اعمال شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان/ آخرین شب قدر را قدر بدانیم
کد خبر: 3720734
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰

اعمال شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان/ آخرین شب قدر را قدر بدانیم

گروه جامعه ــ امشب، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و آخرین شب از شب‎های قدر است؛ زیباترین شب آفرینش؛ شبی که سرنوشت زمینیان و آسمانیان به هم گره می‎خورد و رفت وآمد ملائک، دامن دامن نور و سلام و عشق به زمین می‎‏آورد.

 
 
به گزارش ایکنا؛ کارنامه پشت کارنامه بالا می‎آید، امضا می‎شود و برمی‎گردد؛ کارنامه سیاه و سفید اعمال یک سال آدم‎های خاکستری، آن پایین، دست‎هایشان را بالا گرفته‎اند و چشم‎هایشان را به آسمان دوخته‎اند. هر قطره اشکی که می‎چکد، پایین نمی‎افتد، بالا می‎آید و یک کلمه سیاه از کارنامه صاحب آن چشم را پاک می‎کند.
 
ساکنان آسمان ایستاده‎اند به تماشا و گویی خدا می‎گوید اشک این جوان‎ها را که از عشق من می‎گریند، چه دوست می‎دارم! فرشته‏ها از هم سبقت می‏گیرند تا در زلال اشک‎‏های جوانان، بال و پر بشویند. فضا پر از نور است، سرشار از عطر حضور فرشته‎هایی که نازل می‎شوند و سلام و برکات الهی را بر زمین می‎پاشند. آدم‎ها یک‎جا جمع شده‎اند تا دسته جمعی رحمت الهی را طلب کنند و غرق نور و عرفان، سالی آسمانی‎تر و نورانی‎تر را آغاز کنند.
 
در این میان، جوان‎ها کاسه‎های خالی‎تر و تمیزتر و بزرگ‎تری را سر دست گرفته‎اند تا با پیمانه جان‎های تشنه‎شان، می‌ناب رحمت و غفران را بچشند و بچشانند. امشب آخرین شب از شب‎های قدر است؛ زیباترین شب آفرینش؛ شبی که سرنوشت زمینیان و آسمانیان به هم گره می‎خورد و رفت وآمد ملائک، دامن دامن نور و سلام و عشق به زمین می‎‏آورد.
 
باید برویم. باید دیوار‌های سکوت و فاصله را بشکنیم و بال در بال ملائک، تا آسمان رحمتش پر گشاییم. آری امشب، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است و دیگر زمانی باقی نمانده، باید تمام تلاش خود را بکار برد تا در پناه رحمت خداوند متعال قرار گرفت.
 
اعمال شب‌هاى قدر بر دو نوع است؛ یکى آن‌که در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آنهایی‌که مخصوص هر شبى است. اعمال مشترک به این شرح است اوّل غسل است؛ علاّمه مجلسی فرموده که غسل این شب‎ها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر است که نماز شام را با غسل بکند. دوّم دو رکعت نماز است در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ بگوید در روایت نبوی صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله است که از جای خود برنخیزد تا حقّ تعالی او را و پدر و مادرش را بیامرزد.
 
سوّم قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید: اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ وَما فیهِ وَ فیهِ اسْمُکَ الاْکْبَرُ وَ اَسْماَّؤُکَ الْحُسْنی وَ ما یُخافُ وَ یُرْجی اَنْ تَجْعَلَنی مِنْ عُتَقاَّئِکَ مِنَ النّارِ؛ چهارم آنکه مُصحَف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید: اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ پس ده مرتبه بگوید بِکَ یا اَللّهُ و ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِعَلی و ده مرتبه بِفاطِمَةَ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ و ده مرتبه بِالْحُسَیْنِ و ده مرتبه بِعَلِیّ بْنِ الْحُسَیْنِ و ده مرتبه بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِی و ده مرتبه بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ و ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُوسی و ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِی و ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِی و ده مرتبه بِالْحُجَّةِ
 
اعمال این شب نیز که از دو شب قبل برتر است و از احادیث متعدد اینگونه احتمال داده می‌شود که شب قدر همین شب است؛ درروایتی از امام باقر (ع) نقل شده است که مردی در ماه رمضان خدمت رسول خدا (ص) آمد و به آن حضرت عرض کرد: من در بیرون مدینه به سر می‌برم و شتر و گوسفند دارم که نمی‌توانم همه شب در مدینه حاضر شوم. دوست دارم شبی را به من معرفی کنی تا آن شب را به مدینه بیایم و در نماز و عبادت حاضر باشم. حضرت او را به نزد خود فراخواند و به طور در گوشی آن شب را معرفی کرد.
 
آن مرد نیز وقتی شب‌های بیست و سوم ماه رمضان فرا می‌رسید، با همه خانواده و فرزندان و غلامان به مدینه می‌آمد و آن شب را می‌ماند و صبحگاهان به منزل خویش بر می‌گشت. همچنین در روایت دیگری نقل شده است که رسول خدا (ص) در شب بیست و سوم ماه رمضان به سر و روی خانواده‌اش آب می‌پاشید تا به خواب نروند (و از فضیلت این شب بهره بگیرند).
 
در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، غیر از اعمال مشترک شب‌های قدر، اعمال دیگری نیز وارد شده است تا فردی که این شب را به احیا می‌گذراند در کنار اعمال مشترک شب‎های قدر، آن‌ها را نیز انجام دهد، که شرح آن در ادامه می‎آید:
 
سوره عنکبوت و سوره روم را بخواندکه امام صادق (ع) فرمود: هرکس در شب بیست و سوم، سوره‌های عنکبوت و روم را بخواند، به خدا سوگند! اهل بهشت است. هزار مرتبه سوره انا انزلناه (سوره قدر) را بخواند. سوره حم دخان (سوره دخان) را بخواند.
 
دعا برای امام زمان (ع) در شب ۲۳ ماه رمضان
از امامان معصوم (ع) نیز چنین نقل شده است که این دعا را در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حال سجده، ایستاده، نشسته، و در همة حالات تکرار می‌کنی و نیز در همة اوقات این ماه و هر قدر که می‌توانی و هر موقع از دوران زندگی‌ات به یادت آمد می‌خوانی، بعد از تمجید خدای و درود بر پیامبر (ص) می‌گویی: «اللّهمّ کن لولیـّک الحجّة بن الحسن، فی هذه السّاعة و فی کلّ ساعةٍ، ولیـّاً و حافظاً، و قائداً و ناصراً، و دلیلاً و عیناً، حتّی تسکنه أرضک طوعاً و تمتّعه فی‌ها طویلاً.»
 
همچنین دعا‌های زیادی از معصومین (ع)، برای این شب ذکر شده است که برای دریافت آن‌ها می‎توانید به مفاتیح الجنان و یا اینجا مراجعه کنید.

التماس دعا

انتهای پیام
captcha