به گزارش ایکنا، آیتالله محسن اراکی، شامگاه پنجشنبه، 22 اسفندماه، در مراسم بزرگداشت مرحوم حسین شیخالاسلام، از دیپلماتهای کشور که بر اثر کرونا درگذشت، که در لایو آپارات برگزار شد، گفت: مسئله پایداری بر عهد با خدا و به تعبیر قرآن صدق عهد، عدم تبدیل و ثبات در صدق عهد بدین معناست که انسان در عمل، رفتار و گفتار همسو و همراه با پیمان نخست خود با خدا باشد.
وی افزود: همه ما انسانها با خدا عهد و پیمانی داریم که با شهادتین مستحکم میشود؛ این پیمان همان است که از روز الست با پاسخ مثبت به فرمان خدا شکل گرفته است؛ یعنی پا در جهان گذاشتن و به وادی هستی وارد شدن پاسخ فراخوان الهی بوده است.
اراکی با بیان اینکه وجود انسان، تجلی طاعت از فرمان خدا و عهد با اوست، تصریح کرد: هر نحو خروج از اطاعت خدا خروج از این پیمان است، البته کسانی هستند که در این پیمان در طول عمرشان صادق هستند؛ صدق از منظر قرآن، تطابق رفتار و گفتار با همان پیمان روز الست است.
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: کسانی در این عهد، صادق به تمام معنا، یعنی صادقین هستند، قرآن به ما دستور تبعیت و همراهی با آنان داده است؛ این افراد در هیچ لحظهای رفتار، نفس و کرداری خارج از آن پیمان عمل نمیکنند و در هر نفس در آن مسیر هستند.
وی تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون افراد زیادی بودند و هستند که هر قدر سختی بر آنان وارد شد، سختتر و با عزم بیشتر پای آرمانها ایستادند. مثلاً در مورد امام(ره) به عنوان فردی که الگوی ممتاز در وفای عهد با خداست، حتی شهادت فرزند نیز جزء الطاف خفیه الهی از سوی ایشان مطرح شد. همچنین کسانی مانند رجایی، باهنر، بهشتی، شهدای دفاع مقدس و ... همه الگو و حجت در وفای عهد با خدا هستند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بین آزادگان ما هم عدهای مانند تندگویان، ابوترابی الگو و اسوه بودند، اظهار کرد: در این بلای اخیر جهانی، یعنی کرونا، جریان ویژهای است که برای اهل ایمان درسهای زیادی دارد و تبدیل به لطف خفی برای مؤمنان میشود؛ زیرا با چشم باز با آن تعامل میکنند؛ اهل ایمان پیامهای این حوادث را به خوبی ادراک میکنند و حادثهها برای انسانهای هوشیار آگاهیبخش هستند.
اراکی با بیان اینکه جامعه ما از منفعت طلبیها، سودجویی و اختلاسهای عدهای آزرده بوده و هست، تصریح کرد: مردم میگویند که این همه جوان و خون دادیم و مشکلات را تحمل کردیم تا جامعهای ارزشی داشته باشیم؛ جامعهای لبریز از انسانهای باگذشت و ایثارگر. حق هم همین است، ولی پدیدههایی مانند سودجوییها و منفعتطلبیها مردم را نومید میکند.
وی با اشاره به تأثیر این ویروس در احیای روحیه گذشت، افزود: وقتی این ویروس شایع شد، نشان داد که جامعه پزشکی و پرستاری ما جامعهای جدا از کلان جامعه نیست، گرچه ممکن است در این قشر هم افراد سودجو وجود داشته باشند، ولی اکثریت و بدنه کلان جامعه درمانی کشور نشان دادند که چقدر ایثارگر هستند؛ در این حادثه تعدادی جان دادند و بیمار شدند و این حادثه نشان داد که جامعه پاک و برجسته است و همین سبب شده تا در کنار آزردگیها نقاط قوت را هم ببینیم.
وی ضمن تمجید از مرحوم شیخالاسلام افزود: در سفری با مرحوم شیخالاسلام با هم بودیم، به ایشان گفتم که خدا برای ایران جایگاه و نقش ویژهای قائل است و در چند آیه قرآن، خداوند مردم ایران را مورد توجه قرار داده و تأکید دارد که این مردم یاران اصلی اسلام خواهند بود و اسلام به دست این مردم حاکمیت جهانی خواهند داشت. ایشان هم از ما خواست که این مطالب دستهبندی و ضبط شود و همین کار را کردم و محتوا را برای ایشان فرستادم.
استاد سطح عالی حوزه بیان کرد: این حرف را از روی تعصب نمیگوییم که ایرانیان جایگاه والایی دارند، بلکه جبران خلیل جبران در چند دهه گذشته گفته است که در صحرای تفتیده و پر از ریگزار عربستان، ایرانیها بودند که به دنبال گوهرها گشتند و جواهر این ریگزار را برگزیده و آن را معیار عشق و زندگی خود قرار دادند؛ منظور او محمد(ص) و آل محمد(ع) است. 70 سال قبل این فرد این نکته ممتاز را بیان کرده است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه عشق به پیامبر(ص) و خاندان ایشان(ع) جزو هویت ملی ماست، اظهار کرد: حتی کسی مانند خسرو گلسرخی که کمونیست بود، به پیرو امام علی(ع) بودن افتخار میکرد؛ البته نمیخواهم بگویم همه این طور هستند، ولی خمیرمایه ملت ایران با محبت محمد(ص) و آل محمد(ع) عجین شده است.
اراکی اظهار کرد: فداکاریهایی که امروز از سوی جامعه درمانی میبینیم تنها منحصر به این قشر نیست و در همه اقشار ملت ایران این فداکاری و ایثار وجود دارد.
اراکی اظهار کرد: سالها با مرحوم شیخالاسلام آشنا بودم و در طول رفاقت چند دههای از وی ثبات قدم در پیمان با خدا مشاهده کردم؛ در هر عرصهای که وارد شد فردی انقلابی، متدین، ملتزم و پایبند به احکام اسلامی اعم از مستحبات و واجبات بود؛ وی مقید بود تمامی نمازها را به جماعت همراه با مستحبات بخواند.
وی اظهار کرد: ایشان مقید به موازین انقلاب بود؛ معتقد به اصلاحطلبی به معنای تجدیدنظرطلبی نبود؛ زیرا برخی الان دم از اصلاحطلبی میزنند، ولی منظورشان تجدیدنظرطلبی از انقلاب و اسلام است، وگرنه اصل اسلام مبتنی بر اصلاح است و اصلاح حقیقی همان است که امام(ره) فرمود و ارزشهای انقلاب بر آن استوار است.
اراکی با بیان اینکه ذلت در برابر مستکبر، منافات با اصلاحطلبی دارد، تصریح کرد: دست برداشتن از اسلام ضداصلاحطلبی است؛ منافقان هم خود را مصلح میدانستند، ولی خداوند آنان را منافق و دروغگو برشمرد.
وی با بیان اینکه شیخالاسلام، الگوی دیپلماسی متعهد و پایبند به موازین بود، افزود: در تمامی میدانهای دیپلماسی در عین موفقیت از معیارهای دینی و اسلامی دست برنداشت و هیچگاه عزت خود را فدا نکرد و در برابر متکبران، رفتار ذلیلانه نداشت. برخلاف برخی دیپلماتهای ما که گفتارشان ملتمسانه، ذلیلانه و مخالفت عزت دینی است.
اراکی با اشاره به شخصیت متواضع شیخالاسلام تصریح کرد: حتی شیوه لباس پوشیدن وی هم متواضعانه بود، البته در برخورد در عرصه دیپلماسی بهترین لباسش را میپوشید که معتقدم جزء قوانین دیپلماسی اسلامی است؛ وی حاج قاسم دیپلمات بود و به همین دلیل باید از او تجلیل کنیم.
وی همچنین از مرحوم خسروشاهی و فاطمه رهبر تجلیل کرد، گفت: خسروشاهی بیش از 60 سال در عرصه فرهنگی، تدوین و تبیین تاریخ سیاسی انقلاب و جنبشهای اسلامی و دیپلماسی خدمتگزاری کرد و یاد ایشان را هم بزرگ میدانیم.
انتهای پیام