افق ما راه‌اندازی مدرسه ایده‌پردازی برای مسجد است
کد خبر: 3696932
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳

افق ما راه‌اندازی مدرسه ایده‌پردازی برای مسجد است

گروه جامعه ــ دبیر دبیرخانه فام با اشاره به اجرای ایده‌های موفق در خصوص ارتباط مسجد و مدرسه، گفت: یکی از اهداف و افق‌های کار ما در این زمینه ایجاد مدرسه ایده‌پردازی در خصوص مسجد است.

افق ما راه‌اندازی مدرسه ایده‌پردازی برای مسجد است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین نظری، دبیر دبیرخانه فام (فراخوان ایده‌های مسجدی) و مدیرمسئول سایت باشگاه ایده‌پردازان مسجدی (بام) در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به جمع‌آوری ایده‌های مختلف در خصوص ارتباط مسجد و مدرسه، گفت: در باشگاه ایده‌پردازان مسجدی ایده‌های بسیاری در خصوص مسجد و مدرسه جمع‌آوری شده است که جنس این ایده‌ها از نوع تجربه است. یعنی ابتدا اجرا شده و بعد به بانک ایده‌های مسجدی منعکس شده تا در اختیار سایر گروه‌ها قرار گیرد و اینگونه نبوده که خلأ ایده‌پردازی در خصوص ارتباط مسجد و مدرسه وجود داشته باشد بعد شروع به ایده‌پردازی در این زمینه کنیم.

وی تصریح کرد: اصلی به این عنوان که مسجد باید حضور حداکثری در جامعه داشته باشد مطالبه‌ای است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید و عنوان کرده‌اند که نباید مساجد فقط کارکرد عبادی داشته باشند؛ این مطالبه در جامعه تزریق شده است و حالا یکی از بخش‌هایی که مسجد باید با آن ارتباط بگیرد بخش تربیتی جامعه یعنی مدرسه است.

مسئول دبیرخانه جشنواره فام با تأکید بر اینکه باید پای دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان نخبه را به مساجد باز کنیم و بچه‌ها حضور فعال در مساجد داشته باشند، گفت: برخی امامان جماعت چنین نگاهی نداشتند و وقتی نگاه خود را تغییر داده و به سمت مدارس و برقراری ارتباط با مدارس حرکت کردند، با استقبال خود مدارس مواجه شدند در حالی که اصلاً چنین انتظاری نداشتند.

حجت‌الاسلام نظری گفت: در خصوص ارتباط مسجد و مدرسه از حداقل ارتباط یعنی حضور امام جماعت در نمازخانه مدرسه تا حداکثر ارتباط یعنی ایجاد مدرسه درون مسجد را در کشور شاهد هستیم، برخی از امامان جماعت کار را فراتر گذاشته‌ و مطرح کرده‌اند که دارای سبک تربیتی خاص هستند و اساساً مدرسه را در مسجد تعریف و نمونه‌های این مسجد ـ مدرسه‌ها را در تهران و مشهد ایجاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این مسجد ـ مدرسه‌ها بر اساس تز تربیتی خاص، دانش‌آموزان هم دروس معمول مدرسه خود را می‌آموزند و هم در تعالیم دینی حرکت مثبت و قوی دارند. یعنی ارتباط مسجد و مدرسه از یک کار حداقلی شروع شده و به جاهای حداکثری رسیده است.

حجت‌الاسلام نظری در ادامه به نمونه‌‌ای جالب از ایده‌های ارتباط مسجد و مدرسه اشاره کرد و گفت: ایده‌های جالبی هم در این خصوص شکل گرفته از جمله در برخی از مساجد با کمک مدرسه، بچه‌ها خدماتی برای محله‌های خود داشته‌اند مثل دبیرستانی در تهران که کاغذ‌های بازیافتی را جمع‌آوری کرده و پول این کار را در تأمین جهیزیه توسط مسجد برای فقرای محل هزینه‌ کرده‌ است.  

وی به اجرای ایده‌های مسجدی در سایر مدارس کشور نیز اشاره کرد و گفت: برخی از مدارس ایده‌های برتر مسجدی را در مدارس خود با موفقیت اجرا کرده‌اند از جمله مسجدی در تهران داشتیم که یکی از ایده‌های بام در آن عملیاتی شده بود. بر اساس این طرح، برای مدارس اردوی مسجدگردی برگزار شد و امام جماعت بچه‌ها را به صحن مسجد برده و در خصوص معماری مسجد، فلسفه هر کدام از معماری‌ها و بخش‌های مسجد از جمله شکل‌ها، کاشی‌ها، گلدسته، گنبد، منبر و ... برای بچه‌ها صحبت کرده بود. بازخورد این اردو به حدی خوب بود که بچه‌ها این اردو را برای دوستان خود تعریف کرده و موجب شده بودند که سایر بچه‌های مدرسه هم علاقه‌مند شوند و این اردو برای سایر دانش‌آموزان نیز برگزار شود.

مدیرمسئول سایت باشگاه ایده‌پردازان مسجدی تأکید کرد: البته مساجد همیشه نقش اجتماعی در جامعه اسلامی داشته‌اند اما پس از مدتی غفلت این نقش بازتعریف شده است و اکنون گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

وی در خصوص چشم‌انداز و آینده طرح ایده‌های مسجدی، گفت: یکی از اهداف سند بام این است که مدرسه ایده‌پردازی برای مسجد راه‌اندازی کنیم که هنوز این ایده اجرایی نشده است ولی در افق برنامه‌های اجرای این ایده وجود دارد و باید انسان‌های خلاق در حوزه ایده‌پدازی در زمینه مسجد تربیت شوند.

نظری در پایان از همکاری بام و دانشگاه امام صادق برای برگزاری استارتاپ در حوزه مسجد خبر داد و گفت: اوایل ماه مبارک رمضان پیش رویداد این استارتاپ را برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام/

captcha