احیای اسلام در برزیل، عراق و لبنان از ویژگی‌های مرحوم اشکوری بود
کد خبر: 3807293
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

احیای اسلام در برزیل، عراق و لبنان از ویژگی‌های مرحوم اشکوری بود

گروه اجتماعی ــ‌ یکی از شاگردان مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین حسینی اشکوری با اشاره به هجرت آن مرحوم در کشورهای مختلف از جمله برزیل، عراق، سوریه و لبنان گفت: این سید بزرگوار یک مجاهد و انقلابی کامل بود که برای تبلیغ اسلام سختی و مشکلات را به جان خرید و مهاجرت کرد و مصداق بارز هجرت را می‌توان در زندگی این عالم بزرگ مشاهده کرد.

احیای اسلام در برزیل، عراق و لبنان از ویژگی‌های مرحوم اشکوری بود

به گزارش ایکنا از قزوین، مراسم یادبود مرحوم آیت‌الله حاج «سیدنورالدین حسینی اشکوری» شب گذشته 8 اردیبهشت‌ماه با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه قزوین، طلاب حوزه حوزه علمیه و بیت معظم این عالم در حسینیه امام‌زاده اسماعیل(ع) قزوین برگزار شد.
حجت‌الاسلام محمد فنایی اشکوری در این مراسم ضمن تسلیت رحلت این عالم وارسته اظهار کرد: بعد از رحلت ایشان حجت‌الاسلام سیدکاظم حائری در غم حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی اشکوری همان سخنی که حضرت یعقوب در فراغ فرزند گفت را بیان کرد که من این غم و اندوهی را به خدا عرضه می‌کنم تا روزی که به او ملحق شوم این داغ از دلم بیرون نمی‌رود.
وی با تسلیت درگذشت آیت‌الله اشکوری به مجاهدین فلسطین، عراق، سوریه، لبنان و همهٔ مؤمنین در کشورهای اسلامی افزود: آیت‌الله اشکوری در اواخر عمر یک پیر پخته‌ای بود که جهان تشییع به او نیاز داشت، وی از صالحین به‌شمار می‌رفت و کسانی که در مجلس او نشسته‌اند اگر بهره‌ای هم نبرند باز مشمول رحمت الهی خواهند شد.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سراسر زندگی سید عظمی هجرت بود، تصریح کرد: این سید بزرگوار یک مجاهد و انقلابی کامل بود که برای تبلیغ اسلام سختی و مشکلات را به جان خرید و مهاجرت کرد، در واقع مصداق بارز هجرت را می‌توان در زندگی این عالم بزرگ مشاهده کرد.
وی عنوان کرد: اگر هجرت در زمان پیامبر و بعد از آن صورت نمی‌گرفت، شاهد پیشرفت و تبلیغ اسلام نبودیم ازاین‌رو مهاجران الی الله همواره دارای ارزش و جایگاهی والا در نزد حضرت حق هستند.
حجت‌الاسلام فنایی با اشاره به اینکه آن مرحوم مدارس شهید صدر و حضور در مکتب درس مرحوم خویینی را درک کرد، ابراز کرد: مرحوم اشکوری بعد از هجرت در قم در محضر امام راحل‌(ره) حاضر شده و تأکید می‌کند درس حضرت امام و مباحثه با رهبر انقلاب من را به تکاپو می‌انداخت.
وی با اشاره به سؤالی که از مرحوم اشکوری در خصوص واقف بودن سید علی خامنه‌ای به امور جهاد و فقه پرسیده، گفت: وی در پاسخ به این سؤال تأکید می‌کند «خیلی خامید، ایشان مدارج علمی و فقهی را در جوانی طی کرده است و مرجعیت نجف به صلاح انقلاب نیست و مرجعیت رهبر انقلاب است که می‌تواند این انقلاب و اسلام را پیش ببرد»، این تأکید و ابلاغیه‌هایی که به کشورهای اسلامی عراق و سوریه به زبان عربی در خصوص مرجعیت و رهبری معظم له داشت، نشان از این عمق ارادت این عالم فقیه به رهبر معظم انقلاب دارد.
این کارشناس حوزه علمیه بیان کرد: ادب و عزت‌نفس بالا، دوری از هرگونه کار لغو، سهو و اشتباه، تواضع نسبت به اهل‌بیت(ع) و صاحب‌نظر بودن در تمام علوم اسلامی از جمله برجستگی‌های شخصیتی این بزرگ‌مرد است که در کلام و رفتار وی موج می‌زد و همین موجب عزت بسیار وی شده بود.
وی با اشاره به احیای مدرسه شهید صدر ایران در دهه 50 ادامه داد: این علامه رفیع و مجاهد، نخستین فردی بود که مدرسهٔ فقهی و اصولی شهید صدر را قبل از آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی و آیت‌الله حائری به ایران آورد که این عمل نقطهٔ عطف تشییع است.
شاگرد آیت‌الله اشکوری بیان کرد: حضور این سید بزرگوار در میدان جنگ به‌عنوان پدر معنوی بسیار حائز اهمیت بود و بعد از سخنرانی در جمع اسرای عراقی شاهد ایجاد موجی عظیم و متحول‌کننده بین آن‌ها بودیم.
وی با اشاره به حضور آیت‌الله اشکوری در قزوین تأکید کرد: وی به دعوت آیت‌الله باریک‌بین و آیت‌الله شالی به قزوین مهاجرت کرد و بعد از آن از قزوین به کرج و قم و سپس به برزیل و عراق مهاجرت کرد.
حجت‌الاسلام فنایی افزود: در برزیل مسلمانان عراق لبنان و سوریه بودند که اسلام را فراموش کرده بودند مردم با مسیحیان ارتباط داشتند که با تلاش وی اسلام به مسلمانان برزیلی یادآوری شد حضور و کلام وی آن‌چنان تأثیرگذار بود که گروهی از مسلمانان از آمریکای جنوبی برای زیارت ثامن‌الحجج(ع) می‌آمدند و گرد استاد نشسته و از کلام وی بهره می‌بردند.
شاگرد آیت‌الله اشکوری در پایان بیان کرد: علامه به طلاب تأکید می‌کرد که هر طلبه‌ای که خوب درس نخواند حرام است از غذای مدرسه بخورد، بعد از این سخن استاد، بسیاری از طلاب غذا نمی‌خوردند و مدیریت باتدبیر این عالم سبب شد بسیاری از طلاب به مقام شهادت برسند.
به گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدنورالدین اشکوری از شاگردان حضرت آیت‌الله شهید سیدباقرصدرزاده و از مبارزان علیه رژیم بعث و عضو هیئت‌علمی حوزه علمیه قزوین پیش از انقلاب اسلامی و نیز نماینده حضرت امام خمینی(ره) در کشور برزیل و نماینده مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله) در کشور سوریه بودند که در عصر سه‌شنبه، سوم اردیبهشت ۱۳۹۸ پس از عمری مجاهدت در راه خدا و خدمت به امت اسلام، دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام

captcha