رئیس شورای مسلمانان فرانسه؛ شخصیتی با دیدگاه‌های خاص
کد خبر: 3875252
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶

رئیس شورای مسلمانان فرانسه؛ شخصیتی با دیدگاه‌های خاص

گروه بین‌الملل ــ محمد موسوی، مسلمان مراکشی‌تبار اخیرا برای سومین‌بار رئیس شورای مسلمانان فرانسه شد؛ او مواضع و دیدگاه‌هایی دارد که گاهی مخالف ساختار این شورا است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در پاریس؛ در انتخاباتی که اخیرا برای تعیین ریاست شورای مسلمانان فرانسه (شورای فرانسوی آیین اسلام CFCM) برگزار شد، محمد موسوی با 60 رأی موافق و 7 رأی ممتنع بار دیگر به ریاست این شورا انتخاب شد.

در این انتخابات موسوی مراکشی تبار 55 ساله با کسب اکثریت آرا موفق شد بار دیگر ریاست این شورا را کسب کند. این شورا دارای 87 عضو است و رئیس آن برای دو سال انتخاب می‌شود. نکته مهم در این رأی‌گیری آن بود که موسوی تنها نامزد این دوره از انتخابات به شمار می‌آمد.

شمس‌الدین حافظ، رئیس جدید مسجد بزرگ پاریس و از جریان اسلامی وابسته به الجزایر و ابراهیم آلجی از جریان اسلامی وابسته به مسلمانان ترک فرانسه (کمیته هماهنگی مسلمانان ترک فرانسه – CCMTF - با 230 مسجد) به عنوان معاونین وی انتخاب شدند، آن‌ها همچنین قرار است به ترتیب برای سال‌های 2022 و 2024 میلادی به ریاست این شورا انتخاب شوند. این نخستین‌بار است که چنین مکانیسمی در یک انتخابات شورا به کار گرفته می‌شود.

تجربه ریاست برای سومین‌بار

محمد موسوی پیش‌تر دو دوره یعنی از سال 2008 تا 2011 و از 2011 تا 2013 ریاست این شورا را برعهده داشت. جریان وابسته به وی موسوم به اتحادیه مسلمانان فرانسه در خلال انتخابات منطقه‌ای در فرانسه که در ماه نوامبر گذشته برگزار شد، موفق شد از 45 کرسی 18 کرسی را تصاحب کند و بیشترین آراء را از آن خود سازد. موسوی که در مراکش به دنیا آمده است در 22 سالگی این کشور را به مقصد فرانسه ترک گفت و در سال 2008 تابعیت فرانسه را اتخاذ کرد. وی پیش از این امامت مساجد متعددی در شهرهای مختلف فرانسه از جمله «مون پلیه» و «آوینیون» را بر عهده داشت.

روزنامه لاکروآ در مقاله‌ای با اشاره ای به این موضوع می‌نویسد: نفس انتخاب موسوی اهمیت بسیاری دارد زیرا مشروعیت انتخابات در این نهادی که می‌کوشد خود را نماینده جامعه مسلمانان نشان دهد، در این انتخابات مورد تأیید قرار گرفت. از طرفی شخص محمد موسوی در سال‌های اخیر به عنوان یکی از حامیان و فعالان ساختار شورای مسلمانان محسوب می‌شود و همواره نگران آن بوده است که مبادا این شورا مقبولیت و وجاهت خود نزد مسلمانان را از دست دهد.

حمایت شمس‌الدین حافظ از موسوی در انتخابات شورا

روزنامه محافظه کار لوفیگارو نیز در همین باره گفت‌و‌گویی با «دیدیه لشی»، رئیس مؤسسه اروپایی علوم دینی (IESR) و مؤلف کتاب «فقرای اسلام فرانسوی» در خصوص این انتخابات انجام داده است. وی در این گفت‌و‌گو گفته است که در این دوره از انتخابات به زحمت می‌توان گفت که رابطه قدرت میان جریان‌های اسلامی فرانسه با تغییراتی همراه بوده است. از طرفی این انصراف شمس‌الدین حافظ بود که سبب مطرح‌شدن مجدد محمد موسوی شد. اما نکته جالب در این انتخابات رشد جریان‌های اسلامی ترک در فرانسه است.

از طرفی مساجد عضو جریان مسلمانان فرانسه (که سابقا با عنوان اتحادیه سازمان‌های اسلامی فرانسه شناخته می‌شدند و از جریان‌های وابسته به اخوان المسلمین هستند) عملا در این دوره تقریبا هیچ فعالیتی نداشتند.

محمد موسوی در این انتخابات از حمایت شمس الدین حافظ که ابتدا قرار بود در این انتخابات حضور یابد، اما بعد انصراف داد، برخوردار بود. وی علاوه بر نمایندگی از مسجد بزرگ پاریس، نمایندگی فدراسیون ملی مساجد (متشکل از 250 مسجد) وابسته را نیز بر عهده داشت.

موضع تأمل‌برانگیز درباره حجاب

لوفیگارو در بخشی از مقاله خود یادآور می‌شود که موسوی بعضا مواضعی مخالف شورا نیز داشته است به طور مثال وی در خصوص حجاب اسلامی معتقد است که «پوشش حجاب اسلامی مبنای ذاتی در اسلام ندارد». وی از سال 2013 طرحی در خصوص مبارزه با بنیادگرایی اسلامی در فرانسه را داده بود و اتحادیه مسلمانان فرانسه یعنی جنبش وابسته به خود را نیز با آن همراه ساخت که بخش مهمی از این طرح روی آموزش ائمه مساجد بنا شده بود.

وی پیش‌تر در گفت‌و‌گویی اولویت‌های برنامه خود برای حضور در انتخابات شورا را اعلام و طی آن بار دیگر روی ترویج فرهنگ صلح، انسجام اجتماعی و مبارزه با بنیادگرایی اسلامی در فرانسه به ویژه جلوگیری از رادیکالیزه شدن جوانان مسلمان تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha