محروم بودن ساختار داخلی کشور از نقش تعیین‌کننده جهاددانشگاهی
کد خبر: 3830834
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴

محروم بودن ساختار داخلی کشور از نقش تعیین‌کننده جهاددانشگاهی

گروه فرهنگی ــ نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: ساختار داخلی کشور از نقش تعیین‌کننده دستگاه‌هایی مانند جهاددانشگاهی محروم است.

محروم بودن ساختار داخلی کشور از نقش تعیین‌کننده جهاددانشگاهیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، طی یادداشتی که به مناسبت 16 مردادماه و سالروز تاسیس جهاددانشگاهی در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داد، اظهار کرد:

ساختار داخلی کشور از نقش تعیین‌کننده دستگاه‌هایی مانند جهاددانشگاهی محروم است. در حال حاضر بخش علم و تحقیقات به جز حوزه پزشکی زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بخش علم و تحقیقات حوزه پزشکی نیز زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

برای تبدیل منابع طبیعی کشور اعم از منابع انسانی، آب و خاک و... به ثروت باید علم و فناوری، جایگاه ویژه‌ای داشته باشد، هر زمانی که بحث‌های اقتصاد مقاومتی و یا تکیه به منابع داخلی در کشور مطرح می‌گردد، به بحث علم و فناوری توجه می‌شود. جهاددانشگاهی در کشور که بر اساس منابع داخلی‌اش فعالیت می‌کند جایگاه ویژه‌ای در حوزه علم و فناوری در تبدیل منابع طبیعی به ثروت دارد.

در شرایط تحریم، فرصت مغتنمی است که باید از پتانسیل جهاددانشگاهی که جایگاه ویژه‌ای در بخش علم و فناوری کشور دارد، استفاده نمود.

جهاددانشگاهی توانسته است با تلفیق مدیریت جهادی و علم و فناوری نقش تعیین کننده‌ای را در حوزه اتکا به منابع داخلی ایفا نماید.

ساختار داخلی کشور از نقش تعیین کننده دستگاه‌هایی مانند جهاددانشگاهی محروم است. در ساختار بسیاری از کشورها، نهادهایی مانند جهاددانشگاهی که نقش اتاق فکر را دارند، حضور پُررنگی دارند و این در حالی است که در ساختارهای کشور، نظیر سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی به نقش جهاددانشگاهی به عنوان یک اتاق فکر توجه ویژه‌ای نشده است.

با توجه به این ایراد ساختاری در کشور، دولت‌ها در استفاده از نهادهایی نظیر جهاددانشگاهی برای کمک به حل مشکلات، سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

انتهای پیام

captcha