تنوع کتب در نمایشگاه بر اساس کارشناسی‌های دقیق باشد نه تفکرات بازاری
کد خبر: 3815825
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۳

تنوع کتب در نمایشگاه بر اساس کارشناسی‌های دقیق باشد نه تفکرات بازاری

گروه فرهنگی ــ مدیر مسئول انتشارات «برکت کوثر» با بیان اینکه باید برای هر ذوق، سلیقه و اندیشه‌ای محصولات مربوطه را فراهم کنیم، افزود: تنوع کتب باید بر اساس کارشناسی‌های دقیق روانشناسی، جامعه‌شناسی و فردشناسی‌ انجام شود نه بر اساس تفکرات بازاری که امروز در برخی از آنها حاکم شده است.

تنوع کتب در نمایشگاه بر اساس کارشناسی‌های دقیق باشد نه تفکرات بازاریعباس شریفی، مدیر مسئول انتشارات برکت کوثر با حضور در غرفه ایکنا در نمایشگاه کتاب و ملزومات قرآنی همدان، اظهار کرد: تجربه انتشاراتی برکت کوثر مربوط به دهه‌ ۶۰ است که بنده مدیر مسئول کمیته فرهنگی جهاد سازندگی بودم و چاپ و نشر کتاب انجام می‌دادیم و در سال ۱۳۸۲ با گرفتن مجوز شروع به نشر تخصصی کتاب کردم.

وی افزود: در حال حاضر ۲۵۰ عنوان کتاب علمی، فرهنگی و معارفی چاپ شده با تیراژ ۳ میلیون کتاب در این انتشاراتی بوده است که ۵۰ عنوان کتاب معارف در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

شریفی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی باید پربارتر و پر محتواتر باشد تا شأن قرآن حفظ شود، گفت: البته برگزاری نمایشگاه مذکور به گونه‌ای تجربه‌ اولیه است، امید است در سال‌های آینده این تجارب را در زمینه‌ رشد فرهنگی و معارفی مردم بهتر به کار بگیریم.


دست‌خالی بیرون رفتن از نمایشگاه
مدیر مسئول انتشارات برکت کوثر تصریح کرد: در هر نمایشگاه بالاتر از تنوع، محتوا مهم است چرا که هر اثر هنری بر روی تصور و افکار مردم تأثیر مستقیم می‌گذارد، بنابراین فرد وارد شده در نمایشگاه نباید با فرد خارج شده یکسان باشد. دست‌خالی بیرون رفتن افراد از نمایشگاه ضعف تشکیلاتی مسئولان را می‌رساند، دست‌خالی نه به معنای ارزش مادی برای ما، بلکه گاهی از نظر فکری باید در این مکان تغذیه شوند و خود نمایشگاه به روی آنها از نظر فرهنگی و معارفی متأثر باشد.

وی با تأکید بر اینکه گاهی عنوان یک کتاب به تنهایی اثرگذار است، افزود: مرحوم آیت‌الله دستغیب کتابی تحت عنوان «بندگی، راز آفرینش» دارند، این عنوان به تنهایی یک کتاب است، این نمایشگاه نیز باید ناخواسته اثرات فرهنگی مثبت خود را بگذارد.

شریفی با اشاره به اینکه گرانی کاغذ باعث شده است که افراد زیادی از کتاب دور شوند، افزود: این فاجعه فرهنگی براستی قابل پیش‌بینی و اندازه‌گیری نیست مگر در آینده که ضربه‌های آن را احساس کنیم، افرادی که امروز با ۵۰ هزار تومان تنها یک کتاب می‌توانند بخرند حدود دو سال قبل همین عنوان کتاب به مبلغ ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان خریداری می‌شد، متأسفانه امسال حتی کمک‌های بُن خرید هم نشده است.

قرآن در دسترس مردم باشد
شریفی در ادامه تصریح کرد: مکان این نمایشگاه نسبت به مرکز شهر بسیار دور است در حالیکه قرآن باید در دسترس مردم باشد و به استقبال منازل برود حال آنکه هر فرد نیمی از روز خود را برای رفت و آمد به این مکان صرف می‌کند.

وی با بیان اینکه کتابهای الکترونیکی کارآمد است، افزود: ما باید به هر وسیله‌ مثبتی که می‌توانیم نیروهای خود را با کتاب آشنا و با خلأهای فرهنگی ــ اجتماعی به هر وسیله‌ای مقابله کنیم.

شریفی با اشاره به اینکه در نمایشگاه مذکور بیشترین فروش از کتب معارفی بوده است اظهار کرد: مخاطبان این نمایشگاه چه مذهبی و چه غیرمذهبی به دنبال گمشده ذهنی خود هستند و سعی در یافتن آن در کتب مذهبی‌اند، این برای ناشران و مسئولان رسالت بزرگی است، ما باید کتب پرمحتوا و عمیق و دقیق را با متدهای روز به افراد هدیه کنیم در حقیقت این امر به معنای رایگان بودن آنها نیست بلکه یعنی گره‌های ذهنی و اندیشه آنها را با کتب مناسب باز کنیم.

وی با اشاره به سخن حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی «ماباید کتاب را به صورت ساندویچ بدست مردم بدهیم تا ببرند و بخورند»، گفت: این سخن مبنی بر سهل و آسان کردن خرید کتاب برای مردم است در حقیقت باید برای هر ذوق و سلیقه و اندیشه‌ای محصولات مربوطه را فراهم کنیم، تنوع کتب باید بر اساس کارشناسی‌های دقیق روانشناسی، جامعه شناسی و فرد شناسی‌ انجام شود نه بر اساس تفکرات بازاری و سودمند که امروز در برخی از آنها حاکم شده است.

شریفی در پایان خاطرنشان کرد: کار فرهنگی، یک کار سودآور و به عبارت بهتر یک کار تجاری نیست این کار به محتوا و مضمون مفید نیاز دارد، باید با عمق محتوای خود موانع را از سر راه بردارد.
انتهای پیام

captcha