لزوم تأکید بر جنبه‌های انسانی سیره پیامبر اسلام(ص)
کد خبر: 3857276
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
پژوهشگر موریتانی در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

لزوم تأکید بر جنبه‌های انسانی سیره پیامبر اسلام(ص)

گروه بین‌الملل ــ «سیدی محمد جعفر» پژوهشگر اسلامی از کشور موریتانی بر ضرورت تمرکز بیشتر بر جنبه‌های انسانی سیره پیامبر اعظم(ص) برای معرفی اسلام ناب به غیرمسلمانان تأکید کرد.

سیدی محمد جعفر

سیدی محمد جعفر پژوهشگر اسلامی از کشور موریتانی و استاد دانشگاه «نواکشوت» در حاشیه سی‌وسومین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در رابطه با علل نامگذاری پیامبر اسلام(ص) با عنوان «نبی الرحمة» در قرآن کریم، تصریح کرد: خداوند پیامبر و رسولش را رحمت برای همه جهانیان معرفی کرد، به این دلیل که پیامبر(ص) برای هدایت همه بشریت و در حالی مبعوث شد که همه انسان‌ها در وضعیت سرشار از ظلم و بت پرستی زندگی می‌کردند، اما او مسیر رحمت را برای همه بشریت روشن ساخت تا آنها در صلح و امنیت زندگی کنند.
 
وی با بیان این که با ظهور پیامبر(ص)، مسلمانان به منزله قطب‌نمایی برای جهانیان شدند، افزود: هرکس سیره پیامبر(ص) را مطالعه کند درک می‌کند که ایشان در حقیقت رحمتی برای همه جهانیان بودند.

این پژوهشگر اسلامی، در ارتباط با جشن‌هایی که به مناسبت میلاد پیامبر(ص) در موریتانی برگزار می‌شود، گفت: با فرارسیدن روز میلاد نبی(ص) همه کشور موریتانی مملو از جشن و سرور می‌شود و حدود 9 سال است که دولت این جشن را به صورت رسمی در یکی از شهرهای تاریخی و با حضور رئیس جمهور برگزار می‌کند.

سیدی محمد جعفر

وی افزود: رئیس جمهور موریتانی همچنین از چند روز پیش در جشن‌هایی که در مناطق مختلف این کشور با قرائت مدایح و سیره نبوی برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.
 
استاد دانشگاه نواکشوت در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با ضرورت تولید فیلم‌های سینمایی برای معرفی سیره و شخصیت رسول اعظم(ص) تصریح کرد: به نظر من سینما بهترین ابزار برای بیان و معرفی سیره پیامبر(ص) است، زیرا تصویر در حافظه‌ها می‌ماند و مردم عامی سخن سینما را بهتر از مفاهیم یک کتاب درک می‌کنند. در این میان تنها به پژوهشگران توانمندی نیاز است تا بتوانند سناریوها را به دور از خرافات‌ها و تحریف‌های تاریخی که در ارتباط با پیامبر(ص) وجود دارد، بنگارد.

وی با بیان این که سینما بلیغ‌ترین وسیله برای بیان و تفسیر سیره پیامبر(ص) است، ادامه داد: من به کسانی که قصد دارند در این باره سناریویی بنویسند، توصیه می‌کنم بیش از هر چیز قرآن را منبع خود قرار دهند، زیرا قرآن با بسیاری از کتب سیره تفاوت دارد؛ زیرا در برخی از این کتب نکاتی وجود دارد که مخالف قرآن است.

محمد جعفر در ادامه سخنان خود به جذاب‌ترین ویژگی‌های شخصیتی پیامبر اسلام(ص) که بتوان با آنها غیر مسلمانان را به اسلام دعوت کرد، اشاره و تصریح کرد: من به عنوان یک مسلمان می‌گویم همه مسائل اسلام جذاب هستند اما جنبه‌های انسانی زندگی پیامبر(ص) موضوعی است که ما کمتر به آن پرداخته‌ایم، زیرا ما بیشتر دوست داریم به جنبه‌های سیاسی زندگی پیامبر توجه کنیم، در حالی که سزاوار است ما به زندگی شخصی پیامبر(ص) در خانه، با همسران، فرزندان، همسایگان و حتی یهودیان و بت پرستانی که در مدینه منوره زندگی می ‎کردند، بیشتر بپردازیم و آنها را به جهان غرب ارائه داده و تأکید کنیم داعش، وهابیت و القاعده نماینده اسلام نیستند بلکه همانگونه که برخی جریان‌ها انحرافی در کلیسا و همه ادیان وجود دارند، این جریان‌ها نیز انحرافی هستند.

این پژوهشگر موریتانیایی که مقالات متعددی در ارتباط با اسباب تکفیر در جهان اسلام نگاشته است، همچنین در رابطه با وظیفه مسلمانان در برخورد با برخی اهانت ‎هایی که به ویژه در کشورهای غربی به پیامبر(ص) می‌شود، تصریح کرد: من شخصا اعتقاد دارم غربی‌ها با این کارها به دنبال تحریک احساسات ما هستند و پاسخ به آنها همیشه نتیجه عکس دارد. یعنی حداقل نادیده گرفتن این اقدامات می‌تواند برای ما مفید باشد. به این معنا که این گونه اقدامات را در رسانه ‎های خود منتشر نکنیم و به آنها اهمیت ندهیم و با نادیده گرفتن آن را از بین ببریم.

این محقق اسلامی در بخش پایانی سخنان خود در رابطه با ترجمه احادیث پیامبر اسلام(ص) به زبان‎های مختلف و میزان آشنایی مردم جهان با این احادیث گفت: به اعتقاد من ترجمه بزرگترین خدمتی است که ما می ‎توانیم به دین خود کنیم به این معنا که این احادیث را اولا به زبان ‎های مختلف مسلمانان و بعد به دیگر زبان‌های جهانی ترجمه کنیم تا همان گونه که کتب مسیحی و یهودی ترویج پیدا کرده این احادیث نیز منتشر شوند.

وی با بیان این که ترجمه عاملی اساسی و مهم است تا به وسیله آن رسالت پیامبر(ص) را به دورترین نقاط برسانیم، گفت: نباید فراموش کنیم که وظیفه مسلمانان تبلیغ رسالت است نه این که مردم را بکشیم تا مسلمانان شوند، زیرا اصل تبلیغ اسلام بر پایه این آیه شریفه استوار است که می‌فرماید: ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ «با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوه‏ اى] كه نيكوتر است مجادله نماى». (سوره نحل آیه 125).

وی افزود: پیامبر(ص) تنها با کسانی که با او می جنگیدند، می‌جنگید اما ما با تشکیل امپراطوری‌ها اسلام را به رأی مفسران تفسیر کردیم و این کار از سوی ما پسندیده نیست.

یادآور می‌شود، سی‌و‌سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با محوریت «وحدت امت در دفاع از مسجد‌الاقصی» صبح روز گذشته، ۲۳ آبان، در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران آغاز به کار کرد و تا شنبه، ۲۵ آبان ادامه دارد.
 
انتهای پیام
captcha