوانان باید در ازدواج، از خودگذشتگی را سرلوحه  زندگی خود قرار دهند.
حجت‌الاسلام گرجی در خصوص راهکارهای متون دینی برای تحکیم خانواده،  گفت: در متون دینی بحثی با عنوان خانواده متزلزل داریم و این خانواده‌ای است که ثبات و استحکام واقعی ندارد. اسلام برای اینکه خانواده‌ها به تزلزل دچار نشوند، تاکید می‌کند که در اختلافات با یکدیگر درگیر نشوند و اختلافات را با افرادی دانا و امین مشورت کنند و همچنین اختلافات خود را نزد فرزندان آشکار نکنند.
وی با بیان اینکه نبود معنویت و دوری از یاد خدا، بنیان خانواده‌ها را سست می‌کند، اظهارکرد: تلاش برای ثبات خانواده وظیفه تک تک اعضای خانواده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این نکته که خارج شدن خانواده از جمع‌گرایی به سمت فردگرایی یکی از آسیب‌های جامعه است، گفت: کم شدن نگاه‌های صمیمی و گرم و امید بخش  از بین رفته و لذا انگیزه برای حضور در جمع کمرنگ شده است.
وی در پایان ادامه داد: به صورت کلی مشکلات مادی، محدودیت‌های اقتصادی، تربیت ناصحیح خانوادگی، افکار غلط، برداشت و پیشداوری‌های بیجا و عملکرد غلط جمع به خصوص بزرگترها باعث شده که جوانان به حضور در جمع علاقه‌ای نداشته باشند. 
captcha