موزه قرآن در انتظار زیرساخت‌ها/ هیچ نسخه خطی دیجیتال نشده است
کد خبر: 3695057
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
لهراسبی عنوان کرد:

موزه قرآن در انتظار زیرساخت‌ها/ هیچ نسخه خطی دیجیتال نشده است

گروه ادب ــ مدیر موزه ملی قرآن گفت: هیچ نسخه خطی دیگری در موزه قرآن دیجیتال و مستندنگاری نشده و منتظر فراهم شدن زیرساخت‌های لازم هستیم.

موزه قرآن در انتظار زیرساخت‌ها/ هیچ نسخه خطی دیجیتال نشده است

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر لهراسبی، مدیر موزه ملی قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره برنامه‌های موزه قرآن گفت: یکسری از برنامه‌ها در موزه به صورت دوره‌ای انجام می‌شود، در موزه قرآن نیز به این صورت است که بررسی نسخ خطی قرآنی در طول سال انجام می‌شود تا آثار نیازمند مرمت، شناسایی و مرمت شوند.
وی افزود: از سال آینده موضوع مستندنگاری نسخ خطی را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم که در این راستا نیازمند دستگاه اسکنر هستیم که به یک شرکت ایرانی سفارش ساخت آن را داده‌ایم و از سوی دانشجویان نخبه ایرانی براساس نیاز موزه قرآن طراحی و ساخته می‌شود و امیدواریم اوایل سال آینده در موزه قرآن نصب شود.
لهراسبی ادامه داد: با این اقدام، همه نسخ خطی موزه قرآن دیجیتال می‌شوند؛ چرا که تاکنون غیر از یک نسخه به نام قرآن «آقا جان پرتو»، هیچ نسخه خطی دیگری در موزه قرآن دیجیتال و مستندنگاری نشده است. این نسخه دیجیتال شده هم در راستای چاپ آن بود که انجام شد.
وی با اشاره به اهمیت این موضوع تصریح کرد: به واسطه همین مستندنگاری اتفاقات مهمی رخ خواهد داد، به عنوان مثال شاید بسیاری از مردم به دلیل کمبود وقت نتوانند از موزه‌های مورد علاقه خود بازدید کنند؛ از این رو طرحی را در نظر داریم که ما به سمت مخاطبان برویم؛ به این معنی که با اسکن نسخ، امکان برپایی نمایشگاه‌های دوره‌ای سیار در سراسر کشور و در طول سال فراهم می‌شود و خواهیم توانست برترین اشیا و نسخ خود را با مشارکت مجموعه‌های کشور در سطح کشور داشته باشیم.
مدیر موزه ملی قرآن در ادامه با بیان اینکه بیش از 700 نسخه خطی در موزه قرآن وجود دارد که فهرست‌نویسی هم نشده‌اند، عنوان کرد: تلاشمان براین است که مرکز اسناد و کتابخانه موزه قرآن را فعال‌تر کنیم، این کتابخانه اولین کتابخانه تخصصی قرآن کریم است، اما در گذشته توجهی به آن نشده است و از این رو به دنبال این هستیم که همه آثار و کتاب‌های موجود در موزه قرآن را فهرست‌نویسی و در نرم‌افزاری ثبت کنیم و منتظر زیرساخت‌هایی هستیم تا بهره‌برداری از آن آغاز شود. متأسفانه این کتابخانه طی سال‌های گذشته به‌روز رسانی نشده و با احیای این کتابخانه، همه علاقه‌مندان می‌توانند از آن استفاده کنند.
لهراسبی یادآور شد: نسخه‌های خطی ممکن است در بازه زمانی به تدریج از بین بروند و هراتفاقی ممکن است برای آنها رخ دهد، این مستندنگاری سبب حفظ این نسخ خواهد شد و محققان و پژوهشگران به راحتی می‌توانند به نسخه‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و نیازی نیست اصل نسخه در دسترس قرار گیرد.


انتهای پیام

captcha