«تأثیر اندیشه‌های امام خمینی بر سیاست خارجی ایران» خواندنی شد
کد خبر: 3871045
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶

«تأثیر اندیشه‌های امام خمینی بر سیاست خارجی ایران» خواندنی شد

گروه ادب ــ کتاب «تأثیر اندیشه‌های امام خمینی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» به قلم رحمت مهدوی و مهدی افروزی و به همت انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

«تأثیر اندیشه‌های امام خمینی بر سیاست خارجی ایران» خواندنی شدبه گزارش ایکنا؛ کتاب «تأثیر اندیشه‌های امام خمینی بر سیاست خارجی ایران» از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ در بخش اول ابتدا به کلیات و مفاهیم اصلی پژوهش پرداخته شده و سپس در فصل دوم به اصول نظری برگرفته از اندیشه امام خمینی(ره) در باب سیاست خارجی، مانند دفاع از کیان اسلام و مسلمین، گستره روابط بر اساس مبانی اسلامی و انسانی، نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری پرداخته است.

در بخش دوم نیز به رویکرد عملی امام خمینی در باب سیاست خارجی در قالب دو فصل پرداخته شده است. برهمین اساس ابتدا در فصل اول به مواضع امام در برابر وقایع مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت موقت پرداخته و سپس در قالب فصل دوم تأثیر مواضع امام بر وقایع سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس اشاره شده است.

این کتاب مبتنی بر شیوه‌ای روشمند و علمی به رشته تحریر درآمده است، در واقع نظر به نقش محوری اندیشه‌های امام خمینی(ره) در حوزه سیاسی خارجی، آراء و افکار ایشان در شکل‌گیری مبانی و اصول سیاست خارجی کشورمان را توصیف و تبیین کرده و با عنایت به بازتاب اندیشه‌های ایشان در قانون اساسی، تحت عناوین و تعابیری، چون دفاع از کیان اسلام و مسلمین، گسترش روابط براساس مبانی اسلامی و انسانی، نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، اصل نه شرقی نه غربی، کمک به نهضت‌های آزادی‌بخش، صدور انقلاب اسلامی، روابط حسنه و مدارا و نیز به صورت عملی این آراء و افکار با وقایعی، چون عضویت در جنبش عدم تعهد، لغو قرارداد کاپیتولاسیون، تسخیر لانه جاسوسی، واقعه طبس، محکومیت دیوان بین المللی لاهه، جنگ با رژیم بعثی، شورای همکاری خلیج فارس، قرارداد مکپ دیوید، مخالفت با رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی و ... را مورد مداقه قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نیز در پیشگفتار این کتاب می‌نویسد: دستاورد بزرگ حضرت امام خمینی(ره) برای ایران استقلال بود. عنصر اساسی این تفکر آن است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران صرفاً براساس مبانی اعتقادی بومی و منافع ملی تنظیم شود و ظرفیت‌های کشور هرگز در راستای منافع و خواست‌های بیگانگان قرار نگیرد. سیاست خارجی از منظر اندیشه‌های امام خمینی(ره) متأثر از بی‌طرفی فعال است و در چنین اندیشه‌ای حمایت از ملت‌های ستمدیده بخشی از وظیفه دستگاه دیپلماسی است. در پیگیری چنین سیاستی محاسبات مادی و منفعت‌گرایانه جای خود را به یک رویکرد مسئولانه می‌دهد. این همان عنصری است که ما آن را اصول محوری در سیاست خارجی می‌نامیم.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: در قضیه حکم اعدام سلمان رشدی شاید مهم‌ترین سؤال این باشد که دلیل صدور حکم اعدام سلمان رشدی توسط امام خمینی چه بود؟ زیرا عده‌ای این شبهه را مطرح می‌کنند که اگر امام خمینی قصد داشت سلمان رشدی کشته شود، چرا برای این کار افرادی را بی‌سر و صدا برای ترور وی گسیل نکرد و به جای این کار، فتوای عمومی صادر کرد؟ در پاسخ می‌توان گفت که این اقدام امام بیشتر در چارچوب اصل دفاع از کیان اسلام و مسلمین به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول سیاست خارجی نزد ایشان بود، زیرا سلمان رشدی با این اقدام خود نسبت به باور‌ها و اعتقادات دینی بیش از یک میلیارد مسلمان توهین کرده بود و با قلمداد کردن قرآن، به عنوان آیات شیطانی با همراهی قدرت‌های غربی، کتابی علیه کل جهان اسلام نوشته بود تا در افکار عمومی جهان اسلام را به طور عام و قرآن را به طور خاص برگرفته از شیطان جلوه دهد و به این ترتیب کیان اسلام و مسلمین را زیر سؤال ببرد.

یادآور می‌شود، کتاب «تأثیر اندیشه‌های امام خمینی بر سیاست خارجی ایران» با شمارگان هزار نسخه و بهای ۲۴ هزار تومان به همت انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha