جایزه 100 میلیون تومانی به برگزیدگان جلال اهدا می‌شود
کد خبر: 3768814
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳

جایزه 100 میلیون تومانی به برگزیدگان جلال اهدا می‌شود

گروه ادب ــ دبیر اجرایی یازدهمین دوره جایزه جلال از اهدای جایزه 100 میلیون تومانی به برگزیدگان خبر داد و گفت: این رقم معادل همان 30 سکه تمام بهار آزادی است.

جایزه 100 میلیون تومانی به برگزیدگان جلالبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد صبح امروز، 11 آذرماه با حضور مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و دبیر اجرایی یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد و محمدرضا بایرامی، دبیر علمی این جایزه ادبی برگزار شد.
مهدی قزلی در ابتدای این نشست با تسلیت درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد گفت: زرویی نصرآباد، آدم پرتلاش، پرکار و باسوادی بود و در حضور بزرگانی چون کیومرث صابری در مجله «گل آقا» سردبیری کرد. نام و نانش را از حاشیه‌های ادبیات نخورد. وی مردم‌دار بود و دغدغه مردم داشت و همین امر وی را از دیگران متمایز می‌کند.
وی در ادامه گفت: اختتامیه جایزه جلال آل احمد، شنبه 17 آذرماه در کتابخانه ملی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
قزلی با اشاره به تعداد آثار داوری‌شده ادامه داد: در مجموع 3213 کتاب از سوی داوران غربالگری و سپس بررسی شد. از این تعداد 148 اثر در بخش نقد ادبی، 173 اثر در بخش مستندنگاری، 1200 عنوان در بخش داستان کوتاه و 1673 عنوان نیز در بخش رمان و داستان بلند مورد بررسی قرار گرفت. بخشی اندکی از این آثار به دلیل مطابق نبود با ضوابط آیین‌نامه از جمله سال نشر و یا موضوع، از چرخه داوری حذف شدند.
وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره چگونگی داوری آثار گفت: ما در این دوره، همه آثار را داوری کردیم و این چندصدایی در داوری‌ها نمود کاملی داشت، نه تنها چندصدایی، بلکه همه صداها مورد توجه ما بود.
قزلی در پاسخ به سؤالی درباره دلایل رویدادمحور بودن جایزه جلال و نبود حمایت‌ها پس از اهدای جایزه بیان کرد: این موضوع در رابطه با جایزه جلال صادق نیست، یکی از کارهایی که در این زمینه انجام دادیم، این است که برندگان جایزه را به شورای حمایت از کتب در وزارت ارشاد معرفی کردیم، به عقیده ما، این کتاب‌ها از سوی 21 نفر از داوران و بزرگان ادبیات انتخاب می‌شود و سطح کارشناسی انتخاب آن‌ها کمتر از سطح کارشناسی هیئت انتخاب و خرید کتاب نیست. از سوی دیگر ما پیشنهاد دادیم، نویسندگان برگزیده، در رویدادهای ادبی ایران در خارج از کشور دعوت شده و حضور یابند که این موضوع اکنون جای خوبی در رویدادهای ادبی باز کرده و لازم است بیش از پیش مورد توجه باشد. همچنین در طرح گرنت، این آثار را در اولویت قرار دارد، همچنین بنیاد شعر و ادبیات داستانی نیز از حضور آن‌ها، مانند شهریار عباسی و یا محمدرضا بایرامی استفاده می‌کند که در دو دوره گذشته به عنوان دبیر علمی بودند.
وی در ادامه درباره میزان جایزه جلال گفت: امسال برگزیده جایزه جلال، ۱۰۰ میلیون تومان هدیه نقدی دریافت می‌کند که با معادل 30 سکه تفاوتی ندارد و آثار شایسته تقدیر نیز ۳۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.
قزلی درباره دلایل تغییر محل اختتامیه این جایزه گفت: مجموعه بنیاد از ابتدای حضور من تاکنون دچار مضیقه مالی بوده است. در سال گذشته برای برگزاری چهار جایزه ادبی و حمایت از انجمن‌های ادبی، پرداخت حقوق، اجاره ساختمان و ... چهار و نیم میلیارد تومان هزینه شد و امسال تاکنون حدود ۲ میلیارد تومان بودجه دریافت کرده‌ایم. در حالی که سهم و شأن ادبیات بیش از اینها است. در حال حاضر بیش از 1200 انجمن ادبی به ثبت رسیده و 400 انجمن نیز شناسه دریافت کرده‌اند، این تعداد از انجمن‌های ادبی نیاز به بودجه کافی حدود 10 میلیارد تومان دارند. درباره تغییر محل برگزاری اختتامیه نیز همه تصمیم‌ها مربوط به شخص من نیست و خرد جمعی بر این بود که به دلیل مدیریت منابع این مکان تغییر یابد و همین موضوع سبب شد، رقم خوبی صرفه‌جویی شود. کتابخانه ملی هم، یکی از مراکز مهم کشور در حوزه کتاب است.
وی در ادامه درباره بخش ویژه آتیه داستان ایرانی که امسال به جایزه جلال اضافه شده، افزود: وزیر ارشاد و معاون فرهنگی وزیر، من را به پشتوانه هیئت امنای بنیاد، قابل دانسته‌اند که در زمینه نگارش و تصویب آیین‌نامه انجمن‌های ادبی مشورت و یا پیشنهادی بدهم. برگزاری بخش ویژه آتیه داستان، ارتباطی با جایزه و اساسنامه آن ندارد و تلاش ما این بوده که جایزه را فارغ از بخش‌های ویژه به موضوعی بیشتر از یک گردهمایی عصرگاهی با موضوع ادبیات تبدیل کنیم و این جایزه فربه‌تر شود و موقعیت آن به موقعیت رویدادهای جهانی نزدیک شود.
قزلی یادآور شد: انتشار فهرست نویسندگان در بخش آتیه داستان ایرانی و رأی‌گیری برای آن قوانین خاص خود را داشت. مثلاً محدوده سنی یا نوشتن اثری با مضمون هویت دینی، ملی و انقلابی مطرح بود. به نظر من این بخش را باید به اندازه خودش دید و قضاوت کرد و نتیجه آن نیز صرفاً انتخاب مردم است.

محمدرضا بایرامی، دبیر علمی این جایزه در ادامه بیان کرد: چندصدایی بودن داوریها، میتواند نزد سیاست‌گذاران فرهنگی جایی داشته باشد، اما داوران صرف نظر از ناشر، نویسنده یا جنسیت نویسندگان به آثار، نظر داشتند، همچنین قوت ادبی اثر مورد توجه بوده است. ما در داوریها، پیشفرضی نداشتیم و ملاکمان براساس نگاه علمی بوده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره کیفیت آثار داوری شده، افزود: تنوع در آثار وجود دارد، اما مقایسه آن‌ها نمیتواند صحیح باشد و نمیتوان پاسخ روشنی در این زمینه داد. داوران هر سال آثار سال قبل را بررسی میکنند.

بایرامی درباره بخش ویژه آتیه داستان، گفت: داوران جایزه جلال آل‌احمد در این طرح دخالتی نداشتهاند و ما سرمان آنقدر گرم داوریها بود که شاید من، جزء آخرین افرادی بودم که از آن مطلع شدم.

انتهای پیام

captcha