سیدحسین موسویبلده، قاری و داور مسابقات قرآن در گفتوگو با ایکنا در ابتدا با اشاره به کمرونقی مسابقات و جلسات قرآن بیان کرد: در این مدت، مسابقات استانی سازمان اوقاف را که رصد میکردم، متوجه شدم مردم دیگر مانند گذشته رغبتی برای شرکت در مسابقات ندارند. جلسات قرآن هم به همین شکل شده است. جلسات قرآن 200 نفرهای که ما داشتیم و در بینشان 40 شهید قاری وجود داشت، الان وجود ندارد و الان بهترین جلسات 20-30 نفر عضو ثابت دارد. در استانهای دیگر هم وضع به همین صورت است.
وی افزود: عموماً این نوع جلسات و مسابقات فرمایشی، مطلوب نیست. همین مسابقات دانشگاه آزاد اسلامی که اخیراً داوری داشتم با سالهای گذشته هیچ تفاوتی نداشت، در حالی که در سراسر دنیا مسابقات هر سال با پیشرفت روبهرو است. شما ببینید، نفر اول مسابقات بینالمللی امسال ایران را چند نفر از مردم میشناسند؟ منی که 40 سال مدرس قرآن هستم، اسم این فرد را نشنیدم، اما در مسابقات مالزی وضع به این شکل نیست، اگر کسی آنجا مقام اول را کسب کند، صبح فردای آن روز، تمام کشور آن شخص را میشناسند و برایش جایگاه قائل هستند.
وی در ادامه گفت: بخش بزرگی از این مشکلات ریشه در فرهنگ و اخلاق ما دارد. وقتی ما میگوییم پیامبر(ص) برای کسب قدرت آمده و میگوییم حدیث «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» جعلی است، یعنی ما میخواهیم جامعه به سمت فساد برود تا امام زمان(عج) بیاید! و همان مقوله انجمن حجتیه را دنبال کنیم! در حالی که پیامبر برای اخلاق آمده است. فرق ما با سایر ادیان همین توجه به اخلاقیات است وگرنه به لحاظ نظامی که برخی از کشورها از ما قدرتمندتر هستند. تفاوت ما با آنها در اخلاق است، اگر اقتصاد در جامعه ما درجه یک نیست، باید بتوانیم بگوییم عدالت در بین ما درجه یک است.
نقش کمرنگ جامعه قرآنی در فعالیتهای اجتماعی
این مدرس و پیشکسوت قرآنی با اشاره به نقش کمرنگ جامعه قرآنی در فعالیتهای مدنی گفت: جامعه قرآنی در رابطه با فساد، محیط زیست، NGOها، اعتیاد، مسائل اجتماعی تا بهحال چه حرکتی انجام داده؟ کجا بوده؟ کجا اعلام موضع کرده؟ شما ببینید در همین مسائل هنرمندان، شعرا، نقاشان و هنرپیشهها چقدر فعالاند و به این موضوعات اهمیت میدهند، کار سختی هم نیست، مثلاً؛ یکجا دیوار مهربانی میزنند، از خیریهها و بیماران خاص عیادت میکنند و ... اما قاریان و جامعه قرآنی که ادعای خط مقدمی فرهنگ و اخلاق را دارند، کجا هستند؟ مسائل سیاسی که بماند، ما در همین مسائل اجتماعی هیچ فعالیتی نداشتهایم. اینکه فقط نزدیک انتخابات فهرستی از طرف اساتید معرفی و امضاء شود که فعالیت سیاسی نیست. این موارد باید آسیبشناسی شود، خود مقام معظم رهبری هم در صحبتهای اخیرشان از این قرآنی نبودن جامعه قرآنی گله داشتند.
ائمه جماعات به زیبا خواندن نماز اهتمام ندارند
موسویبلده در آخرین بخش صحبتهایش به اهمیت صحیحخواندن و زیباخوانی نماز اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین وظایف روحانیت پیشوا شدن برای نماز سایر اقشار مردم است، اما هنوز بسیاری از ائمه جماعات قرائت نماز را صحیح نمیخوانند؛ چرا حوزه به این موضوع اهتمام نمیورزد؟ روحانیت باید بهصورت جدی به بحث تجوید و زیباخوانی نماز بپردازد. عربستان سعودی در این زمینه توانسته بر کل دنیا اثر بگذارد. اگر به مساجد مختلف دنیا بروید از اسلوب قرائت و نغمات ائمه جماعات سعودی در نمازشان با تجوید صحیح و زیبا بهره بردهاند. ما که در زمینه فصاحت، تجوید و موسیقی از بقیه بااستعدادتر هستیم و این همه اساتید قرآن در کشور داریم.
وی با اشاره به اینکه در تمامی عمرم بهجز دونفر مجتهد طراز اولی که از من خواستند به زیباخواندن نمازشان کمک کنم، کسی به من مراجعه نکرده است، گفت: حوزههای علمیه چرا به کسانی که نمیتوانند بهطور صحیح نماز بخوانند مدرک میدهند؟ تجوید یاد گرفتن وقت و زمان زیادی نمیخواهد، در کنار این همه دروسی که یک روحانی در حوزه میگذراند، بحث تجوید و زیباخوانی نماز اضافه شود.
موسویبلده در پایان گفت: من به مساجد و دانشگاههای مختلفی در سراسر دنیا رفتهام و اثر زیبا خواندن نماز و قرآن را در آنجا دیدهام، یک نماز زیبا خیلی میتواند بر مخاطب خود اثر بگذارد. در اکثر نقاط جهان، قاریان قرآن امام جماعت هستند، حال که خواندن نماز جماعت در کشور ما برعهده روحانیت است، از ظرفیت قاریان و اساتید قرآن برای صحیحخوانی نماز ائمه جماعات استفاده شود.
انتهای پیام