خوابگاه دانشجویی درجه 1 نداریم / افزایش نشاط با اجرای برنامه‌های فرهنگی
کد خبر: 3877850
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
سادات‌لاری بیان کرد:

خوابگاه دانشجویی درجه 1 نداریم / افزایش نشاط با اجرای برنامه‌های فرهنگی

معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت بهترین اقدام برای افزایش نشاط را اجرای برنامه‌های فرهنگی دانست و گفت: با وجود کاهش بودجه‌ و اعتبارات از برگزاری جشنواره‌های فرهنگی دفاع می‌کنیم.

سادات لاری

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیما سادات‌لاری، معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت، امروز، 21 بهمن‌ماه، در نشست خبری خود به مناسبت دهه فجر، با بیان اینکه منابع مال خوبی امسال در این معاونت جذب شد، گفت: این منابع موجب شد تا برنامه‌های فرهنگی و نشاط‌آور در بین دانشجویان اجرا شود.


معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه بودجه برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی نداریم، اظهار کرد: پروژه‌هایی که ۲۵ درصد پیشرفت داشتند در حال حاضر متوقف مانده‌اند؛ بر همین اساس، تفاهم‌نامه‌ای با بانک رفاه کارگران به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال و با بانک ملت به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی جهت ساخت خوابگاه‌های دانشجویی منعقد کردیم.

خوابگاه دانشجویی درجه یک نداریم

وی افزود: در حال حاضر ۴۸ خوابگاه با ظرفیت ۲۰ هزار نفر به صورت نیمه کاره مانده است. ۸۷ خوابگاه دانشجویی ایمنی لازم را ندارند، ضمن اینکه تمامی خوابگاه‌ها درجه دو، سه و چهار هستند. اصلا خوابگاه درجه یک نداریم، اصرار ما برای اتمام خوابگاه‌های نیمه‌کاره رسیدن به خوابگاه‌های استاندارد است.

وی با بیان اینکه وضعیت ما در حوزه خوابگاه‌های متأهلین نیز مناسب نیست، گفت: ۸۸۲ واحد متأهلی داریم، ضمن اینکه تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی باید شاخص خوابگاه‌های متأهلی خود را افزایش دهند.

وی تأکید کرد: خوابگاه‌های دانشجویی محل خوبی برای ورود خیران سلامت است و امیدواریم خیران در این حوزه حضور گسترده‌ای داشته باشند.

سادات‌لاری با بیان اینکه امسال تغییری در وام‌های دانشجویی نداشته‌ایم، گفت: ۱۷۰ میلیارد تومان وام به دانشجوهای علوم پزشکی پرداخت شد. برای نخستین بار وام دستیاری برای دانشجویان تخصص و دستیاری اعطا می‌شود. در حاضر ۳۰ میلیارد تومان منابع برای آن اختصاص داده شده است و این منابع با توجه به جمعیت ۲۲ هزار نفری دانشجویان PHD و دستیاری، محدود است و در حال رایزنی برای افزایش آن هستیم.

سادات‌لاری با بیان اینکه کاهش اعتبارات فرهنگی را ممنوع کردیم، گفت: ۱۰ درصد کل بودجه دانشگاه، مربوط به آموزش، پژوهش و فرهنگی است. از دانشگاه‌ها درخواست کردیم که هزینه‌های جاری دانشگاه‌ها را با توجه به کمبود اعتبارات دانشگاه‌ها از بودجه فرهنگی جدا کنند، اما این امر مورد موافقت قرار نگرفت، از وزیر بهداشت قول گرفتیم که نسبت به این امر اهتمام داشته باشند و این درخواست را در قالب دستور‌العمل ابلاغ کنند.

سادات‌لاری با بیان اینکه وزارت بهداشت، امسال میزبان جشنواره ملی قرآن و عترت است، اظهار کرد: بیست و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی به نام سردار سپهبد شهید سلیمانی در کرمان برگزار می‌شود.

سادات‌لاری به برگزاری نشست مجمع کانون‌های فرهنگی، جهادی، اخلاقی، مذهبی و هلال احمر اشاره کرد و گفت: در شرایطی که جو ناامیدی در کشور وجود دارد، بهترین اقدام افزایش نشاط از طریق برنامه‌های فرهنگی است؛‌ بر همین اساس علی رغم کاهش بودجه‌ها و اعتبارات به شدت از جشنواره‌های فرهنگی دفاع می‌کنیم.

شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان

سادات‌لاری با اشاره به حواشی شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان نیز اظهار کرد: شیوه‌نامه جدید شرایط بهتری ایجاد می‌کند اما هجمه‌های رسانه‌ای از سوی برخی افراد در این زمینه شکل گرفت، چرا که وزارت علومی‌ها می‌خواستند که دستورالعمل سال ۹۵ آنها به تأیید وزارت بهداشت هم برسد که مورد تأیید ما نبود.

وی افزود: در نهایت شیوه‌نامه‌ای با تفاهم وزارت بهداشت و وزارت علوم تدوین شد اما باز هم این شیوه‌نامه مورد انتقاد وزارت علوم قرار گرفت. هیچ فردی به صورت کتبی به ما اعتراض نکرده و این توقع درستی نیست که دستورالعمل وزارت علوم عیناً در وزارت بهداشت شیوه‌نامه شود و هنوز هم از معاونت حقوقی ریاست جمهوری نامه‌ای مبنی بر اصلاح شیوه‌نامه انضباطی دریافت نکردیم.

سادات‌لاری درباره فعالیت دانشجویان در فضای مجازی که مورد انتقاد دانشجویان در شیوه‌نامه انضباطی بود، گفت: این تخلفات از حوزه اخلاقی به تخلفات عمومی تغییر کرده وگرنه همان شیوه نامه سال ۸۸ است.

وی ادامه داد: اگر قرار است با محتوای فضای مجازی دانشجویان برخورد شود، باید یکی از پنج مصداق اهانت علیه مقدسات، مقامات ارشد جمهوری اسلامی، امنیت عمومی احصا شده در قانون مجازات و عفت عمومی را شامل شود.

سادات‌لاری اظهار کرد: با کانال‌های دانشجویی و پروفایل تلگرام و اینستاگرام دانشجویان کاری نداریم و برخورد انضباطی در صورتی است که از یک دانشجو شکایت رسمی شود و شاکی حقیقی و حقوقی وجود داشته باشد. برخورد با تخلفات امنیتی دانشجویان هم ربطی به برخورد انضباطی ندارد.

وی گفت: از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم، چرا که تعامل خوبی بین حراست، دانشجویان و نهادهای فرهنگی ایجاد کرده و کمتر اعمال سلیقه صورت می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha