فرهنگ عاشورا؛ جوابگوی شبهات عصرهای مختلف
کد خبر: 3750382
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲

فرهنگ عاشورا؛ جوابگوی شبهات عصرهای مختلف

گروه معارف - یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: عاشورا می‌تواند جوابگوی بسیاری از شبهاتی که در عصرهای گوناگون وجود دارد، بوده و الگویی نیز برای جامعه امروزی ما باشد چرا که منطبق با تمام رویدادهای امروز است.

فرهنگ عاشورا جوابگوی بسیاری از شبهات عصرهای مختلف استحجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: الگوهایی که عاشورا داشته این است که این واقعه بزرگ در هر عصر و زمانی می‌تواند الگویی برای ما باشد چرا که با جز جز مسائل جامعه امروزی تطبیق داده شده تا جوانان و مردم از آن‌ درس‌هایی بگیرند.

وی گفت: می‌‎توان دلیل قیام امام حسین (ع) را که همیشه از آن در همه جا یاد می‌شود، اصلاح دین، امر به معروف و مبارزه با ظلم دانست چرا که هنگامی که به انقلاب اسلامی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اهداف امام خمینی(ره) هم دقیقا همان اهداف امام حسین(ع) بود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در واقع با موشکافی کردن در این قضیه متوجه خواهیم شد که فرهنگ عاشورا بسیاری از شبهاتی را که در عصرهای گوناگون زندگی وجود دارد را جواب می‌دهد چرا که رویدادهای جامعه امروزی با رویدادهای آن زمان منطبق است. بر همین اساس می‌توان از آن الگو گرفت.

انقلاب ایران، انقلاب دینی و اسلامی بود
فیض‌آبادی عنوان کرد: در واقع می‌توان اینگونه گفت انقلابی که ما پشت سر گذاشتیم، انقلاب ایرانی، مردمی، اقتصادی و سیاسی نبود بلکه انقلاب دینی و اسلامی بود و تمام تلاش امام خمینی(ره) هم بر این اهداف استوار بود چرا که آن زمان هم بی‌شباهت به زمان امام حسین(ع) نبود و دین که مهم ترین رکن این قیام‌ها بشمار می‌رفت، در حال نابودی بود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در آن زمان‌ تعدادی از مردم با فقر زندگی می‌کردند و یک عده زالو صفت نیز اقتصاد مملکت را به دست گرفته بودند؛ همین مساله باعث شد که بعد از پیروزی انقلاب، جنگ 8 سال دفاع مقدس آغاز شود و تمام این اتفاقات بر اساس فرهنگ عاشورایی و مبارزه با ظلم، آن هم به دلیل ارزش‌ها و شرافت دینی که مردم به آن اعتقاد داشتند، بود.

فیض‌آبادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی‌ها بر این باورند که اربعین باید تعطیل شود و حجاج به مکه نروند و به جای هزینه‌های اضافی، آن‌ را به فقرا دهند؛ این در حالی است که اگر مساله مهم مردم در زمان امام حسین(ع) آب بود، امام(ع) برای نان، آب و فرزدندانشان جنگ را تعطیل می‌کردند اما ایشان تشنگی کودک 6 ماهه خود را دیدند اما مبارزه با ظلم را ترک نکردند و ادامه دادند.

نیاز به یک رهبر
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: همیشه هر حرکتی که در جامعه دینی و غیر دینی انجام می‌شود، نیاز به یک رهبر دارد. خداوند هم برای هدایت مردم از همان اول پیامبرانی را برای هدایت انسان‌ها مبعوث کرد تا به آن‌ها کمک کنند. در واقع هر حرکتی که در هر عرصه‌ای انجام می‌شود، نیاز به یک رهبر دارد.

وی ادامه داد: هنگامی که رهبر دینی و الهی وجود داشته باشد، ملاک برای او تنها خداوند خواهد بود. مردم آن زمان نیز متوجه شدند که امام(ره) طبق خواسته‌های خود، خواسته های خانواده و حزب پیش نرفته و همان کاری که امام حسین(ع) انجام دادند را در پیش گرفته بود و دغدغه هر دوی این بزرگواران احیای دین بوده است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در حال حاضر هم حتی مسائلی که در جامعه وجود دارد را هیچکس نمی‌تواند تحمل کند اما در زمان جنگ 8 سال دفاع مقدس مردم به میدان آمدند که تمام این‌ها می‌تواند الگوهایی باشد برای زندگی امروز ما که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم.

انحراف دین یکی از دلایل اصلی این قیام‌ها بود
فیض آبادی عنوان کرد: یکی از اتفاقات بسیار بدی که روی داده منحرف شدن دین است؛ آن زمان امام علی(ع) را یزید می‌دانستند و دین همان چیزی بود که معاویه و یزید به آن اعتقاد داشتند اما امام حسین(ع) با قیام خود به مردم فهماند که این‌ها همگی ضد دین بوده و این موضوع را تعدادی از مردم که به امام(ع) بی اعتماد بودند، پس از قیام ایشان متوجه شدند. بر همین اساس می‌توان گفت در هر عرصه‌ای که محوریت دین را کمرنگ دیده‌ایم، ضربه خورده‎ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در واقع ثابت شدن بی دینی یزید و معاویه در دوران امام حسین(ع) و حتی پس از عاشورا و قیام‌هایی که در آن دوران رخ داد، همگی پیام‌های قیام امام(ع) است که در واقع می‌توان در این زمان هم، این پیامدها را لمس و مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که متاسفانه هنگامی که مساله امام حسین(ع) مطرح می‌شود، تنها روز تاسوعا و عاشورا در اذهان مردم مجسم می‌شود و آن را در نظر می‌گیرند در حالی که اگر به زندگی شخصی امام حسین(ع) بنگریم، می‌بینیم که تمام زندگی ایشان برای ما الگوهایی دارد که ما می توانیم همه آن‌ را پیاده سازی کنیم و در زندگی امروز بکار گیریم. در واقع گرامیداشت عاشورا نباید منتهی به بزرگداشت همان روز باشد بلکه باید تمام زندگی ایشان را در دوران امامت در نظر گرفته و از آن الگوبرداری کنیم.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: در دوره 8 سال دفاع مقدس این الگوبرداری‌ها مشاهده می‌شد و محسوس بود اما پس از جنگ تا کنون شاهد کمرنگ شدن این امر هستیم. البته تعداد تکایا، مساجد، حسینیه‌ها و دسته‌های عزاداری زیاد است اما هدف صرفا عزاداری نباید باشد بلکه این کارها نردبانی است برای رسیدن به اهداف متعالی.

انتهای پیام

captcha