درمان طبیعی و غیرطبیعی مصداق شفای الهی است / حکم رجوع مسلمان به طبیب کافر
کد خبر: 3888207
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
حجت‌الاسلام سروش محلاتی:

درمان طبیعی و غیرطبیعی مصداق شفای الهی است / حکم رجوع مسلمان به طبیب کافر

حجت‌الاسلام و المسلمین سروش محلاتی با بیان اینکه رجوع مسلمان به پزشک مسیحی و یهودی از نظر فقه اسلامی، جایز است، تأکید کرد: در نگاه توحیدی، رجوع به پزشک غیرمسلمان و مسلمان شفای الهی محسوب می‌شود همان طور که اگر فردی با دعا و توسل و استشفاء، درمان شود باز شفای الهی است.

سروشبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدسروش محلاتی، استاد حوزه علمیه، امروز، 11 فروردین ماه در ادامه مباحث الهیات سلامت که در قالب صوت در کانال مجازی خود قرار داده است، گفت: براساس نگاه توحیدی، سلامت و درمان هدیه الهی است که به وسیله انسانی مانند پزشک در اختیار فرد دیگری می‌رسد.

وی افزود: در نگاه الهیاتی یک مسلمان، همان طور که اگر درمان فردی با دارو صورت بگیرد ناشی از شفای الهی است همان گونه اگر استشفا با تربت امام حسین(ع) هم باشد باز شفای الهی است.

سروش محلاتی تصریح کرد: نگاه شرک‌آلود در نزد برخی مسلمین و غیرمسلمین وجود دارد که گمان می‌کنند وقتی درمان از ناحیه بشر است شفای الهی در کار نیست و اگر از راه دعا، استشفا و توسل باشد شفای الهی است؛ نگاه توحیدی اجازه چنین تحلیلی را به انسان نمی‌دهد زیرا مسبب‌الاسباب در همه جا خداوند است و به طور کلی نگاه توحیدی انسان را در همه جا متوجه ذات الهی می‌کند.

وی با بیان اینکه مثلا در آمو‌ختن علم، گاهی انسان علمی را از وحی و الهام الهی می‌آموزد و گاهی از روش متعارف و عادی مانند حضور در کلاس درس و فراگیری از استاد و یا مطالعه کتابی می‌آموزد اضافه کرد: از نظر مبدا هیچ تفاوتی در انتساب به خداوند در این دو نیست و در هر دو معلم حقیقی و سبب واقعی خداوند است.

سروش محلاتی تصریح کرد: در رزق و روزی هم همین طور است یعنی کسی که سعی و تلاش می‌کند و نهالی را پرورش می‌دهد رزقش رزق الهی است و جایی هم که این اسباب ظاهری وجود ندارد مانند داستان حضرت مریم(س) در اینجا هم رزق الهی است و نباید رزق دوم را الهی و رزق اول را بشری و غیرالهی بدانیم.

استاد حوزه تاکید کرد: در مسئله شفا هم این مسئله وجود دارد یعنی اگر به وسیله پزشک مسلمان درمان صورت گرفت شفای الهی است همان طور که اگر توسط پزشک کافر هم درمان انجام شود باز هم شفای الهی است.

وی ادامه داد: در روایت بیان شده که محمد بن مسلم سؤالی از امام باقر(ع) پرسید که انسان مسلمان بیماری سراغ پزشک یهودی و یا مسیحی برای درمان می‌رود آیا مراجعه به این پزشکان جایز است و حضرت فرمودند که چه مانعی وجود دارد؛ انما الشفاء من الله یعنی گمان نبر وقتی نزد پزشک یهودی و مسیحی می‌روی او تو را در مان می‌کند؛ آنجا هم شفا، شفای الهی است.

استاد حوزه اظهار کرد: اگر عیسی بن مریم(ع) هم فردی را شفا دهد که در قرآن آمده او به مردم اعلام کرد که کور نابینا را بینا می‌کنم؛ این هم شفاء الهی است و درمان طبیعی هم شفای الهی است و ما هر جا هستیم بهره‌مند از فیض و لطف الهی هستیم و همه جا شفای الهی وجود دارد.

انتهای پیام
captcha