توجه به عزت ملی راهبرد رسیدن به تمدن نوین اسلامی است
کد خبر: 3864903
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
حجت‌الاسلام مهاجرنیا:

توجه به عزت ملی راهبرد رسیدن به تمدن نوین اسلامی است

گروه سیاست و اقتصاد ــ پژوهشگر مسائل سیاسی گفت: برای رسیدن به گام دوم و تمدن نوین اسلامی توجه به عزت ملی به مثابه راهبردی است که جهت‌دهی کشور را تعیین می‌کند.

توجه به عرت ملی راهبرد رسیدن به تمدن نوین اسلامی استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد و پژوهشگر مسائل سیاسی امروز در نوزدهمین نشست کرسی‌های آزاداندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» در دانشگاه طلوع مهر قم برگزارشد، گفت: وضعیت ایران قبل از انقلاب همانند وضعیت امروز عربستان بود، امروز ترامپ رئیس جمهور آمریکا عربستان را گاو شیرده می‌داند و دیروز جیمی کارتر، ایران را گاو شیرده خود می‌دانست و گاهی تحقیرها بیشتر از این‌ها بود ولی انقلاب اسلامی عزت و اقتدار را برای کشور به ارمغان آورد.

وی با بیان اینکه هر وقتی که ما از شعارها عدول کنیم، یعنی اینکه داریم عزت را از دست می­‌دهیم، گفت: انقلاب اسلامی به دوران تحقیر ملت ایران خاتمه داد.

مهاجرنیا افزود: عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، یکی از راهبردهای اساسی در بیانیه گام دوم است، مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت امام راحل در تعریف عزت، فرمودند: «عزت به معنای ساخت مستحکم درونی یک فرد یا یک جامعه است که او را در مقابله­ با دشمن و در مقابله­ با موانع دارای اقتدار می­‌کند و بر چالش­‌ها غلبه می­‌بخشد» و در سال قبل از آن عزت ملی را نیز اینگونه تعیرف کردند: «عزت ملی یعنی احساس افتخار ملی که این احساس افتخار ناشی از واقعیات باشد، ناشی از یک واقعیاتی در متن جامعه و بر روی زمین و نه متکی بر توهمات و تصورات. این عزت ملی از جمله چیزهایی است که اگر چنانچه در یک کشوری از بین رفت و نابود شد، هویت آن ملت نابود می­‌شود.»

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری عزت ملی را در تراز واقعیات جامعه و نه در سطح توهمات و تخیّلات می‌بینند؛، گفت: کشوری عزیز است که هم مستحکم باشد و هم از درون احساس ضعف و سستی نکند، اگر مشکل برای آن پیش آمد، در او تزلزل ایجاد نشود، کشوری که در مقابل دشمن کم بیاورد، نمی‌­تواند عزیز باشد، نمی‌­تواند مستحکم باشد، کشوری عزیز است که از هر جهت احساس قدرت کند و احساس قدرت او هم شعار، توهم و تخیل نباشد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در منطق قرآن، عزت واقعی و کامل متعلق به خداوند و متعلق به هر کسی است که در جبهه‌ خدائی قرار می‌گیرد، در مصاف بین حق و باطل، بین جبهه‌ خدا و جبهه‌ شیطان، عزت متعلق به کسانی است که در جبهه‌ خدایی قرار می‌گیرند.

وی افزود: این منطق قرآن است که «من کان یرید العزّة فللّه العزّة جمیعا».عزت مربوط به جبهه حق است «و للّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین »؛ عزت متعلق به خداست، عزت متعلق به پیامبر و به مؤمنین است، جبهه کفر و نفاق  متوجه نمی‌شوند، که عزت کجاست، مرکز عزت واقعی کجاست.

وی گفت: در سوره‌ی نساء، درباره‌ کسانی که خود را متصل به مراکز قدرت‌های شیطانی می‌کنند، برای اینکه حیثیت و قدرتی به دست آورند، می‌فرماید: «أیبتغون عندهم العزّة فانّ العزّة للّه جمیعا»؛ عزت تنها در نزد خداست.

مهاجرنیا بیان کرد: در سوره‌ مبارکه‌ شعراء، گزارشی از مجموعه‌ چالش‌های پیامبران بزرگ را مطرح می‌فرماید ودر هر مقطعی که می‌خواهد غلبه‌ جبهه‌ نبوت را بر جبهه‌ کفر بیان می‌کند با اینکه طرف مقابل اکثریت داشتند، اما جبهه‌ توحید بر آن‌ها پیروز شد.

این پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان اینکه عزت ملی، در یک بستر و در یک پارادایم باید تعریف شود، افزود: آموزه‌های دینی برای اهل ایمان یک سبک زندگی مبتنی بر یک نظام عزتمندانه را طراحی کرده‌اند که در رأس آن خدای عزیز مقتدر، کتاب عزیز و رسول عزیز و مؤمنان عزیز هستند. زندگی و

وی گفت: تفکردر چنین چارچوبی به انسان  انگیزه­ عزت و اندیشه­ با­ عزت القا می­‌کند، انقلاب اسلامی بر اساس همین هدف و انگیزه، شکل گرفت تا بسترساز عزت در این کشور باشد و در چهل سال گذشته با همه مشکلات این رویکرد وجود داشت و برای رسیدن به گام دوم و تمدن نوین اسلامی توجه به عزت ملی به مثابه راهبردی است که جهت‌دهی کشور را تعیین می‌کند.

مهاجرنیا گفت: این روزها آمریکا دنبال ائتلاف درست کردن است چون می‌داند به تنهایی و با همراهی پیراستعمار و دلارهای سعودی نمی‌تواند در منطقه حاضر شود، امام راحل فرمود:« آمریکا هیچ غلطی نمی‌کند.»، دربیانیه گام دوم آمده است: «عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن» شاخه­‌هایی از اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین­‌المللی هستند.

وی افزود: صحنه­ جهانی امروز شاهد پدیده­‌هایی است که تحقق­‌یافته یا در آستانه­ ظهور هستند، تحرک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه­ آمریکا و صهیونیست، شکست سیاست­‌های آمریکا در منطقه­ غرب آسیا و زمین­‌گیر شدن همکاران خائن آن‌ها در منطقه، گسترش حضور قدرتمندانه سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه، این‌ها بخشی از مظاهر عزت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمی­‌آید.

انتهای پیام
captcha