مردم زنجان بار دیگر با آرمان‌های عاشورایی بیعت می‌کنند
کد خبر: 3646641
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۲
با حضور در دسته حسینیه اعظم؛

مردم زنجان بار دیگر با آرمان‌های عاشورایی بیعت می‌کنند

گروه فرهنگی: در یوم‌العباس و شب تاسوعای حسینی، مردم ولایتمدار زنجان با حضور در دسته حسینیه اعظم زنجان، بار دیگر با آرمان‌های عاشورایی امام حسین (ع) بیعت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان روزهای محرم، رنگ و بوی ابراز ارادات به ساحت سالار و سید شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در هر کوی و برزن به مشام می‌رسد.

پیر و جوان، زن و مرد، هر کس به نوبه خود می‌خواهد در برگزاری هرچه باشکوه‌تر سوگی که 1400 سال قبل به وقوع پیوست، سهم داشته باشد و در این بین شاهد اتحاد و هم‌‍دلی خواهران و بردران دینی هستیم که هدفی جز زنده نگه داشتن یاد و خاطره قیام کربلا و ابراز ارادت به امام خود ندارند.

در این بین شاید بهترین عرصه این اتحاد و همدلی را بتوان در عصر روز هشتم محرم توصیف کرد، امروز مردم ولایتمدار پایتخت شور و شعور حسینی یک‌دل و یک‌صدا ارادت خود را به سالار شهیدان و یاران باوفایش در کربلا، فریاد می‌زنند.

امروز، هشتم محرم‌الحرام است، یوم‌العباس؛ روزی که نام گذاشته شده تا رشادت‌های سقای دشت کربلا برای هر دلداده حسینی بار دیگر مرور شود.

از گذشته‌های دور در این روز مردم ولایتمدار زنجان در حسینیه اعظم گرد هم می‌آمدند و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در صف‌هایی منظم و با زمزمه «یا حسین بی جمعیدن یک سر سلام اولسون سنه/ بیزدن ای فرزند پیغمبر سلام اولسون سنه»، «هانسی گروهین بله مولاسی وار/ شیعه لرین حضرت عباسی وار» حرکت خود را به سمت امامزاده سیدابراهیم (ع) زنجان آغاز می‌کردند.

تجمع عزداران در حین حرکت و در پاسخ چاوشیخوان که می گوید: «قولّاری قلم» فریاد می‌زنند: «ابوالفضل». و در پاسخ به «هانسی گروهین به له مولاسی وار» جمعیت در حالی که دست‌ها را به نشانه رجزخوانی برای دشمن به آسمان بلند کرده‌اند، فریاد می‌زنند: «شیعه لرین حضرت عباسی وار».

هر سال نیز شاه‌بیتی برای دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان مشخص می‌شود که امسال شاه بیت این تجمع میلیونی که علاوه بر مردم زنجان از سایر شهرها و استان‌ها نیز دلدادگان عاشورایی در آن حضور پررنگی دارند، «ای هامی عالمه/ رهبر امام زمان؛ سینه زنلر سنی/ سسلر امام زمان» تعیین شده است.

یادآور می‌شود؛ مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به عنوان دهمین مورد از میراث معنوی ثبت‌شده در ایران است.

captcha