تسهیل كارهای مردم، نخستین منشأ اصلی تكامل بشر است/ مراقبت پیوستگی مؤمنان در انجام وظایف
کد خبر: 3702825
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
آیت‌الله شیخ موحد:

تسهیل كارهای مردم، نخستین منشأ اصلی تكامل بشر است/ مراقبت پیوستگی مؤمنان در انجام وظایف

گروه معارف ـ مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس با بیان اینكه تكامل بشر هیچگاه به پایان نمی‌رسد، اولین منشأ اصلی تکامل بشر را تسهیل کارهای مردم برشمرد

آیت‌الله علی شیخ موحد، مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با یادآوری جایگاه بشری در عالم هستی گفت: فیلسوفی می‌گفت تکامل را از شمارش اعداد فهمیدم. همان‌طور که عدد، نهایت ندارد، تکامل بشر نیز هیچ‌وقت به پایان نمی‌رسد.
وی با اشاره به داستانی از حضرت محمد(ص) به بیان سه منشأ اصلی تکامل بشر پرداخت و گفت: زمانی پیامبر اکرم(ص) جعفر را به حبشه فرستاد دعایی در گوش او خواند. قسمتی از آن دعا این بود که «خدایا همه کارهای او را آسان کن و برای تو مشکل را آسان کردن، آسان است. خدایا به او معافات و تیسیر عطا کن».
آیت‌الله شیخ موحد اولین منشأ اصلی تکامل بشر را تسهیل کارهای مردم برشمرد و اضافه کرد: انسان سعی کند در دنیا مردم را در هیچ جهتی به مشکل نیندازد. همان‌طور که پیغمبر(ص) از حضرت زهرا(س) خواستند تا از همسرشان، امام علی(ع) چیزی درخواست نکنند و این درخواست به معنی فقر ایشان نبود.

برای مردم بد نخواستن عامل مؤثری در تكامل عمر انسان است
وی با تأکید بر اینکه برای مردم بد نخواستن عامل مؤثری در تکامل عمر انسان است، بیان کرد: شرط اخلاقی قضا این است که قاضی اولین کسی باشد که برای حکمی که به محکوم داده، متأثر شود. اگر انسان حتی در دل هم برای کسی بد نخواست، تابع صفات رحمانیت خداوند می‌شود.

مراقبت پیوستگی مؤمنان در انجام وظایف خود
مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس با اشاره به آیه 60 سوره مؤمنون که می‌فرماید «وَالَّذِینَ یؤْتُونَ مَا آتَوْا وَقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ...؛ و كسانى كه آنچه را دادند [در راه خدا] مى‏ دهند در حالى كه دلهایشان ترسان است... تأکید کرد: بنا به نص صریح قرآن مؤمنین كسانى هستند كه آنچه می‌دهند و یا بنا به آن تفسیر دیگر آنچه از اعمال صالح بجا می‌آورند، در حالى انجام می‌دهند و به‌جا می‌آورند كه دل‌هایشان ترسناك از این است كه به‌زودی به‌سوی پروردگارشان بازگشت خواهند كرد ممکن است به وظایف عمل نکرده باشند.

كسی كه برای انجام وظایفش از مردم طلبكار باشد، به اخلاق توحیدی نمی‌رسید
وی اضافه کرد: اینکه انسان هر کاری را انجام داد، وظیفه خود دانسته و بازهم خود را بدهکار مردم بداند و منتی بر سر مردم نگذارد، شرط سوم تکامل بشر است. در مقابل کسی که در برابر انجام وظایفش از مردم طلبکار باشد بعید است به اخلاق توحیدی برسد.
انتهای پیام

captcha