سردار سلیمانی؛ مصداق کمال مردانگی/ چه سازم به خاری که در دل نشیند؟
کد خبر: 3868809
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
واکنش اهالی قلم به شهادت سردار سلیمانی؛

سردار سلیمانی؛ مصداق کمال مردانگی/ چه سازم به خاری که در دل نشیند؟

گروه ادب ــ نویسندگان و اهالی قلم با انتشار پیام‌هایی، اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی را محکوم کردند.

واکنش اهالی قلم به شهادت سردار سلیمانیبه گزارش ایکنا؛ جمعی از اهالی قلم با انتشار پیامی در صفحات اجتماعی خود به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی واکنش نشان دادند.

شجاعی: قاسم سلیمانی اقیانوسی عمیق و کتوم بود

سیدمهدی شجاعی، نویسنده، در پیامی قاسم سلیمانی را اقیانوسی عمیق و کتوم دانست که با وجود غرائب نهفته در اعماق، بر ساحل نگاهش امواجی نرم و آرام داشت. در متن این پیام آمده است؛

وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ

الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

مردی با بال‌های شهادت به ملاء اعلی عروج کرد که زمین، سنگینی قدم‌هایش را بر گرده خود می‌فهمید و آسمان به سایه‌اش بر سر او می‌بالید. او اقیانوسی عمیق و کتوم بود که علیرغم غرائب نهفته در اعماق، بر ساحل نگاهش امواجی نرم و آرام داشت. او کوهی استوار و شامخ‌ بود که هیچ طوفانی توان لرزاندش را نداشت.

سردار قاسم سلیمانی مصداق تمام و کمال مردی و مردانگی و تعین مجاهد فی سبیل الله در عصر ما بود. شخصیتی منحصر به فرد که مشابه و نظیر نداشت و قرن‌ها بود که مادر گیتی کسی، چون او را به بشریت اهدا نکرده بود.

وجودش چنان از عظمت خدا لبریز بود که هرچه جز او را کم و کوچک می‌دید. ترس را نمی‌شناخت و با خستگی و نومیدی بیگانه بود. پرداختن به کار‌های بزرگ، هیچ‌گاه از توجهش نسبت به امور کوچک نمی‌کاست. او با دست‌های اعجازگرش، عقل و عشق را به هم پیوند زده بود و با نگاه آسمانی‌اش مهر و رقت و عطوفت را با اقتدار و سلحشوری و صلابت آشتی داده بود.

عشق به حضرت محمد مصطفی و علی مرتضی و اهل بیت عصمت و طهارت، مهر و عاطفه وجودش را به همه ابنای بشر تعمیم داده بود. سینه آسمانی او صندوقچه اسراری بود که جز خودش هیچ کس از عهده حمل آن برنمی‌آمد.

او کسی بود که در معرفت و سلوک غبطه عارفان و سالکان را برمی‌انگیخت و در هوش و کیاست و فراست، رشک برجسته‌ترین طراحان و سیاستمداران جهان و در شجاعت و رشادت، حیرت بی‌باک‌ترین دلیران و جنگاوران.

او مردانه می‌جنگید تا ریشه وحشت و ترور را در جهان بخشکاند و صلح و آرامش ماندگار را برای بشر به ارمغان بیاورد. نه تنها ملت ایران که دنیای تشیع و جهان اسلام، به هر چه از امنیت و آرامش و عزت رسیده‌اند، الی الابد وامدار مجاهدت‌های بی‌بدیل اویند.

خداوند درجات عالی اش را متعالی گرداند و شفاعت او را در حق درماندگان و زمین‌گیرانی، چون ما بپذیرد.

طوبی له و حسن مأب

محمدرضا سرشار: شهادت بزرگترین استراتژیست ضد تروریسم

محمدرضا سرشار، نویسنده پیشکسوت در پیامی شهادت این سردار پاسدار را تسلیت گفت که در متن آن آمده است:

بسم‌الله القاصم الجبارین

هر شب ستاره‌ای به زمین می‌کشند و باز

این آسمان غمزده، غرق ستاره‌هاست

سرانجام روح بزرگ سرگردانی که سال‌ها کلافه از تنگی قالب تن و بی‌تاب از شوق دیدار یاران قدیم و وصال رفیق اعلی، پیوسته مجنون‌وار، گستره‌ای به وسعت ایران و عراق و سوریه و لبنان و فلسطین و ... را درمی‌نوردید و در آسمان و زمین و کوه و تپه و ماهور و هامون و شهر و روستا، پشت هر خاکریز و دیوار و درون هر سنگر و خرابه و میدان و کوچه و خیابان، شهادت را به آرزو می‌جست، قفس تنگ تن را شکست و در آسمان بیکران رضوان و رحمت الهی، به پرواز درآمد.

این شرف و عزت و سعادت ابدی، بر او و همراهانش، مبارک باد!

بزرگترین استراتژیست ضد تروریسم دولتی جهان، در آتش قهر و کینه کور بزرگترین نظام مولد تروریسم دولتی جهان سوخت، تا یک بار دیگر، به کند ذهن‌ترین و دیرباورترین افراد - و در رأس آنها، کدخداپرستان داخلی- ثابت کند که احترام به استقلال و آزادی و حقوق ملل و افراد و بشر و ترهاتی از این دست، جز ابزار‌هایی برای فریب و تحمیق مردم جهان و تثبیت و تداوم سلطه استکبار بر آنان نیست!

از آن سو، نظام سلطه، به پیشوایی تاجر فاسد فاسق بی‌فرهنگی، چون ترامپ و همفکرانش، با آلودن دستان پلشت خود به این خون‌های پاک، برای خویش، ننگ و ذلت ابدی را خریدند.
این عصاره‌های بی‌فضیلتی و انحطاط و شقاوت، اگر اندک دانشی می‌داشتند و قدری تاریخ خوانده بودند و راز جوشش و رویش و نیروی سهمگین افشاگر و فروکش خون شهید را می‌دانستند، چه بسا مرتکب چنین حماقت بزرگی نمی‌شدند؛ و تتمه نفوذ و اعتبار شیطانی خویش را، این‌گونه در معرض خطر قرار نمی‌دادند.

خون پاک شهید سلیمانی و همراهانش، در امتداد جریان خون‌های همه خداخواهان و آزادگان حق‌جویی است که از ابتدای خلقت – هابیل - بر زمین ریخت، و نقطه اوج آن در عاشورا و کربلا بود؛ و زان پس نیز الهام‌بخش شهدای انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و خط مقاومت در فلسطین و لبنان و سوریه و یمن و عراق و ... شد؛ و در آینده نیز موجد و پیشران شهدایی خواهد شد که در تداوم این راه، به طلب انتقام این خون‌ها و خون‌هایی که برای گرفتن انتقام آن‌ها بر زمین ریخته خواهند شد، خواهد بود. تا آن زمان که منتقم آخرین ظهور کند؛ و در سایه او، جهان در صلح و آرامش خدایی، رنگ آسایش بی‌خدشه را به خود ببیند. همان گونه که فرمود: «لکم فی القصاص حیات یا اولی الالباب.» و «فانتظروا، انی معکم، منتظرون.»

این هنوز از نشانه سحر است

باش تا صبح دولتت بدمد!

دولت آبادی: من در اندوه عمیق سوگوارم

یادداشت محمود دولت‌آبادی، نویسنده مشهور کشورمان نیز در روزنامه ایران منتشر شده به شرح زیر است:

به پا گر خَلَد خاری آسان برآید

چه سازم به خاری که در دل نشیند!

از لحظه‌ای که خبر فاجعه ترور سردار قاسم سلیمانی را شنیدم، مفهوم این عبارات بالا ذهنم را رها نمی‌کند: چه سازم به خاری که در دل نشیند؟ و ازخود می‌پرسم آیا این است سرنوشت همه فرزندان شایسته این آب و خاک، با هر اندیشه و هر گرایشی؟ انهدام؟

باری… ایران بار دیگر یکی از فرزندان شایسته خود را با دریغ تمام، از دست داد. شخصیتی که سدی سترگ در برابر خون آشامان داعش برآورد و مرز‌های کشور ما را از نکبت حضور آنان ایمن داشت. من نیز در اندوه عمیق از دست دادن آن انسانی که شخصاً دورادور دوست می‌داشتمش، سوگوارم.

احمد شاکری: بغضی گلوگیر به اندازه یکایک حق طلبان

احمد شاکری از نویسندگان، پژوهشگران و منتقدان ادبی کشورمان نیز در یادداشتی این اقدام دولت آمریکا را محکوم کرد. در متن این یادداشت آمده است؛

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.

شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی آتشی از خشم و کوهی از اندوه و غم را بر دل‌های آزادگان و حق جویان عالم افکند. معنویت و خلوص این روح آسمانی، ایران اسلامی را عاشورایی کرد تا مشخص شود این آتش، از تبار حرارتی است که دل‌های آزادگان عالم در غم شهادت ابی عبدالله الحسین با آن آشنا است.

محبت بی‌پایان به سرباز مجاهد ایران اسلامی، غم بی‌حدی را در از دست دادن او رقم می‌زند. این غم با بغضی گلوگیر به اندازه یکایک حق طلبان، نفس‌ها را در سینه‌ها حبس می‌کند؛ و این نفسِ انباشته، چون رعدی در آستانه خروش و انتقام است. خون صد‌ها و هزاران شخصیت بی‌بدیلی، تاکنون ریشه‌های درخت انقلاب را آبیاری کرده‌اند و قلم‌های بسیاری از شهیدان نوشته‌اند. اما بی‌تردید تجربه‌ای که اکنون در آن واقع شده‌ایم از کم‌نظیرترین نمونه‌ها در طول تاریخ انقلاب اسلامی است.

خون شهید حاج قاسم سلیمانی موج می‌زند و گویا هیچ ساحلی برای آرامش پذیری آن نیست. اکنون نسل متولد دهه هفتاد و هشتاد، در حال درک تجربه‌ای از عظمت شهادت و عزت آن هستند که فراتر از هر سخن و نوشته‌ای است. اکنون در حال تنفس در روز‌ها و لحظات درخشانی هستیم که نویسندگان امروز ادبیات دفاع مقدس و رزمندگان دیروز دفاع مقدس در کنار جوانان و نوجوانان در حال تجربه‌ای مشترک‌اند. تجربه‌ای که به اندازه عشق و علاقه همگان به قهرمان ملی و مجاهد فی سبیل الله برای تمامی مان نزدیک و ملموس است.

اکنون شعر شاعران، خاطره راویان، تصویرگری تصویرگران و تاویل اهل معنی و نظر، همگی به دنبال ثبت واقعه‌ای هستند که در جان یکایکمان حضور دارد. این تجربه عمیق معنوی، جمعی و بی نظیر، خود از الطاف رحیمیه الهی است. اگر تا کنون روایت شخصیت‌های دفاع مقدس در صدد معرفی چهره‌های تابناک این دوران بی مانند بودند. اگر زندگی نامه شهدا در صدد نزدیک سازی مخاطبان به زیست با برکت آن انوار قدسی بودند. اکنون، هر آزاده و حق جویی خود روضه خوان شهید عالی مقام سردار سلیمانی است.

این حرکت جمعی مبارک و این توجه سیل دل‌ها به شخصیتی که او را در عمق جان ستایش می‌کردند بالاتر از هر روایتی است. بالاتر از هر قلمی است. حقیقتی است که قلم به آن تعظیم می‌کند و در مقابل آن سر می‌شکند. هر دلی که از غم این شهادت به درد آمده باشد خود قلم مجسم آن خواهد بود. جوانان و نوجوانان این دوران با شهادت شهید سرافراز قاسم سلیمانی و یارانش این فرصت را خواهند یافت که شور معنوی و مقدس دوران دفاع مقدس را عمیقا درک کنند.

این شهادت ما را به ریشه‌هایمان پیوند داد. ما را از سرچشمه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی سیراب کرد. امر مبارکی که جز خون پاک شهید قادر به انجام آن نیست. این غم عظیم را، این غم مبارک را باید جرعه جرعه نوشید. باید آن را همانند شهد شیرین شهادت برای قاسم بن الحسن چشید. باید با پیوند این غم با غم آل الله سرمست توحید شد.

رضا اسماعیلی: خونی تازه در کالبد «مقاومت»

رضا اسماعیلی در یادداشتی به مناسبت شهادت سردار پاسدار اسلام قاسم سلیمانی نوشت:

زیر شمشیر غمش رقص‌کنان باید رفت

کان که شد کشته او نیک سرانجام افتاد

از زمان شنیدن خبر شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی تا این لحظه، به طرز غریبی حماسه شهادت سردار رشید اسلام مصطفی چمران در ذهنم تداعی می‌شود. هر چند این دو شهید در دو جبهه مختلف می‌جنگیدند، اما اخلاص، صلابت، شجاعت، بی ادعایی، و شوق شهادت سیمای نورانی آن‌ها را سخت به هم مانند کرده بود.

دیروز با انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی – همچون سال ۶۰ که شهید چمران آسمانی شد – داغی سنگین بر جان ملت ایران آوار شد. اما یقین دارم که خون سرخ و جوشان او همچون چشمه ساری زلال، در کالبد حق خواهان و آزادگان روحی دوباره خواهد دمید و شجره طیبه «مقاومت و پایداری» را در جهان اسلام بالنده‌تر خواهد کرد.

سلام و درود خدا بر روح پرفتوح سردار رشید و پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و یاران ایثارگرش که سند استقلال و آزادی ایران را با نثار خون پاک خویش امضا کردند.

مختارپور: سردار سلیمانی الگوی تراز مؤمن انقلابی است

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در پیامی ضمن تسلیت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نوشت، بخشی از متن این پیام به این شرح است:

بسم الله القاصم الجبارین

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

هیچ عاقبتی جز شهادت برای سردار دلاوری، چون حاج قاسم سلیمانی متصور نبود. سرداری که به واسطه بیش از چهار دهه جهاد صادقانه و خالصانه در راه خدا، اسطوره‌ای ملی برای ایرانیان و نماد حق طلبی برای آزادگان جهان شناخته می‌شد.

حاج قاسم تنها یک فرمانده نظامی نبود بلکه مرام و مسلک او مرام جوانمردی، اخلاق‌مداری، مردم‌داری، ایران دوستی و عشق به فرهنگ ایرانی-اسلامی و دوستدار کتاب و کتابخوانی بود و برای بسیاری از جوانان، الگوی تراز مومن انقلابی به حساب می‌آید.

سردار سرافراز اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی در این سال‌ها با فرماندهی محور مقاومت در جهان اسلام بذر امیدی در دل ملت‌های ستمدیده کاشت که ان شاء الله خون مطهر ایشان و همرزمان‌شان استحکام و پیروزی این محور در جهان اسلام را تضمین می‌کند.

هر چند بزرگترین انتقام بر اساس سنت‌های الهی، از قاتلان آن شهید بزرگوار، در همان لحظه که تصمیم به این ترور وحشیانه گرفتند، گرفته شد و نام منحوس‌شان به عنوان قاتلان پاک‌ترین فرزندان اسلام و ایران در تاریخ ایران و جهان ثبت شد؛ اما همچنان باید منتظر سیلی ده برابر محور مقاومت به خود باشند.

انتهای پیام
captcha