تلاش برای ساخت سرپناه برای پناهندگان مسلمان در مکزیک
کد خبر: 3852049
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶

تلاش برای ساخت سرپناه برای پناهندگان مسلمان در مکزیک

گروه بین‌الملل ــ تعدادی از بانوان در شهر تیووانای مکزیک در تلاشند برای پناهندگان مسلمانان این شهر سرپناهی بسازند. 

به گزارش ایکنا؛‌ روزنامه «بلو مونتن ایگل» در گزارشی به وضعیت مسلمانان شهر تیووانای مکزیک پرداخته است. در این گزارش آمده که هر هفته، مهاجران مسلمان آفریقایی و خاورمیانه در محله Playas de Tijuana جمع می‌شوند تا در تنها مسجد این شهر عبادت کنند.

پناهجویانی از سوریه در کنار مهاجرانی از توگو، سومالی و غنا نماز می خوانند. از جمله این مهاجران «بالا» 33 ساله، همسرش و دختر 2 ساله آنها هستند. این خانواده غنائی چهار ماه را در این شهر گذرانده‌اند و این مسجد یادآور اجتماع آنها در شهر اکرا، پایتخت غنا است.

بالا، که به دلیل وضعیت مهاجرت خود در مکزیک، حاضر نشد نام خانوادگی خود را فاش کند، گفت: همه ما از دیدن یکدیگر بسیار خوشحالیم. این مسجد به مهاجران مسلمان تیووانا کمک می‌کند که در یک کشور خارجی حس کنند در خانه خود هستند. برای برخی از مهاجران به ویژه زنانی که حجاب دارند، مکزیک می‌تواند یک مکان گیج کننده باشد.

سونیا گارسیا، بنیانگذار بنیاد مسلمانان لاتین تبار در مورد وضعیت مسلمانان در این کشور گفت: یافتن مکانی برای نمازهای پنجگانه در روز نیز می‌تواند یک چالش باشد، به خصوص برای مهاجران ساکن در پناهگاه‌ها. بنیاد مسلمانان لاتین‌تبار برای ساختن یک پناهگاه برای مهاجران مسلمان و زنان تبعید شده، کمک مالی جمع آوری می‌کند.

وی این پناهگاه را به عنوان یک مرکز اجتماع در نظر می‌گیرد که به مهاجران و تبعید شدگان، خدمات اجتماعی، مراقبت‌های پزشکی و فضایی برای نمازخواندن فراهم می‌کند.

گارسیا متولد مکزیک است. کاتولیک بزرگ شده و به اسلام گرویده است و سالها داوطلبانه در یتیم خانه‌های تیووانا و پناهگاه های مهاجران در مکزیک کار کرده است.

گارسیا در مورد مسلمان شدن خود گفت که وقتی اسلام آورد مردم به او خیره می شدند، حجاب او را می‌دیدند و سوالات عجیب می‌پرسیدند. مردم فکر می کردند که او یک عرب است.

هر گاه مهاجران مسلمان وارد پناهگاه‌های مهاجران می شوند با گارسیا تماس می‌گیرند. اگر آنها به انگلیسی یا اسپانیایی صحبت نکنند‌، وی داوطلبانی از مرکز اسلامی سن دیگو را که برای ترجمه به زبان عربی صحبت می‌کنند، می‌آورد.

مایته گوتیرز همکار گارسیا گفت: وقتی هیچ مترجمی وجود ندارد، آنها روش‌های دیگری پیدا می‌کنند، مانند استفاده از  گوگل ترنسلیت برای صحبت با گروهی از زنان سومالی.

برنامه آنها این است که یک انبار در نزدیکی مرز خریداری کنند و آن را به یک سرپناه با دفاتر کارمندان اجتماعی و وکلا، آشپزخانه، فضای پزشکی و یک نمازخانه که دارای نسخه‌هایی از قرآن است تبدیل کنند.

گارسیا گفت: این سازمان در حال حاضر دارای مکانی است که توسط یک معمار طراحی شده و تیمی از داوطلبان آماده ارائه خدمات حقوقی و اجتماعی هستند. تنها چیزی که احتیاج داریم، پول است. با ادامه ورود مهاجران به تیووانا ، نیاز به یک پناهگاه بیشتر می‌شود.

بنیاد مسلمانان لاتین تبار تاکنون 32 هزار دلار جمع آوری کرده اما گفته است که برای تکمیل این طرح به تقریبا 250 هزار دلار نیاز دارد. آنها در حال جمع آوری پول به صورت آنلاین هستند.

انتهای پیام
captcha