مالک خداست/ تنها با خدا معامله کنیم
کد خبر: 3669301
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷

مالک خداست/ تنها با خدا معامله کنیم

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه انسان از خود چیزی ندارد و همه اعمال انسان از آن خداست گفت: خداوند انسان را جانشین خود کرده و چیزهائی را به او داده است که تنها با خدا معامله کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جلسه اخلاق حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، خطیب موقت نماز جمعه تهران دیروز ۱۱ آذر در مسجد حوزه علمی امام خمینی تهران برگزار شد. وی در آغاز سخنانش گفت: خدا هم مالک ملک و هم ملکوت است. ما با ملک خودمان ارتباط وجودی نداریم. قلم، کاغذ، مرکب مال من است اعتبار شده است، اما جز وجود من نیست و مستقل از من است. در عالم هر چه هست مال خداست، آسمان‌ها، دریاها، آدم‌ها مال خداست، اما ملکی است که لحظه‌ای امکان استقلال برای هیچ موجود ممکنی نیست. لحظه‌ای جدا شدن از خدا همان، از بین رفتن همان.

وی ادامه داد: درواقع وجود موجودات امکانی و شئون وجودی ما عین ربط به حق است. وجود مساوی است با وابسته بودن. شان وجود وجود حرفی است. فقر خیلی شدید است. از آنجا که ما ذاتا فقیریم و هویت ما، نادارایی و دارایی ما عاریتی است، تا می‌دهد داریم و تا نظرش را بردارد نداریم. علم عالم هم همین طور است. علم را، چون خدا می‌دهد عالم عالم است، اما اگر خدا به کسی علم ندهد، صفحه جانش پاک می‌شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: بزرگانی مانند حاج آقا رضای همدانی، فقیه برجسته‌ای که در تشیع جنازه‌اش عالمان عصر می‌گفتند اعلم بود، هم دربرابر رتبه علمی‌شان خجلیم و هویت حوزه را زایل می‌کنیم، زیرا حوزوی بودن یعنی اندیشمند بودن سرچشمه بودن، هم همه چیز را از خدا داشتند. آیت الله بهجت که الگوی‌شان حاج آقا رضای همدانی بود نقل کردند که ایشان پیام دادند از شدت فقر نمی‌توانم در سامرا بمانم و مرا به یکی از بلاد اعزام کنید تا ارشاد کنم. مرحوم میرزا فرموده بودند که ایشان برای حوزه وجود مغتنمی است و مرحوم آقا سیدحسن صدر را که از اوتاد مسلم خدا از نظر باطنی و علمی است، برای تامین هزینه حاج آقی رضای همدانی فرستادند و ایشان فرمودند که در سال ۶۰ تومان به ایشان می‌دهند که ایشان بسیار ناراحت شدند که چرا این مقدار می‌دهید و برای بنده ۲۷ تومان کافی است. فردی که مصباح الفقیه را دارد، در اواخر عمرشان ذهن‌شان پاک شد و هیچ به یاد نداشتند.

وی تصریح کرد: وجود مبارک امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند دو چیز است که هیچ وقت به آن تکیه نکنید، یکی صحت است و دیگری غناست، بیماری خبر نمی‌کند. تا فکر می‌کنید چیزی دارید خدا از شما می‌گیرد. همان طور که روزی از جایی که فکر نمی‌کند، می‌آید بلا هم همین طور است. بشر بیچاره است.

صدیقی با بیان اینکه امام حسین (ع) می‌فرمایند کار به دست دیگری است، گفت: بنابراین انسان باید توجه داشته باشد. فردی به نام مشاجع بر پیامبر (ص) وارد شد، و پرسید راه رسیدن به معرف حق چیست، حضرت فرمودند: معرفت نفس. انسان فقیر است و معلوم می‌شود که تنها خدا هست. تنها این طور نیست که خدا ما را آفریده است و وجودی برای ما در وقت مقرر داده است، وجود امانت به تمام معناست و هیچ وقت ما مالک نیستیم. مالک حقیقی خداست. چون مالک اوست، کار‌های خیری که ما می‌کنیم، فکر نکنیم که از آن ماست. ما در نمازمان خجل هستیم، حضرات معصومین (ع) بدون استثنا رعشه بر اندام‌شان می‌افتاد و رنگ شان تغییر کرده و حالشان عوض می‌شد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: وجود مبارکه حضرت خاتم (ع) با عائله‌شان گرم صحبت بودند، وقتی زمان نماز می‌شد دیگر کسی را نمی‌شناخت، حال‌شان دگرگون می‌شد، رگ‌هایشان مرتعش می‌شد، آن وقت ما نماز‌مان را چیزی حاشیه‌ای می‌دانیم که همه چیز بر آن مقدم است. طلبه‌ای پیدا می‌شود که نماز به اندازه مطالعه و گفت‌وگو با دوستش برایش اهمیت دارد و این خیلی خسارت و جهالت است. خداوند متعال کرم کرده است و در عظمت لایتناهایش ما را به حساب آورده است، مامور فرستاده و از ما دعوت می‌کند که حی علی الصلواة. نماز پیروزی انسان است. انسان در جنگ است، آتشی در درون خود دارد و می‌سوزد و باید برای پیروزی عجله کند و اگر به موقع نماز نخواند شکست می‌خورد.

صدیقی افزود: عبارت اذان و اقامه توسط جبرئیل آمده است. نماز خیرالعمل است و می‌دانید که حضرت فاطمه (س) خیرالعمل است. وقتی به نماز می‌پردازید و به خیرالعمل که حضرت فاطمه (س) است می‌پردازید و از نور او بهره‌مند می‌شوید، آیا توجه می‌کنید؟

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم حتی نماز خوب‌مان را برجسته کنیم. خود این غفلت است، انسان فکر می‌کند، من بودم که این حضور را داشتم، منی نبود، خود به انسان نگاه کرد و این نماز را به او داده است.‌ای نماز از تو قبول هم از تو.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: با اینکه او مالک علی الطلاق است و ما ملک طلقیم، او مولای علی الطلاق است، از این رو خداوند کرم کرده است و گفته است می‌خواهم انسان را جانشین خود کرده است تا به رحمت دیگری برسد. خداوند به انسان رحمت کرده است او را جانشین کرده و به اذنش ملکی به انسان داده است تا آن را به خدا بازپس دهد. معامله‌ای که انسان با خدا می‌کند، از لطف‌های بزرگ خداست.

وی ادامه داد: خداوند چیزی را که عاریت داده است می‌خواهد با اراده به خدا بدهد و با غیر او با کسی معامله نکند. خداوند این جهان را برای انسان مانند بازار قرار داده است. وجود مبارک امام علی (ع) به کسی که دنیا را مذمت می‌کرد گفت: دنیا فرودگاه فرشتگان الهی است. آیا می‌دانید قلب شما می‌تواند منزل‌گاه ملائک باشد؟ شما به نماز اول وقت دعوت می‌شوید؟ از دنیا بروید دیگر فرصت نخواهید داشت. دنیا مسجد احباء الله است. پس از این دنیا حسرت می‌خوریم که‌ای کاش یک سجده طولانی داشتیم. اگر بدن در خدمت روح بود رنگ جان می‌گیرد و در قبر هم نمی‌پوسد.

صدیقی در پایان گفت:، اما علی علی (ع) همچنین می‌فرماید لحظات شما را در این دنیا می‌خرد. خداوند سر بازار ملائکه را فرستاده تا با او معامله کنی. قیمت بدن شما بهشت است، شما قیمت بالاتر از بهشت است. بدن را در مسیر بهشت به کار ببرید و هیچ جای بدنتان را در هوا و هوس صرف نکنید و برنامه زندگی خود را در سیر الی الله هزینه کنید.
captcha