ثمره انفاق، صمیمیت بین مردم است/ انفاق راهکار قرآن برای رفع فقر
کد خبر: 3718221
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

ثمره انفاق، صمیمیت بین مردم است/ انفاق راهکار قرآن برای رفع فقر

گروه اجتماعی- یک استاد حوزه علمیه گفت: انفاق به معنای بخشش، محبت و احسان در حق دیگران می‌باشد و فلسفه آن ترویج روح محبت و همکاری در جامعه است تا بر اثر آن فقر برطرف شود.

ثمره انفاق، صمیمیت بین مردم است/ انفاق راهکار قرآن برای رفع فقر

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا شعبه اصفهان درباره معنای انفاق، اظهار کرد: خداوند در بسیاری از آیات قرآن بلافاصله پس از اشاره به نماز، پرداخت زکات یا همان انفاق را مورد تاکید قرارداده‌اند. انفاق به معنای بخشش، محبت و احسان در حق دیگران می‌باشد و فلسفه آن ترویج روح محبت و همکاری در جامعه است تا بر اثر آن فقر برطرف شود.
وی ادامه داد: جامعه‌ای که فقرای زیادی دارد، در معرض آسیب‌های شدیدی مانند بروز عقده‌های روحی و ناهنجاری‌های اخلاقی قرار می‌گیرد و درواقع بسیاری از جرم‌ها مانند سرقت و قتل معلول وجود فقر و نارضایتی در جامعه است. نیازمندان با دریافت احسان و اکرام مردم از جامعه راضی شده و فقر به آرامی زدوده می‌شود.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: معنای انفاق و احسان با معنای بخشیدن مثلا یک مال بسیار متفاوت است؛ زیرا گاهی انفاق در معنای عام به عنوان بخشش اخلاقی، جانی یا مالی معنا می‌شود. در آیه 267 سوره بقره آمده: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما کَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنا لَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ...؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از چیزهاى مرغوبى که به دست آورده اید و از آنچه از زمین براى شما برآورده ایم انفاق کنید»، در این آیه کلمه «طیب» به بسیاری از دارایی‌ها و توانمندی‌های ما اشاره دارد.
گرجی افزود: مسائلی مانند انفاق فکر، مشورت، علم و امثال این می‌تواند در دایره انفاق قرار بگیرد؛ این انفاق می‌تواند عامل تثبیت ایمان فرد، برکت زندگی، برطرف کننده شکاف‌های طبقاتی و ایجاد حس محبت و صمیمیت میان مردم و در نهایت رضای خداوند باشد.
وی در رابطه با شرایط انفاق گفت: انفاق صحیح باید برای رضای خدا و نه برای تظاهر و خودنمایی و از بخش خوب مال و مخفیانه انجام بگیرد تا آبروی فرد حفظ شود. در حدیثی آمده است که با دست راستتان جوری صدقه دهید که دست چپ شما باخبر نشود.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: انفاق و مخصوصا رسیدگی به موضوع خمس اموال باید قبل از مرگ صورت گیرد، نه اینکه فرد وصیت کند پس از مرگ، فرزندانش از اموال او انفاق کنند. نکته مهم دیگر در رابطه با انفاق این است که باید بدون منت انجام شود، چراکه منت، انفاق را باطل می‌کند، قرآن می‌فرماید که صدقات خود را با منت و اذیت کردن از بین نبرید.
انتهای پیام

captcha