برنامه‌های فرهنگی شاد در قم کم است/ 4 علت ازدواج خدیجه(س) با پیامبر(ص)
کد خبر: 3855492
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
انتقاد حجت‌الاسلام رفیعی از مسئولان فرهنگی قمY

برنامه‌های فرهنگی شاد در قم کم است/ 4 علت ازدواج خدیجه(س) با پیامبر(ص)

گروه فرهنگی ــ استاد جامعه المصطفی(ص) ضمن تبیین دلایل ازدواج خدیجه(س) با پیامبر(ص) به انتقاد از مسئولان فرهنگی قم پرداخت و گفت: من از مسئولان فرهنگی قم گلایه دارم، حضور چندهزار نفری مردم در این مراسم نشان‌دهنده نیاز جدی شهر قم به مراسم و برنامه‌های فرهنگی شاد است که متاسفانه خیلی کم است.

برنامه‌های فرهنگی شاد در قم کم است/ 4 علت ازدواج خدیجه(س) با پیامبر(ص)به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، شامگاه جمعه 17 آبان در مراسم بزرگداشت سالروز ازدواج حضرت خدیجه(س) و پیامبر اکرم(ص) که در مجتمع فرهنگی ورزشی خانه مهندس در پردیسان قم و با حضور اکبر عبدی، سیدعلی ضیاء و پارسا خائف برگزار شد با انتقاد از مسئولان فرهنگی قم گفت: من از مسئولان فرهنگی قم گلایه دارم، حضور چندهزار نفری مردم در این مراسم نشان‌دهنده نیاز جدی شهر قم به مراسم و برنامه‌های فرهنگی شاد است که متاسفانه خیلی کم است.

وی افزود: اگر ما وقت فراغت مردم و به خصوص جوانان را با برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شاد و در عین حال سالم و مطابق با فرهنگ اسلامی پر نکنیم دیگران برای آنان برنامه‌ریزی خواهند کرد و مطالب نادرست خود را القاء می‌کنند.

رفیعی با بیان اینکه مردم علاقه‌مند به برنامه‌های شاد مذهبی هستند و باید این نوع برنامه‌ها گسترش پیدا کند به مسئله ازدواج اشاره و اظهار کرد: بیش از ده میلیون افراد مجرد در کشور وجود دارد و شاهد افزایش طلاق و کاهش ازدواج در جامعه هستیم؛ متاسفانه برخی آمارها وجود دارد که از هر چهار ازدواج یکی منجر به طلاق می‌شود و سن ازدواج هم بالا رفته است.

4 دلیل ازدواج خدیجه(س) با پیامبر(ص)

وی افزود: من خودم خدمت مقام معظم رهبری بودم و این مباحث مطرح شد و آقا فرمودند که روی دو مسئله یکی ازدواج آسان و دیگری طلاق سخت کار کنید و بعد ادامه دادند که امروز جای این دو تا عوض شده است.

رفیعی با بیان اینکه رمز موفقیت 25 سال زندگی حضرت خدیجه و پیامبر در چند چیز بود تصریح کرد: اینکه سن آن حضرت موقع ازدواج 28 یا 40 سال بوده، دختر و یا قبلا ازدواج کرده بوده است اهمیتی ندارد مهم این است که ایشان به پیامبر فرمود من به 4 علت با شما ازدواج می‌کنم، اول قرابت و فامیلی، دو حسن خلق، سوم صداقت و چهارم، امانت. اینها ملاک‌های حضرت خدیجه برای ازدواج است.

وی با بیان اینکه خدیجه در حالی با پیامبر ازدواج کرد که جزء پولدارترین افراد قریش و زیباترین زنان بود ادامه داد: همچنین پیامبر فقیر بود و هنوز به پیامبری هم مبعوث نشده بود که موقعیت اجتماعی خاصی داشته باشد.

رفیعی خطاب به دختران تصریح کرد: ملاک را نباید ماشین، ثروت، قیافه و ... قرار دهید البته نمی‌گویم این‌ها مهم نیست ولی در روایت داریم که اول اخلاق بعد دین، جالب اینکه این روایت فرموده اول اخلاق، زیرا دیندار بداخلاق هم به درد نمی‌خورد.

وی افزود: روایت داریم اگر خواستگار آمد که اخلاق و دینش خوب بود به او دختر بدهید؛ حضرت خدیجه که از اجمل النساء دوران خود بوده و خواستگاران فراوان داشته است در زمانی همسر پیامبر شد که ایشان موقعیتی نداشت برخلاف همسران دیگر ایشان که در مدینه و در حالی که پیامبر رهبر جامعه بود به ازدواج ایشان در آمدند.

رفیعی بیان کرد: خدیجه(س) وقتی پا در منزل پیامبر(که هنوز آن وقت پیامبر نشده بود) گذاشت فرمود البیتی بیتک، خانه، خانه تو است؛ ایشان هیچ وقت به پیامبر منت نگذاشت، بنابراین زنان دقت کنند که منت جهیزیه و مال و مدرک و ... بر مرد نگذارند.

این استاد حوزه تصریح کرد: در طول 25 سال زندگی پیامبر اختلاف وجود نداشت زیرا با هم ساختند؛ امام خمینی وقتی خطبه عقد برای کسی می‌خواند می‌فرمود بروید با هم بسازید زیرا اگر بسازید زیر چادر هم زندگی می‌کنید و اگر نسازید توی برج هم نمی‌توانید زندگی کنید. 

این استاد حوزه با تاکید بر حفظ حیا و تکریم یکدیگر در خانه تصریح کرد: من تقاضا داریم که حیا و عفت در خانواده‌ها حفظ شود؛ آقایان و خانم ها از خدیجه (س) ادب، خوش خلقی، خوش برخوردی و احترام همسر را فرا بگیریم.

دهه شاد برای مردم ایجاد کنیم

وی افزود: امشب در تقویم شیعه سالروز ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه(س) براساس منابع قدیمی یعنی در کتاب شیخ مفید آمده است؛ من خواهشم از مسئولان کشور این است که در این ایام که امامت امام زمان، ازدواج حضرت خدیجه و پیامبر و 17 ربیع است یک دهه مراسم شادی سالم برای مردم ایجاد کنند.

یادآور می‌شود در این مراسم که با حضور چندهزار نفر از مردم برگزار شد هنرمندان حاضر به اجرای برنامه‌های شاد پرداختند و حجت‌الاسلام فرحزاد هم به ایراد سخنان کوتاهی پرداخت.

این برنامه به همت موسسه حضرت خدیجه(س) با مدیریت حجت‌الاسلام فرحزاد و با همکاری برخی نهادهای استان از جمله شهرداری، اداره ارشاد و ... برگزار شد و هدف آن ترویج ازدواج آسان و زودهنگام همچنین تشویق به انتخاب نام «خدیجه» برای دختران بود.

انتهای پیام
captcha