جایگاه سلامت اجتماعی/ تأثیر سیاست اجتماعی بر رفتار
کد خبر: 3787325
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷

جایگاه سلامت اجتماعی/ تأثیر سیاست اجتماعی بر رفتار

گروه اجتماعی ــ مسئول امور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سلامت اجتماعی با رفتار و عملکردهایی در ارتباط است که از یک طرف جایگاه تعاملی فرد با جامعه و از سوی دیگر میزان تأثیرگذاری سیاست‌های اجتماعی بر رفتار و عملکرد افراد را به تحلیل می‌نشیند.

فریدون حیدری، مسئول هماهنگی امور اجتماعی معاونت فرهنگی - دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، با ارزیابی امور اجتماعی در حوزه سلامت، اظهار کرد: وقتی ما از سلامت سخن می‌گوییم یعنی منظور حیطه سلامت جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی است و همه این امور هر کدام به یک شکل با جامعه در ارتباط هستند.
وی افزود: موارد یاد شده درکل بحث سلامت اجتماعی است و در نگاه اول باید بگوییم سلامت سه پایه دارد که هر یک جایگاه مشخصی از عملکرد فردی و یا عملکرد فرد با دیگری را عنوان می‌کنند.
مسئول اجتماعی معاونت فرهنگی - دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: سلامت اجتماعی با رفتارها و عملکردهایی در ارتباط است که از یک طریق تعامل فرد با جامعه و دیگران را بررسی می‌کند و از طرف دیگر میزان تأثیرگذاری سیاست‌های اجتماعی بر رفتار و عملکرد افراد را به تحلیل می‌نشیند.
حیدری گفت: در سلامت اجتماعی تأثیر رفتار فرد نسبت به جامعه و انتظار جامعه نسبت به فرد و میزان حمایت جامعه از فرد مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به مثالی برای موضوع مورد بحث افزود: اگر مسئله اعتیاد را در نظر بگیریم وقتی به یک فرد معتاد نگاه می‌شود فرد معتاد یک عملکرد و یا رفتاری فردی را دارد که در نگاه اول موجب ضرر به خود شده است اما این رفتار به دلیل یا دلائلی اتفاق افتاده که تحت تأثیر شرایطی اجتماعی یا خاص فریب خورده یا به دام افتاده و یا بی‌اختیار به دلیل فشارهای روانی آلوده شده است اما ضررهای اعتیاد تنها به فرد ختم نمی‌شود بلکه بازخورد اجتماعی دارد.
مسئول اجتماعی معاونت فرهنگی - دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: اعتیاد شأن اجتماعی فرد و خانواده وی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سرمایه‌های انسانی جامعه را از بین می‌برد.
حیدری عنوان کرد: در واقع سلامت اجتماعی با نگاه تحلیلی به فراگیری تأثیرگذاری رفتار یا عامل مخرب در صدد ارائه راهکار و پیشنهاد حمایتی کلی برای موضوع برمی‌آید و مسئولیت حاکمیت را در قبال آن بیان می کند.
وی از جمله موضوعات مرتبط با سلامت اجتماعی مورد بررسی در این حیطه را به عنوان نمونه در بحث حمایت از بی‌خانمان‌ها، ازدواج، بیکاری و قانونمداری و ... نام برد.
مسئول اجتماعی معاونت فرهنگی - دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه به امر یاد شده اظهار کرد: معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پرشکی با حمایت از فعالیت‌ در حیطه سلامت اجتماعی با همکاری و مشارکت جدی در امور مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی با تشکیل واحد امور اجتماعی و تدوین سند اجتماعی معاونت فرهنگی و دانشجویی اقدام به شناسایی تعیین‌کننده های اجتماعی سلامت متناسب با وظایف و رسالت سازمانی خود نموده است.
حیدری تصریح کرد: تلاش ما در این حوزه تدوین برنامه و فعالیت‌هایی است که تأکید بیشتری بر سلامت اجتماعی دانشجویان و افزایش ارتقاء سطح آگاهی آنان و همکاری‌های بین بخشی را تحت پوشش قرار دهد.
وی تأکید کرد: این معاونت با نگاه به سلامت اداری و حرمت به جایگاه والای انسان و نقش سلامت فیزیکی و روحی، خصوصا اجتماعی در پرورش انسان‌ها و دانشجویان درصدد تغییر دیدگاه درمان‌ محوری به دیدگاه آگاهی و پیشگیری است و توانمندسازی فردی، آموزش مهارت‌های زندگی، جذب همکاری و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، دانشجویان، اعضاء هیئت علمی و کارکنان را در راستای تقویت حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی و نقش‌پذیری در عرصه‌های اجتماعی آنان در دستور کار خود برنامه ریزی نموده است.
مسئول اجتماعی معاونت فرهنگی - دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان افزود: واحد اجتماعی یک واحد نوپاست که امیدواریم در آینده بتواند در عرصه‌های تعیین‌کننده اجتماعی که از آن انتظار می‌رود مؤثر و تأثیرگذار باشد.
انتهای پیام

captcha