اهل‌بیت(ع) با غلو درباره خود مبارزه کرده‌اند
کد خبر: 3645045
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰

اهل‌بیت(ع) با غلو درباره خود مبارزه کرده‌اند

گروه معارف: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اهل‌بیت(ع) با غلو درباره خود مبارزه کردند؛ آنها قائل به این بودند که ائمه اطهار بنده خدا هستند و تنها در مراتب بندگی، بالاترین حد بندگی پروردگار را دارند و به عالی‌ترین درجات ایمان دست پیدا کرده‌ و واسطه فیض الهی شده‌اند.

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، درباره معنای غلو، اظهار کرد: این لغت به معنای زیادت و بلند شدن می‌باشد، در زبان عرب این طور معنا شده که غلو تجاوز از حد و اندازه یک چیز یا خارج شدن از حد اعتدال است.
وی ادامه اد: این کلمه در اصطلاح شرع به معنای افراط در دین و تجاوز از حد وحی به سوی هوا و هوس و سلیقه‌های مختلف است؛ مثل اینکه پیامبران و امامان را خدا بدانند، یا مانند نصارا که برای پیامبران و بزرگان خود مقام الوهیت قائل بودند.
گرجی در خصوص اثرات منفی غلو نسبت به آموزه‌ها و شخصیت‌های دینی، گفت: امام علی (ع) می‌فرماید که مردم در ارتباط با من دو اشتباه بزرگ کردند؛ عده‌ای حق، فضائل، فداکاری‌ها و کرامت‌هایی که خداوند متعال به من داده بود را نادیده گرفته و انکار کردند و عده‌ای هم در مورد من به غلو و افراط کشیده شدند؛ و این به خاطر اخلاص و بندگی و کارهای خارق‌العاده‌ای بود که ایشان انجام دادند. حتی عده‌ای پا را از حد فراتر گذاشته و علی را خدا دانستند.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در اینجا خود اهل بیت با این مسئله مبارزه کردند؛ آنها قائل به این بودند که ائمه اطهار بنده خدا هستند و تنها در مراتب بندگی، بالاترین حد بندگی پروردگار را دارند و به عالی‌ترین درجات ایمان دست پیدا کرده‌ و واسطه فیض الهی شده‌اند.
گرجی ادامه داد:برای مبارزه با این مسئله در ابتدا مراکز آموزشی، رسانه‌ها و علمای بزرگوار ما باید مسائل مذهبی و فضائل اولیای دین را به صورتی منطقی، مستدل و با استفاده از کلمات خود آن بزرگواران یا آیات قرآن تبیین کنند تا خدای ناکرده افراط و تفریطی در خصوص این موضوعات اتفاق نیفتد.
به گفته وی، اگر چهره واقعی اهل بیت(ع) و رهبران آسمانی ما درست معرفی شود، هیچگاه مسئله غلو پیش نخواهد آمد. خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید: « قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَر مِثْلُکُمْ یوحی إلَی أَنَّما إلهُکُمْ إِله واحِد فَمَن کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یشْرِکْ بِعِبادةِ رَبِّهِ أَحَدا؛ بگو: همانا من بشری همچون شمایم (جز اینکه) به من وحی می‌شود که خدای شما خدای یگانه است. پس هر که به دیدار پروردگارش (در قیامت و به دریافت الطاف او) امید وایمان دارد، پس کار شایسته انجام دهد. و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نسازد. (سوره کهف، آیه 110)»
وی گفت: این یعنی اینکه پیامبر می فرماید که من هم بیمار می‌شوم، ادواج می کنم، روزی از دنیا خواهم رفت، زخمی و خسته خواهم شد؛ من هم انسان هستم، فقط در مراتب بندگی و ایمان به عالی‌ترین درجات دست پیدا کرده‌ام.
گرجی بیان کرد: باید علما، اندیشمندان حوزه و دانشگاه و رسانه‌ها باید بزرگان و شخصیت‌های دینی ما را منطقی و صحیح و با تکیه بر آیات قرآن و کلمات معصومین معرفی کنند، تا از بروز غلو جلوگیری شود.
captcha