رابطه وحدت حوزه و دانشگاه و علل ناتوانی در تربیت درست انسا‌ن‌ها
کد خبر: 3865162
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
گزارش ایکنا به‌مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه؛

رابطه وحدت حوزه و دانشگاه و علل ناتوانی در تربیت درست انسا‌ن‌ها

گروه معارف ــ شکست در تربیت انسان‌های درست، عدم تأکید بر انسانیت، دیده نشدن ارتباط محسوس میان دانشگاه و حوزه و ... از مهم‌ترین نکاتی بود که دانشجویان و جمعی از مسئولان در روز وحدت حوزه و دانشگاه مطرح کردند.

رابطه وحدت حوزه و دانشگاه و علل ناتوانی در تربیت انسا‌ن‌های درست

برای پیروزی و شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران می‌توان به سه عامل کلیدی وحدت کلمه، دین و نقش روحانیت متعهد با رهبری قاطع بنیانگذار این حرکت ـ یعنی امام خمینی(ره) ـ اشاره کرد، ایشان در سال ۱۳۴۶ - که هنوز کمترین نشانه‌ای از تحولات بعدی و شکوفایی نهضت اسلام‌خواهی ملت ایران متصور نبود ـ در پاسخ به پیام دانشجویان مسلمان اروپا، از پیوستگی دانشجویان مدارس قدیم و دانشگاه‌ها، احساس سربلندی و مسرت کرده و می‌فرمایند: «از اینکه طبقات جوانان غیور و دانشجوی قدیم و جدید داخل کشور و خارج و روشن ضمیران سایر طبقات ملت شریف و مسلمان از خواب گران بیدار شده و در فکر چاره هستند، احساس مسرت و سربلندی می‌کنم».

همکاری و تعامل نهاد‌های علمی، به آن‌ها توان و ظرفیت می‌دهد تا در مسیر تولید علم و نظریه‌پردازی گام بردارند. در روز وحدت حوزه و دانشگاه به سراغ دانشجویان و مسئولان رفتیم تا از تعامل این دو نهاد در هرمزگان گزارشی تهیه کنیم، گزارش ایکنا را در ادامه بخوانید:

امین خدامی، دانشجوی ترم ۷ حقوق گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه یکی از واجباتی است که به تأخیر افتاده و در بندرعباس بسیار کم دیده شده است که یک روحانی برای دانشجو‌ها سخنرانی کرده و مطالب معرفتی را ارائه دهد.

وی افزود: وحدت بین حوزه و دانشگاه طرح خوبی است، اما بیشتر در قالب نشست‌های دانشجویی و دوره‌هایی مانند شمیم بصیرت انجام می‌شود.

خدامی با اشاره بر اینکه این مباحث برای افرادی محدود برگزار می‌شود، ادامه داد: به نظر من این نشست‌ها باید تمام آحاد جامعه را در بربگیرد حتی افرادی که از انقلاب اسلامی اطلاعاتی ندارند.

معصومه رمضانی، کارشناس فیزیک و دانشجوی ترم ۱ حوزه گفت: به نظر من وحدت بین حوزه و دانشگاه بسیار خوب و واجب است که وجود داشته باشد، اما به‌طور کامل تحقق پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: اگر این تعامل تحقق بیشتری پیدا کند مسائل دینی و آخرتی مردم حل می‌شود، می‌توانیم با وحدت حوزه و دانشگاه به آرمانشهر اسلامی نزدیک‌تر شویم.

موسی جاودان، رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی واحد استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا گفت: افرادی که در جایگاه دانشگاهی و یا حوزه هستند یک مسئولیت بزرگ و خطیری دارند که شناسایی و کمک به بهبود و ارتقای شرایط اجتماعی جامعه است.

وی ادامه داد: معتقدم اگر حوزه و دانشگاه به‌طور عینی و عملی بر مبنای مسائل دینی و اجتماعی کنار هم باشند به یک نتیجه جمعی ارزشمندی می‌رسند که می‌تواند به جامعه در راستای حل بسیاری از مسائل از جمله علوم انسانی کمک کند.

جاودان با تأکید بر اینکه نتوانسته‌ایم انسان‌های درستی تربیت کنیم، گفت: اگر کشور‌های دیگر حتی یک فرار مغز هم ندارند دلیل آن این است که تأکید بر انسانیت دارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی واحد استان هرمزگان ادامه داد: حوزه و دانشگاه زمانی که در کنار هم باشند و برآیند فکری و خرد اجتماعی داشته باشند، می‌توانند در حل و گشایش بسیاری از مسائل و مشکلات به جامعه کمک کنند تا ارتقا پیدا کند.

عصمت قلیزاده، مسئول فرهنگی حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) هرمزگان، گفت: چند سالی است که مسئله حوزه و دانشگاه مطرح شده، اما آن گونه که باید و شاید این پیوند برقرار نشده است، اگر این تعاملات و مسائلی که در ارتباط با دین است بیشتر مطرح شود و در یک راستا قرار گیرند، می‌توانیم کار‌های ارزشمند بیشتری انجام دهیم و در حل مشکلات جامعه مؤثر باشیم.

وی با تأکید براینکه ارتباط‌هایی که برقرار می‌شود پس از گذشت چند روز کم‌رنگ می‌شود، افزود: اساتید دانشگاه و حوزه نباید هدفشان این باشد که حرف خود را به کرسی بنشانند، دانشمندان دینی ما از قدیم حرف اول را می‌زدند، ابن سینا معلم دین، زندگی و تمدن بشری بوده، اما هرچه که از زمان می‌گذریم دشمنان ما عرصه را به دست گرفته و می‌خواهند بین حوزه و دانشگاه فاصله ایجاد کنند.

قلیزاده ادامه داد: دشمن می‌داند اگر حوزه و دانشگاه یکی شود نمی‌تواند به هدف‌های خود دست یابد به همین دلیل بین حوزه و دانشگاه فاصه انداخته و مشکلاتی را ایجاد می‌کند، اگر بدانیم دشمن چه هدفی داشته و چه برنامه‌ریزی انجام می‌دهد تا وحدت بین حوزه و دانشگاه نباشد بیشتر تلاش خواهیم کرد تا اتفاق نظر داشته و مشکلات جامعه را حل کنیم.

مسئول فرهنگی حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) هرمزگان گفت: تجربه‌هایی داریم که نشان می‌دهد هر زمان مردم با هم یکی شده‌اند پیروزی نیز بوده و اگر نفاق و اختلاف نظر بوده با مشکلات بیشتری روبه‌رو شده‌ایم، باید تلاش شود این وحدت بین دانشگاه و حوزه ایجاد شده، در حد شعار، سخن گفتن و همایش برگزار کردن در طول یک سال نباشد، بلکه استمرار داشته و در بحث مقاله‌نویسی، تحقیق و تألیف کتاب با هم تعامل داشته باشند.

گزارش از مریم چراغی

انتهای پیام
captcha