مال حرام بصیرت انسان را کور می‌کند
کد خبر: 3841200
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین:

مال حرام بصیرت انسان را کور می‌کند

گروه اجتماعی ــ نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: دو چیز بصیرت انسان را کور می‌کند به گونه‌ای که انسان نمی‌تواند خوب تشخیص دهد و قضاوت و رفتار کند؛ اول مال حرام است.

مال حرام بصیرت انسان را کور می‌کندبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، نائب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: قرآن کریم در مورد سبیل الرشد و سبیل الرشاد و سبیل حق و خدا آیات زیادی فرموده و از طرف دیگر هم راه‌های مختلفی در برابر این راه‌ها مانند سبیل طاغوت، سبیل غی و مجرمین و ... وجود دارد.

وی با بیان اینکه قرآن کریم انگیزه منحرفان از سبیل حق را بیان کرده است اظهار کرد: یکی از عواملی که از منظر قرآن، سبب می‌شود انسان از سبیل خدا روبرگردانده و در مسیر انحراف باشد شیطان است؛ کافران عامل دیگر برای سد عن سبیل الله هستند که آیات 37 و 38 سوره مبارکه غافر «أَسْبَابَ السَّمَاوَاتِ فَأَطَّلِعَ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ كَاذِبًا وَكَذَلِكَ زُيِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَصُدَّ عَنِ السَّبِيلِ وَمَا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلَّا فِي تَبَابٍ ﴿۳۷﴾؛راههاى [دستيابى به] آسمانها تا از خداى موسى اطلاع حاصل كنم و من او را سخت دروغپرداز مى ‏پندارم و اين گونه براى فرعون زشتى كارش آراسته شد و از راه [راست] بازماند و نيرنگ فرعون جز به تباهى نينجاميد/ وَقَالَ الَّذِي آمَنَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أَهْدِكُمْ سَبِيلَ الرَّشَادِ؛ و آن كس كه ايمان آورده بود گفت اى قوم من مرا پيروى كنيد تا شما را به راه درست هدايت كنم» خداوند به بیان قصه فرعون و فریبکاری و دغل‌کاری او پرداخته است.

وی افزود: فرعون با کارهایی مانند ساختن ساختمانی در ارتفاع بالا خدای موسی(ع) را زیر سؤال ببرد تا مشروعیت حکومت خود را تثبیت کند و با این فریبکای سد عن سبیل الله داشت و این کید و بدکاری فرعون چیزی جز تباهی به تعبیر قرآن برای او جامعه و مردم پیرو او نیست. 

بنیادی با بیان اینکه تغییر افکار و اندیشه مردم و انگیزه آنان راه اصلی برای انحراف مردم است ادامه داد: فرعون تلاش کرد تا با حیله‌های مختلف زمینه انحراف مردم را فراهم و خود را خدا معرفی کند و در برابر او، مومن آل فرعون بود که مردم را به سبیل رشد یعنی راهی که فکر و اندیشه در آن است دعوت کرد.

وی با بیان اینکه اگر جامعه‌ای خداپرست شد و امور آن با محوریت دستورات خدا اداره شد دیگران در این صورت محور قرار نخواهند گرفت تصریح کرد: منافقان و کفار سد عن سبیل الله می‌کنند و در این بین منافقان از همه بدتر و خطرناکتر هستند؛ این ها طوری خود را جلوه می‌دهند که خدا را قبول دارند ولی در مخالفت با خدا گام بر می‌دارند.

بنیادی  تصریح کرد: اگر رفتار انسان در هر دوره ای شیطانی شد آن جامعه به سبیل شیطان مبتلاست و اگر کسی در این شرایط بخواهد زندگی خدایی داشته باشد و در سبیل رشد و رشاد گام بردارد مورد تمسخر قرار می‌گیرد.

 نگاه به بیرون رفتاری شیطانی است

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین افزود: اگر جامعه‌ای مسیر شیطان را پیش گرفت همه نگاهش به دیگران و بیرون است، همه نگاه‌ها به مسایلی است که اصالت ندارد و چیزی که اصالت ندارد نمی تواند زمینه تربیت مردم را فراهم کند و حضرت حسین(ع) در آخرین خطبه خویش به کوفیان همین هشدارها را می‌دهد.

بنیادی با بیان اینکه  در صفین ظاهر شعار «لا حکم الا لله» حق بود زیرا می گفتند که قرآن باید حکم باشد افزود: وقتی افراد نتوانند حق را تشخیص دهند حرف امام خود را هم که فرمود این حیله است نمی‌فهمند؛ امام حسین(ع) هم وقتی سخن می‌گفتند عده‌ای سر و صدا راه انداختند تا حرف ایشان به مردم نرسد.

این استاد حوزه با اشاره به تعبیر «و علی الاسلام السلام» اظهار کرد: امام حسین(ع) هرچه داشت خرج کرد تا مردم بفهمند و از نادانی و گمراهی بیرون بیایند؛ امام فرمود من شما را به سبیل رشاد دعوت می‌کنم و هر  کسی که گوش کرده و اطاعت کند خودش را نجات داده و اگر کسی هم خلاف آن رفتار کند اهل هلاک خواهد بود ولی برخی حاضر نبودند حتی کلام امام را بشنوند.

بنیادی با بیان اینکه برخی افراد کلام ولی خود را با تمام جان می‌پذیریند که حر و حبیب بن مظاهر و ... مصداق این مسئله هستند افزود: دو چیز بصیرت انسان را کور می‌کند به گونه‌ای که انسان نمی‌تواند خوب تشخیص دهد و قضاوت و رفتار کند؛ اول مال حرام است که در همین دنیا انسان را رسوا و به افتضاح می‌کشاند همان طور که امام حسین(ع) خطاب به دشمنانش فرمود که چون بطن‌های شما از حرام پرشده نمی‌توانید حرف حق را بفهمید.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین اظهار کرد: امام فرمود که خدا بر قلب شما مهر زده که حاضر نیستید ساکت شده و یا حرف حق را بشنوید و علتش از دید امام مال حرام است.

بنیادی با بیان اینکه سوید بن عمرو از یاران خاص امام بود که به عنوان نفرات اول به میدان رفت و اهل بیت(ع) بعد از او به میدان رفتند بیان کرد: وی در جنگ بیهوش شد و وقتی به هوش آمد دید که عده‌ای بر سر غنیمت‌ها درگیر شده اند.

انتهای پیام

captcha