خدمت‌رسانی در پیچ و تاب جاده‌های مرزی
کد خبر: 3743353
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴

خدمت‌رسانی در پیچ و تاب جاده‌های مرزی

گروه اجتماعی - از جاده‌های پیچ در پیچ، از میان بیابان‌هایی با درخت‌های گز، اگر بگذرید، چند صد کیلومتر دورتر از خانه، می‌رسید به دولت آباد و این تازه شروع ماجراست. اسمش را بگذاریم ماجرا، سفر، اردوی جهادی یا حتی تفریح؛ چه فرقی می‌کند؟ وقتی ماهیتش چیزی جز خوب کردن حال خودت و بقیه در این واپسین لحظات تابستان نیست.

گزارشی از خدمت‌رسانی در مرزی‌ترین مناطق خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، از جاده‌های پیچ در پیچ، از میان بیابان‌هایی با درخت‌های گز، اگر بگذرید، چند صد کیلومتر دورتر از خانه، می‌رسید به دولت آباد.
و این تازه شروع ماجراست. اسمش را بگذاریم ماجرا، سفر، اردوی جهادی یا حتی تفریح؛ به قول یکی از دانشجوهایی که در مسجد روستا ملاقات کردم، چه فرقی می‌کند؟ وقتی ماهیتش چیزی جز خوب کردن حال خودت و بقیه در این واپسین لحظات تابستان نیست.
در اردوی جهادی صراط الحمید بسیج دانشجویی در روستاهای منطقه سرخس، جهادگران پس از استقرار در روستاهای دولت‌آباد و سنگر، به ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، فرهنگی و آموزشی به مردم روستاها پرداختند. از جمله خدمات بهداشتی درمانی می‌توان به آموزش‌های بهداشتی نظام‌مند به صورت خانه به خانه و خدمات دندانپزشکی و بینایی‌سنجی اشاره کرد.
این آموزش‌های بهداشتی در زمینه پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری‌هایی چون سل، سالک، تب مالت، تب کریمه کنگو و بیماری‌های مزمن مانند سرطان پوست، برنامه‌ریزی شده‌ است. همچنین، خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی با اندازه‌گیری قند و فشار خون در دست انجام است.

گزارشی از خدمت‌رسانی در مرزی‌ترین مناطق خراسان رضوی
در بخش فرهنگی اردو، می‌توان به برگزاری کلاس‌های نقاشی، مداحی، ربان دوزی، نمددوزی، بافت تل، شبه قالی، قرآن و مهدکودک اشاره کرد. برگزاری جام فوتبال وحدت به مناسبت هفته ولایت در سالن روستای سنگر و محفل شبی با قرآن با حضور اهل سنت و تشیّع در روستای کلاته مره‌ای، رنگ‌آمیزی دیوار مدرسه‌های روستاهای دولت آباد، شیرتپه، نوروزآباد و سنگر، دیوار نویسی و تعویض پرچم‌مدرسه‌ها، از دیگر برنامه‌های فرهنگی اردوی جهادی صراط الحمید در دهه اول شهریور ماه است.
با صادق باقری در یکی از همین تیم‌های غربالگری و آموزشِ خانه به خانه اردوی جهادی صراط الحمید آشنا می‌شوم. بعد از اینکه در مورد تغذیه سالم برای اهل خانه توضیح داد، از او خواستم تا کمی با هم گپ بزنیم.
صادق پرستاری می‌خواند و می‌گوید: پیش از دوران دانشگاه هم به کارهای عام‌المنفعه و خیر علاقه‌مند بوده.
توضیح می‌دهد که همین الان هم یک گروه خودجوش به اسم کانون مهربانی دارند که در ایام ماه رمضان برای مردم حاشیه شهر، بسته غذایی می‌برند. صادق که علاوه بر بحث آموزش تغذیه در غربالگری قند و فشار خون هم به بچه‌ها کمک می‌کند.
در مورد کیفیت و وضعیت اردوی جهادی از وی سؤال می‌کنم؛ می‌گوید: به نظر می‌رسید وضعیت روستا باید بدتر باشد اما الحمدلله از وقتی داخل خانه‌ها رفته‌ایم، فکر می‌کنیم اینجا وضعش چندان هم بد نیست. احتمالا روستاهای دیگری که از فردا می‌رویم محروم‌تر هستند. این باعث افتخار است که دانشجوهایی مثل خودم چنین اردویی را برگزار می‌کنند. ما باید سعی کنیم این فرهنگ را با اطلاع‌رسانی بهتر گسترش دهیم.
گزارشی از خدمت‌رسانی در مرزی‌ترین مناطق خراسان رضوی
مردم به جهادگران به چشم نمایندگان انقلاب اسلامی نگاه می‌کنند
پیرمرد روستایی که کنار خانواده‌اش روی زیراندازی در حیاط خانه نشسته است، می‌گوید: 11 داماد دارم؛ نه اهل سیگار هستم و الان سالمم. اینکه بقیه اینطور مریض می‌شوند از همین غذاهاست.
سنش را می‌پرسم؛ می‌گوید: من زمانی که شوروی حمله کرد، بزرگ بودم. از خدمات اردوی جهادی راضی است و این‌ها را از برکت انقلاب اسلامی می‌داند. در واقع به قول یکی از جهادگران مردم به جهادگران به چشم نمایندگان انقلاب اسلامی نگاه می‌کنند.
با خراسانی، وسط شلوغی اتاق دندان پزشک‌ها، همان اتاقی که داخلش دو تا یونیت پرتابل گذاشته‌اند و دندان می‌کشند، آشنا شدم.
می‌گوید: چند روز پیش در آشپزخانه کمک می‌کرده؛ بعدتر تأسیسات و حالا دستکش به دست، دستیار دندانپزشک‌هاست و وسایل مورد نیاز را در اختیارشان می‌گذارد. از رشته‌اش می‌پرسم، می‌گوید: مهندسی عمران دانشگاه فردوسی هستم و برای این که از حجم تعجبم کم کند، می‌گوید عضو هلال‌احمر هم هستم!
گزارشی از خدمت‌رسانی در مرزی‌ترین مناطق خراسان رضویآهنرباست!
جلوی در ورودی ایستگاه دندانپزشکی غلغله است. با دو میز، مسیری که به کنار یونیت‌ها ختم می‌شود را محدود کرده‌اند و یک چیزی درست شده مثل پذیرش. مردی را آنجا می‌بینم که نوبت می‌دهد. چهره‌اش برایم جدید است. بعد از پرس و جو، متوجه می‌شوم جزو راننده‌هایی است که از سرخس می‌آید و با واحد نقلیه اردو قرارداد دارد. می‌گفت اینجا شلوغ شده بود و آمده‌ایم کمک. اردوی جهادی شبیه آهنربا می‌ماند. دور و برش اگر باشی، جذبش می‌شوی.

دندانِ قدامی!
یکی با روپوش سفید ایستاده است در پذیرش و برگه‌های معاینه را زیر و رو می‌کند.
از صحبت های شان با مسئول پذیرش متوجه می‌شوم دنبال مواردی می‌گردد که باید دندان های قدامی‌شان را بکشند. میپرسم چرا قدامی؟ می‌گوید: چون خلفی‌ها سخت‌تر است و هنوز یادمان نداده‌اند!
گلزاری از بچه‌های سال چهارم دندانپزشکی است. می‌گوید: اولین روزی که آمدیم، خانه به خانه، 100 نفر را معاینه کردیم و نوبت دادیم. معتقد است اگر مواد، وقت، نیرو و امکانات بیشتری بود، می‌شد علاوه بر ترمیم و کشیدن، عصب‌کشی را هم به مجموعه خدمات درمانی اضافه کرد.
گزارشی از خدمت‌رسانی در مرزی‌ترین مناطق خراسان رضوی

آدمهای خوبی بودند...
بعد از کلی پیچ و تاب خوردن در جاده‌های مرزی، آخرِ روز رسیدیم به روستای شلغمی سفلی.
آخرِ کار بچه‌ها بود. خانه به خانه روستا را گشته بودند؛ خدمات غربالگری و آموزش‌های بهداشتی را ارائه کرده بودند و در حال سوار شدن در مینی‌بوس بودند برای بازگشت.
در آخرین خانه، سراغ صاحبخانه را گرفتیم. خانمی پا به سن گذاشته با چادر رنگی، چهره‌ای مهربان می‌گفت: تا حالا کسی اینطور روستای ما نیامده بود. آدم‌های خوبی بودند و به دردمان خوردند. خدا از آن‌ها راضی باشد.
اردوی جهادی صراط الحمید تا پنجشنبه، هشتم شهریور، ادامه داشت و جهادگرانی از رشته‌‎های مختلف علوم پزشکی و مهندسی با حضور در روستاهای مرزی منطقه سرخس در راستای بهبود خدمت رسانی به مردم محروم تلاش کردند.
در این اردو، به 10روستا با 820 خانوار، خدمات آموزشی بهداشتی و غربالگری ارائه شد. آموزش تغذیه سالم، آموزش تشخیص زودهنگام و پیشگیری از بیماری‌های عفونی شایع در منطقه مانند سل، تب مالت، تب خونریزی دهنده کنگو، سالک و هاری و نیز غربالگری قند و فشار خون، وزن و قد، از جمله خدماتی است که به صورت خانه به خانه در اختیار اهالی روستاهای دولت آباد، صدرآباد، قاسم آباد، قلعه قصاب، نوروزآباد، شورقلعه، کلاته مره ای، شلغمی سفلی، شلغمی علیا و صمدآباد قرار گرفته است.
در کنار خدمات خانه به خانه، 145 نفر از ویزیت مامایی، 333 نفر از ویزیت پزشک عمومی، 60 نفر از خدمات بینایی سنجی، 1500 نفر از معاینه دندانپزشکی و بیش از 350 نفر از خدمات دندانپزشکی که شامل کشیدن، ترمیم و جرمگیری می شد، استفاده کرده اند.
گفتنی است، در بخش فرهنگی و آموزشی اردوی جهادی پروانگی، بیش از 150 نفر در سنین مختلف، از کلاس های نمددوزی، بافت تل، نقاشی، روبان دوزی، قرآن، مداحی، کاردستی و مهدکودک بهره مند شده اند. تعویض پرچم و دیوارنویسی مدارس روستایی، برگزاری جام فوتبال وحدت و محفل قرآنی با حضور اهل تسنن و تشیّع در روستای کلاته مره ای، از دیگر برنامه‌های این اردو بود.

 انتهای پیام

captcha