فعالان دینی از قالب‌های هنری برای پرورش باورهای مذهبی مخاطبان استفاده کنند
کد خبر: 3877484
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی:

فعالان دینی از قالب‌های هنری برای پرورش باورهای مذهبی مخاطبان استفاده کنند

مشاور امور قرآنی، توسعه فرهنگ اقامه نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالان دینی و قرآنی باید به زبانی مسلح شوند که مخاطب منطق او را بفهمد و بپسندد، گفت: این زبان مشترک همان زبان فطرت است که پیامبران نیز برای دعوت خود از آن استفاده کرده‌اند؛ لذا امروز کشف ریشه‌های فطری نماز و را‌ه‌های پرورش آن در قالب‌های هنری و نمایشی، اقدامی ضروری و مؤثر محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی، مشاور امور قرآنی، توسعه فرهنگ اقامه نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت تبیین اثرات روحی و روانی نماز در سبک زندگی و خانواده و چرایی فعالیت‎های کم‌اثر در این عرصه، گفت: فعالیت‌ها در زمینه موضوعات مهم و حساس جامعه، به ویژه در حوزه‌های دینی و قرآنی باید براساس پژوهش‌ باشد. طی دو دهه گذشته تحقیقاتی درباره نماز خواندن و نخواندن جوانان ایرانی انجام شد که براساس آن، انگیزه افراد نمازخوان و بی‌توجه به نماز مورد پژوهش و بررسی قرار گرفت. در این پژوهش افرادی که توجه کمتری به نماز داشتند اعلام کرده بودند که به دلایلی از جمله ندانستن فلسفه و فایده نماز، عدم برقراری حسی با نماز، فراهم نبودن محیط لازم برای نماز و ناراضی بودن از مسئولان، نماز نمی‎خوانند.

وی تأکید کرد: بنابراین ضرورت دارد تا فواید نماز از جمله اثر دنیوی، مادی، معنوی، جسمی، روحی و مانند این‌ها در جامعه تبیین شود. در قرآن هزار آیه در مورد نماز آمده است که بیش از ۹۰ مورد کلمه نماز و بیش از ۹۰۰ بار کلمات مرتبط با نماز آمده است. نماز موضوعی است پرتکرار که بیش از ۲۰ هزار حدیث در مورد آن آمده است و یکی از تأثیرات و اضلاع آن تأثرات روحی و روانی نماز است.

‌مشاور امور قرآنی، توسعه فرهنگ اقامه نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش افزود: محققانی که در سال‌های اخیر سطح دین‌داری مردم ایران را اندازه‌گیری کرده‌اند و درباره ابعاد چهارگانه دین‌داری شامل بعد اعتقادی، احساسی، مناسکی و پیامدی، در بین مردم و به ویژه جوانان پرس‌وجو و کنکاش کرده‌اند، از مجموع اظهار نظر‌های مردم دریافته‌اند که بیشترین تأثیر دین‌داری در کاهش سطح بزهکاری مخاطبان را در نماز آنان دیده‌اند.

حجت‌الاسلام بهشتی تصریح کرد: رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و رسانه‌های مجازی باید با توجه به یافته‌های ده‌ها تحقیق میدانی که در دهه اخیر درباره نمازخوانی یا بی‌نمازی انجام شده است، متناسب با سن، تحصیلات و نیاز مخاطبان در بهترین قالب‌ها محتوا‌هایی را تهیه و در اختیار مخاطبان میلیونی خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های جهان امروز امکان سریع و ملموس ارتباط انسان‌ها با همدیگر است، گفت: وسایل ارتباط جمعی شرایطی را فراهم کرده که هر شخصی، در هر مکانی و زمانی، امکان ارتباط با دیگران را دارد و می‌تواند اعتقادات، تفکرات، ایده‌ها، پشنهادها و انتقادهای خود را با دیگران در میان بگذارد. در این جریان می‌تواند از دیگران تأثیر بپذیرد و در دیگران تأثیر گذارد؛ لذا نظام اسلامی و پاسداران فرهنگ اسلام باید برای مصونیت‎بخشی هواداران خود از زبانی استفاده کنند که قابل فهم و پسند برای مردم با هر زبان و آئینی که دارند، باشد.

‌مشاور امور قرآنی، توسعه فرهنگ اقامه نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه جامعه فعالان دینی و قرآنی باید به زبانی مسلح شوند که اگر بخشی از دین و اعتقادات را بیان کردند، مخاطب منطق او را بفهمد و بپسندد، گفت: در این راه حتی ضرورتی ندارد که مخاطب، منطق و ایده طرف مقابل را بپذیرد؛ همین که تفاهم و تراضی حاصل شود، گام بلندی برداشته شده است و با این حرکت، هم جامعه بر آئین مسلمانی استوارتر و مصمم‌تر می‌ماند و هم زمینه انتشار فرهنگ دینی و قرآنی فراهم می‌شود. اما اگر این جامعه نداند با چه زبانی از دین، مناسک دینی، کتاب دینی، پیامبر و از احکامش دفاع کند و نداند چه تعریفی از نماز، حجاب، روزه و ... داشته باشد، مجبور است از موضع ضعف در انتظار دریافت پیام طرف مقابل باشد.

حجت‌الاسلام بهشتی اظهار کرد: این زبان مشترک همان زبان فطرت است که پیامبران نیز برای دعوت خود از آن استفاده کرده‌اند؛ زبانی که همه مردم می‌فهمند و آن را می‌پسندند؛ لذا امروز کشف ریشه‌های فطری نماز و را‌ه‌های پرورش این احساسات مذهبی در قالب‌های هنری و نمایشی، اقدامی ضروری و مؤثر است که بدون شک با استقبال حقیقی جامعه مخاطب روبه‌رو خواهد شد و موضوع نماز را در دستگاه فکری آنان قرار خواهد داد.
انتهای پیام
captcha