ارسال 993 اثر به بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه/ 67 اثر متعلق به طلاب غیرایرانی است
کد خبر: 3873004
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹

ارسال 993 اثر به بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه/ 67 اثر متعلق به طلاب غیرایرانی است

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیر بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه 993 اثر اعم از پایان‌نامه و کتاب به این همایش رسیده است، گفت: 67 کتاب از سوی طلاب غیرایرانی از کشورهای آذربایجان، بحرین، تاجیکستان، عراق، هند، مراکش و ... دریافت شده است.

ارسال 993 اثر به بیست و یکمین جشنواره کتابسال حوزه/ ارسال 67 کتاب از سوی طلاب غیرایرانیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، دبیر بیست و یکمین دوره همایش کتاب سال حوزه علمیه، 30 دی‌ماه در نشست خبری گفت: در همایش کتاب سال، کتب علوم اسلامی و انسانی تولیدشده از سوی حوزویان طی یکسال گذشته به دبیرخانه ارسال می‌شود.
وی افزود: 933 اثر در سال قبل در قالب کتاب و پایان‌نامه از خواهران و آقایان به دبیرخانه رسید؛ مجموعه آثار در 20 گروه  مختلف دسته‌بندی شده و با حضور استادان برجسته و صاحب قلم ارسال، توزیع  و ارزیابی شدند.
مقیمی‌حاجی ادامه داد: دو مرحله ارزیابی، یکی در سطح هیئت‌های داوری انجام شد و 169 اثر به مرحله دوم ارزیابی راه یافتند و به ارزیابی تفصیلی رسیدند.
مقیمی حاجی تصریح کرد: در کتب علمی پژوهشی 243 اثر، علمی ترویجی 271 اثر، فرهنگی تبلیغی 63 اثر، تقریرنویسی، 5 اثر و سایر 136 اثر و همچنین 215 پایان‌نامه سطح چهار و دکتری به این دوره همایش واصل شده است.
وی با بیان اینکه بانوان 51 کتاب و 15 پایان‌نامه و آقایان 667 کتاب و 200 پایان‌نامه تولید و به این همایش ارسال کرده‌اند، بیان کرد: 651 کتاب و 200 پایان‌نامه از سوی طلاب ایرانی و 67 کتاب و 15 پایان‌نامه از سوی طلاب غیرایرانی از کشورهای آذربایجان، بحرین، تاجیکستان، عراق، هند، مراکش و ... در دبیرخانه مورد ارزیابی قرار گرفتند.
دبیر همایش کتاب سال بیان کرد: به دنبال اولویت‌های پژوهشی که در سال قبل اعلام کردیم، آسیب‌های اجتماعی، بیانیه انقلاب، اقتصاد مقاومتی، الگوی پیشرفت، جمعیت، زن و خانواده، سبک زندگی اسلامی، علوم انسانی و انسانی، فضای مجازی، هنر و فلسفه هنر اولویت‌های امسال کتاب سال بوده است.
مقیمی حاجی با بیان اینکه در مجموع 115 اثر برخوردار از امتیاز ویژه داشتیم، اظهار کرد: از مجموع آثار 169 اثر به مرحله دوم رسید که در نهایت با بیش از 4 هزار ارزیابی اجمالی و 500 ارزیابی تفصیلی سه کتاب و دو پایان نامه حائز رتبه برتر و برگزیده شدند؛ 12 کتاب و 11 پایان به عنوان اثر شایسته تقدیر و 26 کتاب و پایان نامه تحسین شده و لوح تحسین دریافت می‌کنند.
وی با بیان اینکه در سال جاری 28 مقاله به مرحله دوم راه یافت و سه مقاله منتخب معرفی می‌شوند، افزود: مجموع فصلنامه‌هایی که در حوزه منتشر می‌شوند، می‌توانستند در بخش مقالات حضور یابند تا با داوری هیئت داوران مقالات برتر منتخب شوند.
 
برگزاری همایش با سخنرانی آیت‌الله سبحانی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ادامه این نشست، گفت: بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان بزرگترین رویدارد علمی در حوزه روز پنجشنبه، سوم بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اهداف این همایش تصریح کرد: شناسایی کتاب و نویسندگان برتر حوزوی و معرفی آنان به جامعه، حمایت و تشویق نویسندگان برتر، تقویت روحیه پژوهش در حوزه و ارتقای سطح علمی دینی، تولید کتاب استاندارد، تبیین نقش حوزویان در مرزهای دانش و ... از جمله اهداف این همایش است.

میرمعزی تصریح کرد: در کنار بیست و یکمین همایش کتاب سال، سومین جشنواره مقالات علمی پژوهشی حوزه هم برگزار خواهد شد. در این دوره، 933 اثر در قالب کتاب و پایان‌نامه و از میان 1400 مقاله تولید شده در حوزه، 110 مقاله منتخب هیئات تحریریه مجلات به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه با بیان اینکه این مراسم روز سوم بهمن‌ماه از ساعت 9 در سالن مدرسه عالی دارالشفاء برگزار خواهد شد، گفت: در این مراسم، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه سخنرانی می‌کند و در ادامه از  آیت‌الله خرازی به پاس مجاهدات علمی و تهذیب نفس و تربیت شاگردان، تقدیر و تجلیل خواهد شد. آیت‌الله‌العظمی سبحانی هم در خاتمه این همایش سخنرانی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه تجلیل از برترین‌ها از دیگر برنامه‌های این همایش است، گفت: ثمرات سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های پژوهشی حوزه در این همایش ظهور و بروز می‌یابد و کسانی که در عرصه پژوهش فعال هستند و سیاست‌های پژوهشی برای آنان سیاستگذاری می‌شود، طلاب سطوح یک تا چهار حوزه هستند.

معاون پژوهش حوزه از تدوین برنامه جامع پژوهشی طلاب خبر داد و افزود: این برنامه ابلاغ شده که در سطح یک به صورت اجباری در حال اجراست و در سطوح  دیگر هم به تدریج الزامی خواهد شد.

تدوین برنامه جامع پژوهش برای استادان

وی با بیان اینکه برنامه جامع پژوهشی برای استادان و آئین‌نامه تأثیر فعالیت آنان در رتبه‌بندی هم تدوین شده است، گفت: ما حداقل شش هزار استاد در حوزه داریم که این برنامه جامع می‌تواند به ارتقای آنان کمک کند.

وی افزود: ساماندهی و هم‌افزایی میان واحدهای پژوهشی اعم از گروه، موسسه، مرکز و پژوهشکده و پژوهشگاه از طرح‌های کلان در دست اقدام معاونت پژوهش حوزه است.

میرمعزی تصریح کرد: ساماندهی و هم‌افزایی میان مجلات علمی پژوهشی هم از دیگر برنامه‌های حوزه علمیه است و از همه مهمتر پرداختن به مباحث محتوایی یعنی نظام آموزش پژوهش‌محور است که به تدریج عناصر آن در نظام آموزشی حوزه تزریق خواهد  شد.

وی همچنین با بیان اینکه رقابت در همایش کتاب سال دشوار است، گفت: برای رعایت انصاف، جشنواره علامه حلی را برای طلاب جوان برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا رقابت در سطح خود آنان شکل بگیرد.

میرمعزی با بیان اینکه برای هر سطحی از طلاب، مهارت پژوهشی مانند منبع‌یابی، فیش‌برداری و روش تکنیک و پژوهش آموزش داده می‌شود، تصریح کرد: تمرین پژوهش در طلاب و تشویق آنان به تقریرنویسی از دیگر کارهایی است که در راستای تحقق طرح جامع اجرا می‌شود.

نیازسنجی 9 رشته

معاون پژوهش حوزه همچنین در مورد ایجاد حلقه ارتباطی میان پژوهش و نهادهای اجرا با بیان اینکه این مشکل تنها مخصوص حوزه نیست و برای دانشگاه هم مطرح است، بیان کرد: ارتباط وثیق‌تری در سالیان اخیر بین بخش‌های پژوهشی حوزه و نیازهای جامعه صورت گرفته و در این راستا در 9 رشته نیازسنجی پژوهشی منتشر شده است.

وی با بیان اینکه اخیراً نیازسنجی کلان منتشر شد، از انجام نیازسنجی استانی و منطقه‌ای خبر داد و تصریح کرد: سامانه نیازسنجی به صورت پویا تدوین شده است و به زودی راه‌اندازی خواهد شد، گرچه با محدویت‌های شدید مالی روبرو هستیم.

300 گرایش و زیررشته تخصصی در حوزه

وی با بیان اینکه ایجاد رشته‌های تخصصی از کارهای بر زمین مانده در متن حوزه بود، اظهار کرد: گاهی شاهد بودیم مشکلات در حوزه بر زمین می‌ماند، چون رشته تخصصی در متن حوزه ایجاد نشده بود، ولی الان این رشته‌ها وارد متن شده و در این راستا، 15 رشته تخصصی و 300 رشته و زیررشته و گرایش مثل سبک زندگی را در سطح سه تعریف کرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha