بیانیه گام دوم، تذکره عبور انقلاب اسلامی به گام دوم است
کد خبر: 3866290
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
پژوهشگر مسائل سیاسی کشور:

بیانیه گام دوم، تذکره عبور انقلاب اسلامی به گام دوم است

گروه سیاست و اقتصاد ــ حجت‌الاسلام مهاجرنیا با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم تذکره عبور انقلاب اسلامی به گام دوم است، گفت: معنای تذکره خاص‌تر از معنای بیانیه است، تذکره عبور انقلاب اسلامی به گام دوم از سنخ معرفت، بینش و نگرش است و به معنای یادآوری همه هستی و موجودیت انقلاب، از مرحله مبارزات تا انقلاب و نظام‌سازی و چهل سال تجربه را شامل می‌شود.

بیانیه گام دوم، تذکره عبور انقلاب اسلامی به گام دوم استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد و پژوهشگر مسائل سیاسی امروز سوم دی ماه، در بیستمین نشست کرسی‌های آزاداندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» در دانشگاه طلوع مهر قم برگزارشد، با بیان ویژگی‌های برجسته بیانیه گام دوم در سه عنوان « تذکره انقلاب»، «تصحیح نگرش‌ها» و «توصیه‌های آینده» گفت: معنای تذکره خاص‌تر از معنای بیانیه است، تذکره عبور انقلاب اسلامی به گام دوم از سنخ معرفت، بینش و نگرش است و به معنای یادآوری همه هستی و موجودیت انقلاب، از مرحله مبارزات تا انقلاب و نظام‌سازی و چهل سال تجربه را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه شیخ مفید کتاب «الاعتقاد» مرحوم شیخ صدوق را شرح و تبیین و اصلاح کرد اسم آن را « تصحیح الاعتقاد» گذاشت و عنوان دوم نیز از این تحقیق اقتباس  شده، افزود: بیانیه گام دوم را تصحیح‌الاعتقاد نسبت به گام اول انقلاب اسلامی می‌دانم زیرا مقام معظم رهبری در بیانیه، در صدد اصلاح رویکردها، نگرش‌ها و داوری‌ها نسبت به گذشته انقلاب هستند و با عنایت به واقعیت‌ها، قرائتی صحیح از ارزش‌ها و گرایش‌های انقلاب برای جوانان ارائه داده‌اند.

مهاجرنیا گفت: عنوان سوم  بیانیه توصیه نامه گام دوم انقلاب اسلامی است، ایشان در پایان چهلمین سال انقلاب اسلامی در مقام ارائه نقشه راه حرکت به گام دوم انقلاب هستند، بنابراین با یادآوری کلیاتی از گذشته به عنوان مقدمه بیانیه توصیه‌های هفت‌گانه خود را برای تداوم انقلاب برمدار شعارهای هفت‌گانه‌ای که رمز پیروزی بودند، به جوانان آینده‌ساز ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه تبیین حکمت، فلسفه، انگیزه و اهداف بیانیه در سه مورد بینش‌ها، ارزش‌ها و کنش‌های انقلاب اسلامی، نیازمند تأمل و بررسی بیشتری است، گفت: در بخش بینش و نگرش، بیانیه به طور موجز برندهای بی‌نظیرانقلاب اسلامی را در مواردی یادآوری و گزارش می‌کند که همانند شالوده‌شکنی قطب‌بندی میان ابرقدرت‌ها، پیوند میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی در قالب نظریه نظام انقلابی، مقاومت چهل ساله، دین‌گرایی در عصر پایان ایدئولوژی‌ها،  پیوند میان واقعیت‌ها و آرمان‌ها در صحنه پر چالش گذشته است.

این پژوهشگر سیاسی با بیان اینکه همه مبانی موجود در بیانیه به بینش برمی‌گردد، افزود: چون مبانی از هست‌ها بحث می‌کند، بینش راجع به واقعیت‌ها و به چیزهایی که اتفاق افتاده و در بیرون وجود دارند، است.

وی ادامه داد: بنابراین شناخت انسان نسبت به هستی، جهان، انسان، قیامت و همه مسائل اساسی که در بیانیه به آن‌ها اشاره کرده، همه این‌ موارد شامل بینش است، رهبری می‌خواهد انقلاب اسلامی را به این بینش وصل کند، ارتباط بین خدا و انقلاب، و نصرت الهی و رضایت الهی و توکل به خدا در جاهای مختلف بیانیه دیده می‌شود.

جنبه‌های مثبت انقلاب به دنیا معرفی نشده است

مهاجرنیا گفت: در بیانیه خطوط اصلی انقلاب بیان شده است، اینکه انقلاب چه بود و چه شد و حتی نااندیشیده‌های انقلاب و نانوشته‌های انقلاب را به گونه‌ای یادآوری می‌کنند، حقیقت آن است که بسیاری از ابعاد انقلاب، هنوز ناگفته و نانوشته و حتی نااندیشیده باقی مانده است.

وی افزود: در این زمینه بسیار کوتاهی کردیم و حقیقتاً محققان، نویسندگان و عالمان ما در این بخش خیلی کوتاهی کردند، اگر نگویم ظلم کردند، خیلی چیزها باید می‌نوشتیم و ما می‌توانستیم الگوی انقلاب اسلامی را در بینش، دانایی، هست‌ها و واقعیت‌های آن را نوشته و به دنیا معرفی کنیم ولی این کار را انجام ندادیم.

این پژوهشگر مسائل سیاسی تصریح کرد: انقلاب در بیرون از ایران به این صورتی که حتی خودمان تلقی داریم، شناخته‌شده نیست، تبلیغات منفی علیه انقلاب ما آن‌قدر زیاد است که جنبه‌های مثبت انقلاب به دنیا معرفی نشده و ما هم کاری نکردیم و این مشکلی است که باید برایش تأسف خورد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: هستی و واقعیت انقلاب اسلامی در فرآیند شکل‌گیری و در طول چهل سال گذشته به یک نظام دانایی، تبدیل شد و در معرض  قضاوت و سنجش گرایش‌های مختلف قرار گرفت و همانند همه پدیده‌های بزرگ و واقعی، با تفسیرها و داوری‌ها و قرائت های گوناگون مواجه شد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف مهم رهبری انقلاب اسلامی آن است که حقایق و ارزش‌های آن را به خوبی تبیین و صحیح‌ترین و مستحکم‌ترین قرائت از انقلاب را در اختیار نسل‌های بعدی قرار دهد و لازم بود مستقیم و غیر مستقیم نسبت به گرایش‌ها، قرائت‌ها، تحریف، تکفیر، تکذیب‌ها، مواضع خوب و بد، و عناد و دشمنی‌ها در میان شخصیت‌ها، احزاب و گروه‌ها و کشورها، اعلام نظر کنند.

وی افزود: در بیانیه کنش‌های انقلاب اسلامی در دو بخش راه طی شده  و راه طی نشده درگام دوم بیان شده است، مقام معظم رهبری ویژگی راه طی شده انقلاب را بسیار دشوارتر از مسیر آینده توصیف می‌کنند زیرا انقلاب  اسلامی غریبانه با دشمنان فراوان و بدون الگوی قبلی و بدون تجربه عملی آغاز شد در حالی که تجربه عملی و کنشی موجود در اختیار نسل آینده قرار دارد. 

مهاجرنیا گفت: ایشان شعارهای اصلی انقلاب اسلامی را که ریشه در فطرت و دین و عقلانیت دارد به عنوان مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب را در هفت محور، علم و تجربه، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، عزت، استقلال و آزادی، عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی، به عنوان سرمایه‌های ارزشمند اقتدار و ایستادگی و استدامه انقلاب یاد می‌کنند.  

انتهای پیام
captcha