نظم؛ یکی از شاخصه‌های مهم حکومت اسلامی
کد خبر: 3858210
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹

نظم؛ یکی از شاخصه‌های مهم حکومت اسلامی

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه یکی از نکات اساسی در زمان حکومت امام علی(ع) نظم عمومی بود که همواره مورد توجه ایشان قرار داشت، گفت: امام علی(ع) پس از قرار گیری در منصب حکومت کوفه؛ نیروی انتظامی آن دوران یعنی شرطه الخمیس را در جهت مقابله با هرج و مرج سامان دهی کرد.

نظم؛ یکی از شاخصه‌های مهم حکومت اسلامیبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان همدان، امروز 28 آبان ماه در نشست تخصصی ناجا و جامعه اسلامی مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری، اظهار کرد: هر مکتبی در دنیا برای خود شاخصه‌هایی دارد که در این میان نیز برای داشتن جامعه‌ای اسلامی نیز شاخصه‌هایی تعریف شده است.
نماینده ولی فقیه در استان افزود: یکی از شاخصه‌های مهم در تحقق جامعه اسلامی؛ تحقق ولایت در جامعه است این مهم را نباید فراموش کرد که تحقق مدینه فاضله بدون امام امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: جریان غدیر نیز بیانگر ولایت بود چرا که پیامبر اکرم(ص) به دنبال تحقق مدینه فاضله بود که آن نیز با جریان غدیر تحقق می‌یافت که متاسفانه به دلیل حذف امام علی(ع) از جانشینی رسول(ص) این مهم تحقق نیافت.
شعبانی اضافه کرد: اما زمانی که امام علی(ع) پس از ۲۵ سال و گذشت برخی جریانات وارد جامعه شد یکی از نکاتی که بر آن تمرکز کرد مبارزه با هرج و مرج بود.
امام جمعه همدان ابراز کرد: زمانی که امام علی(ع) پس از ۲۵ سال وارد جامعه شد روش تربیتی تغییر کرده بود به نحوی که ارتباط گیری با مردمان آن دور و زمان سخت بود اما آنچه در آن عصر برای امام(ع) مهم بود مبارزه با هرج و مرج بود.
شعبانی عنوان کرد: در آن زمان شعار‌هایی از سوی مردم مطرح بود که هرج و مرج را در جامعه را افزایش می‌داد و امام علی(ع) نیز در نهج‌البلاغه در مقابله با این تفکر و هرج و مرج صحبت کرده است.
وی با بیان اینکه یکی از نکات اساسی در آن زمان؛ نظم عمومی بود که همواره مورد توجه امام (ع) بوده است، گفت: امام علی(ع) پس از قرار گیری منصه حکومت کوفه؛ نیروی انتظامی آن دوران یعنی شرطه الخمیس را برای ایجاد نظم عمومی؛ رفع هرج و مرج و ایجاد امنیت در جامعه راه اندازی و سامان دهی کرد.
شعبانی ادامه داد: یکی از شاخصه‌های حکومت اسلامی به غیر از ولایت؛ نظم است؛ هیچ جامعه ای بدون نظم تحقق و پیشرفت نخواهد کرد و همانگونه که در منابع دینی ما ذکر شده است امنیت در رأس نعمت‌های جامعه قرار دارد؛ به عبارتی هیچ نعمتی بالاتر از امنیت برای جامعه اسلامی وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha