اوج‌گیری رویدادهای قرآنی کشور در دومین هفته بهمن‌
کد خبر: 3875119
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
نگاهی به اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

اوج‌گیری رویدادهای قرآنی کشور در دومین هفته بهمن‌

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دومین هفته بهمن‌ماه با برگزاری نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی قرآن و نشست مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی آغاز شد، با مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل و جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن ادامه یافت و با برپایی آزمون انتخابی نماینده ایران در رشته ترتیل مسابقت بین‌المللی و آغاز حرکت کاروان قرآنی انقلاب به جنوب کشور به پایان رسید.

جمعه //////// اوج‌گیری رویدادهای قرآنی کشور در دومین هفته بهمن‌ماه

به گزارش ایکنا؛‌ در اولین روزهای هفته دوم بهمن‌ماه شاهد برگزاری نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی قرآن و جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بودیم، در نشست خبری نمایشگاه قرآن از آغاز فراخوان دریافت ایده‌ها و انتخاب شعار نمایشگاه خبر داده شد و در جلسه مجمع مشورتی نیز نخستین مأموریت رسمی به اتحادیه قرآنی مدغم قبل از تشکیل آن داده شد.

در اواسط این هفته و با توجه به نزدیک شدن به ایام‌الله دهه فجر مهم‌ترین خبر تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل بود. مراسمی که صبح روز هشتم بهمن‌ماه با حضور پرشور جامعه قرآنی برگزار و طی آن بیانیه‌ای نیز از سوی جامعه قرآنی صادر شد.

انتخاب هیئت رئیسه کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، برگزاری شانزدهمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، برگزاری جلسه کمیته اجرایی ستاد ویژه‌برنامه‌های قرآنی بزرگداشت سپهبد شهید قاسم سلیمانی، نشست خبری بیست‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه روستاییان و عشایر،‌ آزمون انتخابی نماینده کشورمان در رشته ترتیل سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران و آغاز حرکت کاروان قرآنی انقلاب از دیگر خبرهای مهم این هفته بود که در ادامه نگاهی گذرا به برخی از آنها خواهیم داشت.

برنامه‌های ستاد قرآنی گرامیداشت سردار شهید سلیمانی 
در اولین روز هفته جاری حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم طی گفت‌وگویی به بیان فعالیت‌های این سازمان در مناسبت‌های مختلف پیش رو پرداخت. وی در بخشی از صحبت‌های خود در رابطه با برنامه‌های کمیته قرآن ستاد گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی که ریاست آن نیز برعهده سازمان دارالقرآن است، گفت: یکی از نقاط ضعفی که در رابطه با برنامه‌های قرآنی دهه فجر وجود دارد، این است که تاکنون یک برنامه منسجم ملی برای این ایام تعریف نشده است. برگزاری محافل قرآنی با رویکرد گرامیداشت سردار شهید سلیمانی، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در دهه فجر، جشنواره‌های قرآنی مختلف، دیدار با خانواده شهدای قرآنی، تبیین مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب، استفاده از مفاهیم قرآنی برای گفتمان‌سازی فرهنگ جهاد و شهادت و مبارزه با استکبارستیزی و ... از جمله برنامه‌هایی است که در این سازمان انجام خواهد شد.

جمعه //////// اوج‌گیری رویدادهای قرآنی کشور در دومین هفته بهمن‌ماه
آغاز فراخوان طرح‌های نمایشگاه قرآن 
روز یکشنبه ششم بهمن‌ماه اولین نشست خبری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. عبدالهادی فقهی‌زاده، رئیس این دوره از نمایشگاه در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست خبری با بیان اینکه زمان انتخاب شده برای برگزاری نمایشگاه به دلیل تأخیر در برگزاری نمایشگاه کتاب تعیین شده است، افزود: شعار این دوره از نمایشگاه «قرآن؛ کتاب رشد و رویش» است و همچنین، کمیته ویژه ما در این دوره از نمایشگاه، کمیته کودک و نوجوان خواهد بود که با درون‌مایه اخلاق، معنویت، سبک زندگی دینی، پرورش نیروهای انسانی قوی و توانمند، تقویت اعتماد به نفس و تقویت عزت و اقتدار ملی آغاز به کار خواهد کرد.

اولین مأموریت اتحادیه قرآنی مدغم قبل از تشکیل رسمی 
در این روز همچنین یکصد‌وهفتمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به منظور بررسی پنج موضوع برگزار شد. در بخشی از این جلسه گزارش راهبردی موسسات مردمی قرآنی کشور ارائه و مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه تصمیم گرفته شد تا ابتدا گزارشی جامع و راهبردی از آخرین وضعیت موسسات تدوین شود و بر اساس آن به صورت برنامه جامع حمایت از موسسات قرآنی کشور، طرحی ارائه شود. در نهایت در مورد اولین دستور جلسه این مجمع و به پیشنهاد «رحیم قربانی»، مدیرعامل اتحادیه موسسات فرهنگی قرآن و عترت مردمی کشور مقرر شد تا پس از ادغام دو اتحادیه قرآنی،‌ این گزارش از سوی اتحادیه مدغم تهیه شود. بر همین اساس به اتحادیه مدغم پس از ادغام نهایی مأموریت داده شد تا «طرح جامع توسعه مشارکت فعالیت‌های قرآنی مردمی» و طرح «توانمندسازی موسسات مردمی» را تولید کند و ارائه دهد.

جمعه //////// اوج‌گیری رویدادهای قرآنی کشور در دومین هفته بهمن‌ماه
انتخاب هیئت رئیسه کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت 
طی روزهای گذشته جلسه کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با حضور اعضای جدید آن برگزار و طی آن در مورد اعضای هیئت رئیسه این کمیته تصمیم‌گیری شد که بر اساس آن «محمدعلی خواجه‌پیری» همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین «مصطفی رستمی»، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز به عنوان نائب‌رئیس این کمیته انتخاب شد. «حسن محمدی» مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت مردم‌نهاد نیز به عنوان منشی جلسات معرفی شد.
اعلام آمادگی اوقاف برای واگذاری یک مسئولیت 
در این هفته و پس از یک وقفه طولانی، شاهد برگزاری شانزدهمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، در روز، هفتم بهمن‌ماه و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمهدی خاموشی»، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، «مهدی قره‌شیخلو»، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و دیگر اعضای این ستاد بودیم. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این جلسه گفت: اگر این ستاد به اهداف و وظایفی که برایش تعریف شده است، نرسد، هیچ ضرورتی ندارد در سازمان اوقاف و امور خیریه مستقر باشد. ما این آمادگی را اعلام می‌کنیم که مسئولیت این ستاد را به هر دستگاهی که آمادگی دارد، بسپاریم.

جمعه //////// اوج‌گیری رویدادهای قرآنی کشور در دومین هفته بهمن‌ماه
جزئیات کاروان قرآنی انقلاب 
روز سه‌شنبه هشتم بهمن‌ماه «احمد ابوالقاسمی»، قاری بین‌المللی و مسئول کاروان قرآنی انقلاب به بیان جزئیاتی از سفر این کاروان در ایام دهه فجر پرداخت. وی با بیان اینکه سفر این کاروان از روز سه‌شنبه، ۸ بهمن آغاز خواهد شد، گفت: بعد از تجدید میثاق جامعه قرآنی کشور که طبق روال هرساله صورت می‌گیرد، اولین محفل انس با قرآن در جوار حرم مطهر امام خمینی(ره) از ساعت ۹:۳۰ برگزار می‌شود و پس از پایان این محفل، سفر این کاروان به طور رسمی از حرم مطهر آغاز خواهد شد. اولین مقصد ما در جنوب کشور، شهر کرمان خواهد بود که قرار است روز پنجشنبه، ۱۰ بهمن‌ماه ضمن غبارروبی گلزار شهدای این شهر، در جوار مزار مطهر سردار بزرگ پرافتخار، شهید سپهبد قاسم سلیمانی محفل انس با قرآن با حضور مردم خونگرم این شهر برگزار شود. این پیشکسوت قرآنی از شهرهای میناب، سیریک، بندر جاسک، کنارک، قصر قند، چابهار به عنوان مقاصد بعدی این کاروان برای اجرای محافل انس با قرآن نام برد.
تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل 
در این روز همچنین شاهد برگزاری مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی کشور با آرمان‌های امام خمینی(ره) بودیم. این مراسم با حضور اساتید، قاریان، حافظان و فعالان قرآنی کشور در محل حرم مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و در بخشی از آن «حمید شاه‌آبادی» معاون صدای سازمان صداوسیما به بیان سخنانی پرداخت و گفت: امام راحل بنیان حرکت خود را بر مبنای الهام از قرآن کریم آغاز کرد و آن چیزی که امام(ره) سرلوحه خود قرار داد، جهان‌بینی الهی بود که در مقابل جهان‌بینی مادی قرار داشت.

جمعه //////// اوج‌گیری رویدادهای قرآنی کشور در دومین هفته بهمن‌ماه
دعوت جامعه قرآنی از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن 
همچنین در این روز بیانیه جامعه قرآنی به مناسبت چهل و یکمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی روز، صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی برای فرو ریختن سد پولادین مقاومت اسلامی در سراسر جهان و ایجاد موانع در حرکت رو به رشد این جبهه، همسو با جنگ تمام عیار و ایجاد فشار بر محور مقاومت و ایجاد چنددستگی در میان امت اسلام با تکیه بر دولت‌های وابسته حاکم در برخی کشورهای مسلمان و به کارگیری گروهی جنایتکار به نام داعش تلاش نمودند تا از گسترش اسلام ناب محمدی در سطح منطقه جلوگیری نمایند».

ویژه برنامه‌های رادیو قرآن برای دهه فجر 
«مجتبی ایزدی»، مدیر رادیو قرآن نیز در این هفته برنامه‌های این شبکه رادیویی برای ایام‌الله دهه فجر را تشریح کرد و گفت: شبکه رادیویی قرآن در ایام الله دهه فجر برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده که یکی از مهمترین آنها برگزاری دومین کاروان قرآنی انقلاب است که از روز هشتم بهمن ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه در حرم مطهر امام خمینی(ره) کار خود را آغاز کرد؛ بعد از تهران، با حضور در استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان، نسبت به تدارک و پخش برنامه‌های قرآنی و محافل قرآنی اقدام خواهد کرد.

دیدار مسئولان اجرایی کاروان قرآنی انقلاب با قائم مقام صدا و سیما 
در سه‌شنبه پرخبر این هفته شاهد برگزاری دیدار مسئولان اجرایی طرح کاروان قرآنی انقلاب به همراه مدیران شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن با حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی مقدم، قائم‌مقام رسانه ملی بودیم. در این دیدار موسوی‌مقدم با اشاره به اهمیت برگزاری هرچه بهتر طرح کاروان قرآنی انقلاب که از سال پیش در رسانه ملی راه‌اندازی شده است، گفت: تمام ظرفیت سازمان صداوسیما در خدمت این طرح قرآنی و معنوی است. در این نشست هر کدام از مدیران رادیو و شبکه قرآن و نیز مسئول برگزاری کاروان قرآنی انقلاب به بیان توضیحاتی پرداختند.

آخرین وضعیت همایش تجلیل از خادمان قرآن 
«عبدالهادی فقهی‌زاده»، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این هفته و در رابطه با تصمیمات اتخاذ شده در مورد مراسم تجلیل از خادمان قرآن که زمان زیادی از برگزار نشدن آن سپری شده است، اظهار کرد: طی تصمیماتی که در این زمینه اتخاذ شده، بنا بر این شده است که مراسم تجلیل از خادمان قرآن سال ۹۸ همراه با مراسم تجلیل از خادمان جدید قرآن در سال ۹۹ به صورت تجمیعی برگزار شود. وی با بیان اینکه تصمیم در مورد برگزاری این مراسم به صورت دوسالانه در سال‌های بعد اتخاذ نشده و این مورد به نتیجه‌ای نرسید، تصریح کرد: در این زمینه قصد ما همچنان برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم به صورت سالانه است.

جلسه کمیته اجرایی ستاد ویژه‌برنامه‌های قرآنی بزرگداشت شهید سلیمانی 
جلسه کمیته اجرایی ستاد ویژه‌برنامه‌های قرآنی بزرگداشت سپهبد شهید قاسم سلیمانی روز سه‌شنبه، هشتم بهمن‌ماه برگزار شد. یکی از موضوعات مهمی که در این جلسه مطرح شد،‌ بحث اضافه شدن یک بخش ویژه به نمایشگاه قرآن با عنوان سرار سلیمانی بود. بر همین اساس کمیته مذکور طی درخواستی از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی برپایی نمایشگاه قرآن خواست تا در این نمایشگاه و در ماه رمضان سال آتی بخش ویژه‌ای به شهید سردار سلیمانی و موضوع مقاومت اختصاص داده شود و اتفاق ویژه‌ای در نمایشگاه در این مورد رخ دهد که نماینده معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در این زمینه قول مساعد دادند.

درگذشت قاری ممتاز استان البرز 
این هفته همچنین شاهد انتشار خبر ناگوار درگذشت یکی از قاریان جوان کشورمان نیز بودیم. «رضا بذلو»، قاری خوش‌خوان استان البرز هفتم بهمن‌ماه پس از پشت سر گذاشتن دوران سخت بیماری دار فانی را وداع گفت. او متولد ۱۳۷۳ و کارشناس رشته مهندسی مکانیک بود. بذلو بیش از ۱۰ سال در جلسات خانگی و هیئات مذهبی حضور مؤثری داشت و باعث تشویق و ایجاد انگیزه برای قاریان نوجوان می‌شد. زنده‌یاد بذلو در جلسات قرآن اساتیدی مانند «مهدی غلام‌نژاد»، «جواد ملازاده»، «امین پویا» و «کرامتی» تلمذ کرد و در جلسات این اساتید به قرائت قرآن با نوای دلنشینی می‌پرداخت.

تشریح جزئیات مسابقات قرآن روستائیان و عشایر 
نشست خبری بیست‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه روستاییان و عشایر، با حضور حجت‌الاسلام تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. در بخشی از این نشست حجت‌الاسلام روح‌الله شاهمرادیان، معاون فرهنگی و آموزشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی به بیان جزئیاتی از برگزاری مسابقات پرداخت و گفت: ثبت‌نام این دوره از مسابقات تا ابتدای اسفند‌ماه برای شرکت‌کنندگان روستایی قابل استفاده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مسابقات در اسفندماه برگزار می‌شود. در سال گذشته بیش از ۴ هزار نفر شرکت‌کننده در مسابقات حضور داشتند که ۳۰۰ نفر برگزیده شدند. پیش‌بینی برای بیست و هشتمین دوره از مسابقات حضور بیش از ۱۰ هزار نفر و شاید بیشتر هم باشد.

آزمون انتخاب مرتل ایرانی برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن 
آزمون انتخابی نماینده کشورمان در رشته ترتیل سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه، ۱۰ بهمن‌ماه طی دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار ‌شد. در این آزمون ۱۱ شرکت‌کننده حائز رتبه ممتاز از پنج دوره اخیر مسابقات سراسری قرآن حضور داشتند. همچنین در این مسابقات «محمدرضا پورزرگری» و «عباس امام‌جمعه» در رشته تجوید، «رحیم خاکی» و «امین پویا» در رشته صوت، «محسن یاراحمدی» و «صالح اطهری‌فرد» در رشته لحن و «حمیدرضا مستفید» و «حسین اخوان‌اقدم» در رشته وقف و ابتدا به عنوان داور حضور داشتند و در نهایت احسان محمدی از استان خراسان رضوی به عنوان نماینده ایران معرفی شد. البته افزوده شدن رشته ترتیل برای نخستین‌بار به مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت آزمایشی اعلام شده است.

پایان مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
در این هفته همچنین رقابت‌های بخش بانوان سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) ادامه یافت و شرکت‌کنندگان در رشته‌های مختلف اعم از‌ حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل در سه گروه سنی و سالن‌های مجزا به رقابت با یکدیگر پرداختند. مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در رشته‌های حفظ کل، حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و همچنین قرائت تحقیق و ترتیل در سه رده سنی زیر ۱۶ سال، ۱۶ تا ۳۲ سال و بالای ۳۲ سال، با حضور حدود پنج هزار و ۶۰۰ نفر در جمکران در حالی برگزار شد که پذیرای حدود ۲۸۵ شرکت‌کننده غیر ایرانی نیز بود. مراسم اختتامیه، معرفی نفرات برتر و تجلیل از آنان صبح روز گذشته، 10 بهمن‌ماه، برگزار شد.

مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه پایان یافت

هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کارکنان قوه قضائیه 9 و 10 بهمن‌ماه در هتل شیراز برگزار شد. مراسم اختتامیه نیز 10 بهمن در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با حضور مسئولان استان فارس و حجت‌الاسلام منتظری، دادستان كل كشور، معاون فرهنگی قوه قضائیه، نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار فارس، تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) برگزار شد.

انتهای پیام
captcha