برگزاری همایش «گسترش سواد آبی» به همت جهاد دانشگاهی در اردبیل
کد خبر: 3865564
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴

برگزاری همایش «گسترش سواد آبی» به همت جهاد دانشگاهی در اردبیل

گروه اجتماعی- همایش «گسترش سواد آبی» به همت جهاددانشگاهی اردبیل و با همکاری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل و اداره کل آموزش و پرورش استان در اردبیل برگزار شد.

برگزاری همایش «گسترش سواد آبی» به همت جهاد دانشگاهی در اردبیل

به گزارش ایکنا از اردبیل، به همت جهاددانشگاهی اردبیل و با همکاری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل و اداره کل آموزش و پرورش استان همایش «گسترش سواد آبی» در مرکز آموزشی و رفاهی فرهنگیان استان برگزار شد.

یوسف قاسمی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل در این همایش گفت: با توجه به اینکه منابع آب کشور با کمبود مواجه است به همین خاطر باید الگوی مصرف به جامعه ارائه و از ورود آلودگی‌ها به این منبع ارزشمند جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه بخش صنعت نیز با مشکل کمبود منابع آبی می‌تواند به چالش کشیده شود، تصریح کرد: طرح ملی داناب، طرح خوبی در راستای فرهنگسازی در جامعه است و دانش‌آموزان در این طرح باید به اهمیت و نحوه صحیح مصرف آب پی ببرند و حافظ آن باشند.

قاسمی یادآور شد: درس انسان و محیط زیست سومین سال متوالی است که در پایه یازدهم مقطع متوسطه در دبیرستان‌ها تدریس می‌شود و در آن محور‌ها و بحث‌های مربوط به آب، خاک، هوا، انرژی، زباله، تنوع زیستی و گردشگری گنجانده شده و نقش انسان در گسترش تخریب و یا نجات محیط زیست در آن بیان شده است.

رحمت سلیمی، رئیس گروه طرح احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نیز در این همایش با بیان اینکه طرح انسان و محیط زیست در راستای اجرای طرح دانش آموزی «داناب» اجرا می‌شود، افزود: آگاهسازی و ارائه الگوی درست برای مصرف بهینه آب راهکار هدفمند و مناسبی برای حفظ منابع محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل از بین ۳۱ استان در کشور، رتبه ۲۹ را در بارندگی دارد، ادامه داد: باید دیدگاه دانش‌آموزان به آب به عنوان آینده‌سازان کشور نگاهی سرمایه‌ای و علمی باشد.

سلیمی به شش حوضه آبریز در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر استان با چالش کم آبی مواجه است لذا باید مانع از دست رفتن منابع آبی شد.

رئیس گروه طرح احیا و تعادل‌بخشی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از منابع آبی در استان در حوزه کشاورزی از دست می‌رود به همین خاطر شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به این بخش ورود یافته و با جلوگیری از تلفات آب‌های زیر زمینی و اصلاح الگوی کشت، حوزه کشاورزی را به سمت صنعتی شدن هدایت کرده است.

سلیمی با بیان اینکه یکی از عوامل محدود کننده توسعه فعالیت‌های اقتصادی کمبود آب است، اظهارکرد: اگر سطح سواد آبی در کشور افزایش یابد و فرهنگسازی لازم توسط کارشناسان و معلمان به دانش‌آموزان به درستی انتقال پیدا کند می‌توان این منبع ارزشمند را حفظ و صیانت کرد.

بهرنگ کوهی، سرپرست معاونت آموزشی جهاد‌دانشگاهی استان اردبیل نیز اظهار کرد: همایش «گسترش سواد آبی» به منظور ارتقاء مهارت‌های حرفه‌ای و تخصصی دبیران با محوریت کتاب انسان و محیط زیست با حضور بیش از یک صد و ۲۰ نفر از مدرسان از نواحی و مناطق ۱۹ گانه آموزش و پرورش استان برگزار شد.

وی افزود: با توجه به دغدغه کم آبی در کشور باید به فرهنگ‌سازی مصرف آب و مدیریت و بهینه سازی مصرف بیشتر توجه شود.

کوهی بیان کرد: جهاددانشگاهی استان اردبیل به عنوان پیشران در این طرح همگام با شرکت آب منطقه‌ای اردبیل و اداره کل آموزش و پرورش استان از سال گذشته به ارائه خدمات آموزشی و مشاوره در قالب طرح ملی دانش آموزی نجات آب یا داناب و انسان و محیط زیست در مدارس استان اقدام کرده است.

سرپرست معاونت معاونت آموزشی جهاد‌دانشگاهی استان اردبیل یادآور شد: جهاددانشگاهی از تمام توان و ظرفیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رسانه‌ای خود برای اجرای موفق این طرح استفاده می‌کند.

یادآوری می‌شود در حاشیه همایش «گسترش سواد آبی»، کارگاه‌های آموزشی تخصصی با محوریت کتاب انسان و محیط زیست برای 100 نفر از معلمان و کارشناسان آموزش و پرورش استان اردبیل برگزار شد.

انتهای پیام
captcha